שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

תשעה באב - הלכות (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


קלי צום בשבת בט' באב שחל במוצ"ש

ש: האם מותר בשבת, שהוא ערב תשעה באב, לקחת כדורי "קלי צום", או שיש בזה הכנה משבת לחול? האם אסור משום איסור תרופות בשבת?

ת: מותר. יש לבטל לפני שבת במזון (ואח"כ ראיתי בס' מעלות רבקה עמ' שלד-שלה, שהשיב הגרז"נ גולדברג שאין לחשוש מצד הכנה, שהרי אם אוכל בסעודה שלישית כדי לחזק את גופו לצום גם אז נחוש להכנה? ומביא בהערה שם ששמע שהג"ר שמואל הלוי וואזנר מחמיר בזה. ועיין בעניין "קלי צום" בס' דרך שיחה ח"א עמ' שפ-שפא – מ"צ).


סרט של הגירוש בט' באב

ש: מותר לראות בתשעה באב סרטים על הגירוש מגוש קטיף?

ת: אסור לקרוא ספרים שמעוררים יצרים. שו"ע או"ח שז טז. קל וחומר סרטים. לכן סרטים אלה שעל פי רוב מעוררים שנאה כלפי הצבא, הממשלה ועוד, אסורים כל השנה, קל וחומר בתשעה באב.


סרטים על הגירוש

ש: הרב כתב שאין להראות סרטים על הגירוש בגוש קטיף כי זה מעורר שנאה. אבל אלו שעשו זאת הם רשעים וערב רב וחייבים להעניש פושעים אלו?

ת: יש חשש שמי שמתבטא כן הוא בעצמו ערב רב, עיין אבן שלמה להגר"א פרק יא, ומאוד חשוב לברוח ממצודה רעה זו.


צום ט' באב

ש: למה אנו צמים בתשעה באב? וכי אנו אשמים במה שקרה?

ת: אנו אשמים שבית שלישי לא נבנה, כי אין לנו די אהבת חינם. כל דור שבית המקדש לא נבנה בימיו, מעלה עליו כאילו נחרב בימיו. ירושלמי יומא א א.


חגורת עור

ש: יש מקור למנהג לא לחגור חגורת עור בט' באב?

ת: לא.


הכותל בט' באב

ש: האם זה טוב ללכת לכותל המערבי בליל ט' באב?

ת: כן, בתנאי שלא מסיחים את הדעת מן האבלות וזה נהפך לערב פגישה עם כל החברים, כמו שכתוב בשו"ע לא לטייל בשוק (שו"ע או"ח תקנד כא – מ"צ).


יד ושם

ש: מי שרוצה לבקר ביד ושם בט' באב, מותר לו?

ת: כן. ולא יסיח דעתו מן האבלות.


ש: חפירות עיר דוד שם רואים שרידי החורבן?

ת: לא. זה טיול.


צחצוח שיניים

ש: האם מותר לצחצח שיניים בט' באב למי שסובל מאוד בלא זה?

ת: כן. שו"ת מנחת יצחק ד קט.


מקלחת

ש: יש בעדה שלנו מנהג להתקלח בט' באב לפני סוף הצום. מותר?

ת: אין לזה מקור.


בשר ויין במוצאי ט' באב

ש: עד מתי אסור לאכול בשר ולשתות יין אחרי ט' באב?

ת: אשכנזים אסורים עד חצות למחרת וספרדים כל היום. שו"ע או"ח תקנח א ונו"כ שם. תימנים מותרים מיד במוצאי ט' באב. שו"ע המקוצר ג קמב.


תספורת, כביסה ורחיצה אחרי ט' באב

ש: עד מתי אסורים תספורת, רחיצה וכביסה אחרי ט' באב?

ת: ספרדים מותרים מיד ואשכנזים למחרת בחצות. שו"ע או"ח תקנח. ביה"ל ד"ה עד חצות. ובשעת הדחק כגון נוסע למחרת בבוקר מותרים גם אשכנזים בכביסה או ברחצה אם מצטער. או להחליף בגדיו אם סובל מזיעה. פס"ת שם אות ב.


קמצא ובר קמצא

ש: כידוע כתוב בגמרא גיטין (נה, ב) שבית המקדש נחרב משום מעשה בקמצא ובר קמצא. אבל מה אשם קמצא, הרי הוא לא קיבל את ההזמנה המיועדת לו ולא הגיע למסיבה?

ת: יש שתי תשובות: א. כוונת הגמרא היא "פרשת קמצא ובר קמצא". ב. קמצא היה חבר של האנשים שרבו עם בר קמצא. כלומר, הוא היה שייך לקבוצה סגורה השונאת אחרים, חטא חמור מאוד. כל זה שייך למה שכולם יודעים שבית שני נחרב משום שנאת חינם, לצערנו (וכן הסביר המהר"ל). ש: אם בר קמצא היה מסכים לצאת, האם הגלות הייתה נמנעת? ת: לא. מעשה זה הוא סימן ודוגמה ולא סיבה יחידה. אפילו אם בר קמצא היה יוצא, היו הרבה בר קמצא, ומגלגלין חובה ע"י חייב (שבת לב, ב). כאשר ד' צריך להפיל עונש על בניו, הוא מארגן אדם רע שיעשה את המלאכה. עיין עוד בגמרא גיטין שם מובאים סיפורים מדוע נחרב הבית.


