שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

מקורות ל"ברכה על נשיא רוסיה" (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

מקורות - ברכת "אשר נתן מכבודו לבשר ודם" מאת הרב מרדכי ציון:


כתבו הפוסקים שישנם ארבעה קני מידה כדי שמישהו ייחשב מלך לעניין ברכה זו:

1. יש אומרים שצריך להיות דווקא מלך אבסולוטי, כל יכול, שכל הסמכויות בידו (אורחות חיים בשם ספר האשכול ה' ברכות אות מט ושו"ת הרדב"ז א, רצו), ואילו נשיא ארה"ב אינו שליט עליון. עם כל חשיבותו, הוא כפוף לרצון קונגרס, בין שזה מוצא חן בעיניו ובין שלא.

2. יש אומרים שכדי להיחשב למלך צריך להיות למנהיג סמכות לשפוט ולהרוג במשפט (שו"ת חתם סופר או"ח ס' קנט), ואילו לנשיא ארה"ב אין את הסמכות להרוג. אמנם, הוא יכול להחיות על ידי חנינה, אך לא להרוג (שו"ת באר משה ב, ט). [ובאמת, אם נשיא ארה"ב ייתן חנינה ליונתן פולארד, אולי עוד נמצא מקום לברך עליו...].

3. יש אומרים שמלך צריך ללבוש בגדי מלכות, ואילו נשיא ארה"ב לובש חליפה כמו כולם (שו"ת יחווה דעת ב, כח ושו"ת תשובות והנהגות ב, קלט).

4. יש אומרים שכדי לברך צריך לראות מלך דווקא כשהוא בתוך הפמליא שלו (שו"ת תשובות והנהגות שם). ואמנם הנשיא מסתובב במהלך ביקורו בליווי של מאות שוטרים, אך זה בגלל שהם מפחדים שמשהו יקרה לו – לצורך הגנה, ולא פמליא של כבוד. פמליא של כבוד, זה כמו הגר"מ אליהו שמאות תלמידים היו מלווים אותו.

לכן פסק הגרי"י קניבסקי, הסטייפלר (ארחות רבנו ח"א עמ' צג-צד), לא לברך על ראיית נשיא ארה"ב ולא על סאדאת. כשנשיא צרפת ביקר בארץ, הגרי"י קניבסקי אמר לא לברך עליו, כי מלך היינו רק בקבוע, ולא במי שהוא רק לזמן (מעשה איש ח"ה עמ' קעז אות ח). וכן פסק האדמו"ר מסטמאר שלא לברך על נשיא ארה"ב כי אינו לא מלך (עדות ביוסף שם). וכן הגרי"ש אלישיב, כאשר הגיע לארץ ישראל נשיא ארה"ב, אמר שבגלל שאין בכוחו להרוג, אין לברך עליו (אשרי האיש ח"א עמ' רנג). וכן פסק הג"ר משה שטרנבוך בשו"ת 'תשובות והנהגות' (שם) שאין לברך על ראיית נשיא דרום אפריקה.

ובחודש שבט תשע"ו, המלך היי, שכיהן עד לאחרונה כשליט באחת ממדינות אפריקה אפריקני ושלט על עשרות אלפי אזרחים עד שגורש על ידי מורדים, ביקר אצל הגר"ח קניבסקי. המלך היי סיפר להגר"ח שהוא מעוניין להכיר את היהדות, ובפרט שלפי המסורת שבידם הינם בני עשרת השבטים שגלו. הגר"ח שאל אותו האם יש בידו את האפשרות והסמכות להרוג מי שימצא לנכון, המלך היי השיב שאכן בידו הסמכות להוציא להורג, ואף הראה למרן את תעודת זהות שבה הוא מופיע חבוש עם כתר לראשו, כששמע זאת הרב מיד קם ממקומו וחבש את המגבעת והחליפה ובירך “שנתן מכבודו לבשר ודם"