שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות הראיה, השבח וההודאה (שו"ת)"

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

 
(4 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 93: שורה 93:
 
ת: אין זה תאריך מיוחד לזה ואף אחד אינו יודע עתידות. אך גם בלי שנה ניוחדת יש להודות לד' על שברא את  
 
ת: אין זה תאריך מיוחד לזה ואף אחד אינו יודע עתידות. אך גם בלי שנה ניוחדת יש להודות לד' על שברא את  
 
השמש.
 
השמש.
 
 
'''ברכה על דגי אילת'''
 
 
ש: האם יש ברכה שאפשר לברך על היופי של דגי אילת?
 
 
ת: ברוך שככה לו בעולמו, בלי שם ומלכות. שו"ע או"ח רכה בסוף ומשנה ברורה (עי' ועלהו לא יבול ח"א עמ' קכג-קכד. קום התהלך בארץ סי' מה).
 
  
  
שורה 111: שורה 104:
  
  
'''ברכה על מעברות הירדן'''
+
'''ברכה על דגי אילת'''
  
ש: האם יש לברך על המקום בו נבקע הירדן?
+
ש: האם יש ברכה שאפשר לברך על היופי של דגי אילת?
  
ת: לא, כי אינינו יודעים את המקום המדוייק. אך אפשר בלי שם ומלכות. פסקי תשובות ריח ג (קום התהלך בארץ סי' כה).
+
ת: ברוך שככה לו בעולמו, בלי שם ומלכות. שו"ע או"ח רכה בסוף ומשנה ברורה (עי' ועלהו לא יבול ח"א עמ' קכג-קכד. קום התהלך בארץ סי' מה).
 
+
 
+
'''ברכת שנתן מחכמתו לבשר ודם'''
+
 
+
ש: האם הרב אמר פעם את ברכת "שנתן מחכמתו לבשר ודם" בראיית חכם גדול מאומות העולם (ברכות נח, א ושו"ע או"ח רכד, ז)?
+
 
+
ת: פעם כשלמדתי באוניברסיטה הייתי אמור לומר את הברכה כשביקר פרופסור לואיס דה ברוגלי לתת הרצאה. הוא קיבל פרס נובל על מה שהסביר שאלקטרונים הם גם חלקיקים גם אור באותו זמן. היו חילוקי דעות אם האלקטרונים הם זה או זה והוא חידש שם שניהם. אלו תיאוריות מיסודות תורת הקוונטים. לבסוף לא הייתי בהרצאה ולכן לא ברכתי.
+
 
+
[ועיין שו"ת תשובות והנהגות ח"ד ס' קצז שמביא בשם הגרי"ז מבריסק שאפילו חכם באומות העולם, לא מברכים עליו ברוך שנתן מחכמתו לבריותיו, אלא אם כן הוא מקיים שבע מצוות בני נח ומאמין בייחוד השם, שבלי זה בהא גופא שאינו מקיים מוכח שאינו חכם, והיאך נברך על חכמתו? – רשם מ"צ.]
+
 
+
 
+
ש: ראיתי בשו"ת ודרשת וחקרת של הג"ר אהרן יהודה גרוסמן (ח"ג ס' כז) ששמע שהגר"י הוטנר בפחד יצחק כתב שפשיטא ליה שלא היו מברכים על איינשטיין, כי בושה הוא ליהודי להיות חכם בשאר חכמות ולא בחכמות התורה. מה דעת הרב?
+
 
+
ת: זה חידוש (עיין שו"ת התעוררות תשובה א ס).
+
 
+
[http://shlomo-aviner.net/index.php/%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA_%22%D7%A9%D7%A0%D7%AA%D7%9F_%D7%9E%D7%97%D7%9B%D7%9E%D7%AA%D7%95_%D7%9C%D7%91%D7%A9%D7%A8_%D7%95%D7%93%D7%9D%22_%D7%A2%D7%9C_%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F_(%D7%A9%D7%95%22%D7%AA) למקורות נוספים בענין לחץ כאן]
+
 
+
 
+
'''בריה נאה'''
+
 
+
ש: מותר לי לברך את הברכה על בריות נאות כאשר אני רואה את אשתי?
+
 
+
ת: כן. אם לא ראית אותה שלושים יום.
+
 
+
(ומ"ב רכה ס"ק לג אומר שיש לברך בלא שם ומלכות כי לא נהגו לברך ברכה זו – מ"צ).
+
  
  
 
[[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: ברכות (שו"ת)]]
 
[[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: ברכות (שו"ת)]]

גרסה אחרונה מ־12:27, 9 בינואר 2017

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


ברכה על ים המלח

ש: האם לברך עושה מעשה בראשית על ראיית ים המלך?