מועדים או ימים טובים

ש: בזכריה ח' כתיב שהצומות יהיו לששון ולשמחה ולמועדים טובים, ובסוף הלכות תענית הרמב"ם כותב שיהיו לימים טובים. האם הם ייהפכו לחגים כפורים וחנוכה או לחגים כפסח? [כך הקשה הג"ר משה מרדכי הלוי שולזינגר (פניני משמר הלוי עמ' קנב)].

ת: פורים וחנוכה גם הם ימים טובים.

[הגר"א נבנצל כתב לי: "משיח יפסוק". הגר"ח קניבסקי כתב לי: "נזכה ונראה בס"ד" - רשם מ"צ].


שו"ת ממעמקים בט' באב

ש: האם מותר ללמוד שו"ת ממעמקים בט' באב (שו"ת מהשואה של הג"ר אפרים אשרי)?

ת: מותר, אעפ"י שיש בו למדנות, כיוון שהוא עצוב.


טיולים בט' באב

ש: אפשר לערוך טיולים וסיורים מסביב העיר העתיקה בט' באב?

ת: זה כמו כל טיול. וטיול אסור, שו"ע או"ח תקנד כא. אמנם אנשים מקילים בזה אך גם זה טיול. וכן סתם טיול לכותל. שו"ת אור לציון (ג כט - מ"צ).


צחצוח שיניים בט' באב

ש: אני אחות בבית חולים. מותר לי לצחצח שיניים בט' באב?

ת: כן. עם משחה ומי מלח. עיין שו"ת מנחת יצחק ד קט.


ש: מה דין בצחצוח שיניים באדם שמאוד סובל בלי זה?

ת: כנ"ל.


קינות על גוש קטיף

ש: האם שייך לומר קינות על חורבן גוש קטיף?

ת: הקינות על החורבן כוללות כל הצרות שהיו לנו מאז.


ש: אבל זה משמעותי.

ת: לא יותר מהשואה, גזירות ת"ח ות"ט, גירוש ספרד, מסעי הצלב ועוד ועוד.


כמוסות המקילות צום

ש: מותר לקחת כמוסות המקילים על צום?

ת: כן.


ש: וביום שבת על פני תשעה באב?

ת: גם. אין זה מכין משבת לחול, כיון שזה דבר שאי אפשר במוצאי שבת וזו גם פעולה של מה בכך.


שמחה בט' באב

ש: מותר לשיר שירים שמחיים בט' באב, כדי שלא להיות עצוב, כפי שלימד הרב קוק שאין להיות עצוב?

ת: מחורבן בית המקדש יש להיות עצוב לכל הדעות, כולל מרן הרב קוק, וזה רצון ד' שאותו יום נהיה עצובים ועיין דרשת החת"ס על ט' באב ("כי עוז וחדווה במקומו, ואין השכינה שורה מתוך עצבות, אמנם את תשעה באב, נקרא יום מר, כדכתיב: ויקרא ד' אלקים ביום ההוא לבכי ולמספר ולקרחה [ישיעהו כב יב). דרוש ז' אב תקס עמוד שז – מ"צ).


לאכול ולהרגיש ט' באב

ש: אני רוצה להרגיש ט' באב. ובשביל זה לבקר בכותל ובבית קברות, אך לא אוכל לעשות זאת את אצום. מותר לי לאכול כדי להרגיש ט' באב?

ת: יש לעבוד את ד' בנתיבים שד' אמר, ולא להמציא דרכים חדשים בניגוד רצונו. עיין תחילת ספר הכוזרי.


קינת גוש קטיף

ש: בקינת גוש קטיף הנאמרת בט' בטב, יש משפט: "איך שוטרים וחיילים הפכו לאויבים וצרים". הרגשתי מאוד לא טוב.

ת: אסור לומר משפט זה כי הוא מעורר שנאה, ואסור לעורר יצר הרע. שו"ע או"ח שז יז. ב. זה שקר, הם אנשים טובים שנלכדו למצב נורא. יש למחוק קינה זו או לפחות משפט זה.


נוזלים דרך וריד ביום צום

ש: האם מותר לאדם לקחת נוזלים דרך הוריד ביום צום?

ת: כן. אך אין עניין.


גומי לעיסה

ש: נכון שיש היתר לתימנים ללעוס גומי לעיסה בט' באב?

ת: לא.


סיום דיני תשעת הימים

ש: מתי מסתיימים הדינים של תשעת הימים?

ת: בשר ויין: אשכנזים - חצות יום י'. ספרדים - סוף יום י', עולי צפון אפריקה – חצות ביום י', תימנים - מוצאי צום.

תספורת, כיבוש, רחצה, החלפת בגדים: אשכנזים - חצות יום י' (אם נוסע או סובל - מוצאי הצום). ספרדים - מוצאי צום.

שירה: חצות יום י'.


איפור

ש: מותר להתאפר בט' באב?

ת: כן.


מקלחת לעובד ברפת בט' באב

ש: מותר לי להתקלח לפני תפילת מנחה אם עבדתי ברפת ויש בי ריח רע?

ת: כן מהר ופושר. אין זה רחיצה של תענוג אלא של סילוק לכלוך וצער.


הקלות בט' באב

ש: למה לא להקל בכל דבר בט' באב?

ת: אדרבה, כדאי הוא בית אלהינו שנתאבל עליו כיאות פעם בשנה.


ניחום אבלים בט' באב

ש: מותר ניחום אבלים בט' באב?

ת: כן.


תהילים בט' באב

ש: מותר לקרוא תהילים בט' באב?

ת: מי שרגיל.


לימוד על כלי המקדש

ש: מותר ללמוד על כלי המקדש בט' באב?

ת: לא.