שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

מקורות ל"חוט שני שהוקף בקבר רחל" (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

מקורות ל"חוט שני שהוקף בקבר רחל" - מאת הרב מרדכי ציון:

וכששאלתי את הגר"א נבנצל, אמר ש"מנהג" זה הוא שטויות. בשו"ת באר משה (ח, לו אות ג): האם יש מקור למנהג לקשור חוט שני מפני עין הרע על התינוק ועגלתו וכיוצ"ב? והשיב: כן היה המנהג, והכל עשו כן. כן דקדקו לקשור חוט שני אדום על עגלה או מטת התינוק מפני עין הרע, וכל אלו הג' מנהגים בכלל מנהג נשים זקינות שעליהם כ' הרשב"א שאל יזלזלו בדבריהן ובמנהגיהן כי בודאי יסודם בהררי קודש גם אם נעלם הטעם ממנו. כן התיר בשו"ת רבבות אפרים (ח, נא) מפני שהוא מנהג עתיק.

אמנם, מובא בס' חכו ממתקים (ח"א עמ' רפא. הערה ב): על אודות הסגולה שמקיפין את קבר רחל אמנו בחוט, והמעוברת נושאת אותו כדי שתשלים ימי עיבורה מבלי להפיל ולדה, עורר הגרש"ז אוירבך שלא להקיף ולשאת חוט אדום שהוא דרכי אמורי. והוא ע"פ התוספתא שבת (פ"ח ה"ד) "הקושר חוט [ע"ג] אדום, ר"ג אומר: אינו מדרכי האמורי, ור"א בר צדוק אומר: הרי זה מדרכי האמורי". ובראשית חכמה (פרק דרך ארץ) הובא, בשם רבי צדוק, שהקושר חוט אדום על ידו, הרי זה מדרכי האמורי. ועיין מה שנשא ונתן בענין זה בשו"ת שרידי אש (ב, לט).

ובעניין הקפת קבר רחל בחוט אדום, כתב בס' שלהי דקייטא (סי' קט): "אולם בשו"ת רב פעלים (יו"ד ב, כט) האריך בשם כמה מן הראשונים והפוסקים דאין לחוש לדברים שהובאו לאסור בתוספתא משום דרכי האמורי ויש לאסור רק מהמובא בש"ס בענין זה. ויעויין בשו"ת חות יאיר (סי' רלד) דכתב וז"ל: ולענין הלכה למעשה נראה דכל מה שנתפשט אצל הנשים מנהגו, הנח לישראל. ונהרא נהרא ופשטיה. וממו"ר הגר"ח קניבסקי שמעתי דאין לקשור חוט אדום על פרק זרועו".