שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

אמונות תפלות - הבלים - ד' (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

גרסה מ־14:50, 4 בדצמבר 2016 מאת Maale (שיחה | תרומות)

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


נקישה על עץ

ש: האם מותר לנקוש על עץ כשנאמר דבר רע?

ת: לא. דרכי האמורי. נקשו לאלילות קדומה ולנצרות (נר באישון לילה 132-131).


רייקי

ש: האם מותר להשתמש ברייקי? אם כן, באיזה אופן?

ת: אין זו עבודה זרה, אבל אסור כדרכי האמורי. ההגדרה של דרכי האמורי היא כל דבר שאין לו ראיה שכלית תיאורטית או הוכחה ניסיונית. בעברית – אמונות תפלות. לצורך ריפוי חכמים התירו דרכי אמורי ולכן יש להתיר רייקי לצורך ריפוי. זה לא אומר שזה מומלץ. מקור הרייקי בא מעבודה זרה, אף על פי שאנשים שעושים רייקי אינם עובדים עבודה זרה. העמים במזרח הרחוק אינם מאמינים באל אחד, אלא באלים ובהבלים. אלא שלקחו את הרייקי, 'חילנו' אותו, והכניסו שימוש במונח 'אנרגיות'.

אין זה מומלץ. עד היום הזה אין שום הוכחה מדעית שרייקי פועל. ישנה בעיה הלכתית אחרת: אם אדם עושה רייקי למישהו אחר ולוקח כסף בעבור הטיפול, חייב אותו אדם לומר לו שזה דבר שאין לו הוכחה מדעית, אחרת זו רמאות. אם מכניסים לזה סמלים יהודיים וזה נראה אלקי, זה עוד יותר חמור... (נר באישון לילה 319).


שריקה

ש: סבתא שלי אומרת לי שלא נהוג לשרוק. זה נכון? האם זה אסור משום חוקות הגויים? אם מותר, גם בשבת?

ת: אין שום איסור לשרוק. אך בחו"ל גויים שרקו, אז יהודים התרחקו מזה. מסקנה: אל תשרוק בנוכחות סבתך משום כבודה. וכן מותר בשבת? (שו"ת שאילת שלמה א קפב. וכתב בארחות שבת ח"ב כא לו: מותר מן הדין לשתוק בפיו בשבת אף אם משמיע קול נעימה ע"פ רמ"א או"ח שלח א ומ"ב סק"ג. אך כתב הג"ר שמואל אוירבך בשם החזו"א דכהיום גם בחול חשיב פריצותא לשרוק בפה. שם הערה ס. אמנם הגרי"ד סולוביצ'יק אמר שאין בזה חוקות הגויים והוכחה מההיתר בשבת בשו"ע או"ח שלח, שמותר בשבת, ואין בו משום משמיע קול, וק"י בחול. דברי הרב קצז-קצח).


שריפת דף עם מצוקות

ש: יש בעיה בכתיבת מצקות על דף ושריפתו כדי לבטל אותן?

ת: אמונה טפלה. דרכי האמורי.


מוח אחד

ש: בספר ים החכמה תשסו ז ח לג"ר מורגנשטרן נפסק שמוח אחד הוא איסור תורה של קוסם על פי הסיפרי והרמב"ם. האם הרב גם סובר כן?

ת: נראה שזה אסור משום דרכי האמורי, כיון שלא הוכח מדעית (עיין שו"ת שאילת שלמה ג שלו. ד רסג).


ש: אם מוח-אחד חסר ערך איך זה שהוא עזר לכל כך הרבה אנשים?

ת: בערך 30% ככל תרופות דמה, על ידי אפקט פלצבו.


ש: האם ללכת לטיפול לקינסיולוגיה, מוח אחד?

ת: לא. זה לא הוכח כמועיל יותר מטיפול דמה. הבסיס הוא אינטואיציות ואמונות. לפני 5 שנים, הורים חסידי שיטה זו, טיפלו בה בילדם, והוא מת עקב תזונה לקוייה, והם הורשעו ב-5 שנים בית סוהר (נר באישון לילה 185, 284).


חוט שני שהוקף בקבר רחל

ש: יש שנותנים חוט שני כסגולה בכותל המערבי או במקומות אחרים, בטיעון שהוקף בקבר רחל. האם הוא מותר, אסור משום דרכי אמורי או הבל?

ת: אסור משום דרכי אמורי. תוספתא שבת (ח ד. נר באישון לילה 141-139)

למקורות נוספים בענין לחץ כאן