ת: לא. כי אין מברכים אלא על ימים שלא נשתנו ממה שהיו בששת ימי בראשית. שו"ע או"ח רכט ב. וים המלח השתנה. רש"י בראשית יד ג. מור וקציעה שם. פס"ת שם ג. אבל מה שכתוב בנימוקי או"ח שם שהוא מין קללה, הוא ברכה כלכלית גדולה (קום התהלך בארץ מ).


ברכה על ראיית שלג

ש: מדוע לא מברכים על ראיית שלג?

ת: לא. נראה שתמיד היה שלג בארץ וזה לא היה כ"כ נדיר כמו בתהלים [מזמור קמח] שדוד המלך שיבח את ד' שברא "אש וברד שלג וקיטור", וכן בגמרא יומא [לה, ב] כשלא היה להלל כסף להיכנס לבית המדרש, עלה לגג וירד עליו שלג.

[ובס' הנותן שלג (עמ' 194), נשאל הגר"ח קניבסקי: אמאי לא תיקנו ברכת הראיה או ברכת השבח על שלג, כשם שתיקנו על ברקים ורעמים, קשת וכיוצ"ב? והשיב: כי אינו אלא מים שנקרשו – רשם מ"צ.]


מפלי ניאגרה

ש: [הרב סיפר לי שפעם הוא ביקר במפלי ניאגרה]. האם הרב בירך כשראה אותם?

ת: בוודאי. ברוך עושה מעשה בראשית (שו"ע או"ח רכח א. ערה"ש שם סעי' א).


ברק

ש: מי שלא ראה את הברק עצמו אלא רק את האור שלו, האם מברך?

ת: כן. פסקי תשובות (רכז ג).


ברכת הראיה בישיבה

ש: המברך על רעם או ברק צריך לעמוד?

ת: לא חייב אך עדיף. עיין פרמ"ג רלב מ"ז ג.


מציב גבול אלמנה

ש: האם לברך על ישוב חדש כל שלושים יום?

ת: נהגו לברך רק בפעם הראשונה.


ש: האם על ישוב של 20 משפחות יש לברך מציב גבול אלמנה?

ת: ודאי. זה גם ישוב.


ש: האם יש לברך מציב גבול אלמנה בביקור ראשון בערים חדשות?

ת: כן. כמו תל אביב.


ש: האם לברך מציב גבול אלמנה בישוב בו אני מגיע לראשונה? בבית הכנסת?

ת: כן. עדיף בבית הכנסת – כשיטת הרי"ף.


ש: שכחתי לברך מציב גבול אלמנה כשהגעתי לישוב בפעם הראשונה. האם לברך כאשר אגיע בפעם הבאה?

ת: כן. אחרי חודש. כי מעיקר הדין יש לברך שוב אם לא ראה אותו חודש. אך נהגו לברך רק בפעם הראשונה. אך במקרה שלנו אפשר גם בפעם השניה (עיין שיחות הרב צבי יהודה – ויקרא 290-288. קום התהלך בארץ סי' מז).


גשם

ש: האם לברך על הגשם אחרי הבצורת?

ת: זה לא נקרא בצורת, כי היו מים לשתיה, לחקלאות, לבעלי חיים ואפילו להשקות גינות. אלא להודות לד' (משנה תענית ג א).


קשת

ש: מותר להסתכל בצבעי קשת שבזכוכית?

ת: כן. לא נכלל בהדרכה לא להרבות להסתכל בקשת (שו"ע או"ח רכט א). ים התיכון וים כנרת


ש: מה מברכים על הים התיכון?

ת: שעשה את הים הגדול (שו"ת בצל החכמה ב יב). ויש אומרים לצאת ידי כל הדיעות וגם להביע שבח והודאה על ארץ ישראל לברך עושה מעשה בראשית ותוך כדי דיבור: שעשה את הים הגדול (שו"ת מנחת יצחק א קי. הליכות שלמה – תפילה כג כט. ועלהו לא יבול א קכז). ועל ים כנרת: עושה מעשה בראשית (הליכות שלמה שם סע' כז. פס"ת רכב. עיין קום התהלך בארץ סי' כ).


ברכת החמה וגאולה

ש: האם אמורה להיות גאולה בליל פסח בגלל ברכת החמה?

ת: אין זה תאריך מיוחד לזה ואף אחד אינו יודע עתידות. אך גם בלי שנה ניוחדת יש להודות לד' על שברא את השמש.


ברכה על נשיא רוסיה

ש: מי שרואה נשיא רוסיה האם מברך אשר נתן מכבודו לבשר ודם?

ת: לא. כי אין לו שליטה מוחלטת. עיין שו"ת יחוה דעת (ב כח).

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


ברכה על דגי אילת

ש: האם יש ברכה שאפשר לברך על היופי של דגי אילת?

ת: ברוך שככה לו בעולמו, בלי שם ומלכות. שו"ע או"ח רכה בסוף ומשנה ברורה (עי' ועלהו לא יבול ח"א עמ' קכג-קכד. קום התהלך בארץ סי' מה).