שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

תוכחה למי שמתדרדר (מאמר)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

שאלה: האם צריך להוכיח את מי שבריאותו התדרדרה בעקבות התדרדרותו הרוחנית?

תשובה: צריך לחלק את הנושא לשני חלקים.

קודם כל, אין לנו שום הוכחה שמצבו הגופני התדרדר בגלל מצבו הרוחני. הרי אנחנו רואים שלא כך המצב על פני כל הארץ. אנו רואים שיש אנשים עם התדרדרות רוחנית מוסרית שנשארים בריאים. וכן, אנחנו רואים את ההיפך, אנשים צדיקים, גדולים, שהם חולים מאוד, ואפילו מתים. ההנחה הזאת, שכל מי שחוטא נענש מיד, היא לא הנחה נכונה. חכמים כבר אמרו שיש צדיק ורע לו ורשע וטוב לו (ברכות ז,א). אמנם ודאי שד' מעניש על חטאים, אך הענשה מריבונו של עולם היא לא הענשה מיידית. ממילא מי שיש לו שכל לא יקבל ממך תוכחה אם תקשר בין מצב בריאותו להתדרדרות הרוחנית שלו.

לגופו של עניין, בוודאי שיש להוכיח על כל התדרדרות רוחנית, בלי קשר להתדרדרות גופנית. אבל, כמו בכל המצוות, כדי לקיים את המצווה צריך לדעת איך לקיים אותה. כמו שאדם שרוצה להניח תפילין צריך קודם לדעת מה הן תפילין, ואם סתם ייקח קרטונים ויניח אותם, בוודאי שלא קיים את המצווה. כך כדי לקיים מצוות תוכחה אדם צריך לדעת איך להוכיח.

ובאמת, לגבי מצוות תוכחה, תמהו חכמים בגמרא ערכין (טז, ב), האם יש בדור שלנו מי שיודע להוכיח? ואחר כך תמהו, האם יש בדור שלנו מי שיכול לקבל תוכחה? כי אם אדם אומר לחברו: "תסיר קיסם מבין עיניך" חברו יחזור ויאמר לו :"תסיר קורה מבין עיניך". כלומר, אם אדם מוכיח את חברו, אולי למוכיח יש עבירות גדולות יותר מאשר לחברו המוכח. לכן לפני שמוכיחים אדם צריך לחשוב אם חברו יקבל ממנו תוכחה.

כדי להוכיח אדם, צריך להיות ידיד שלו וצריך לאהוב אותו. כשאדם אוהב אותי, אני מקשיב לו. אדם שלא אוהב אותי ואף פעם לא עזר לי ופתאום בא רק כדי לתת לי על הראש, אני לא מקשיב לו. אני אומר: "איפה היית כל השנים? למה לא עזרת לי מעולם?" ולכן ליבי לא מקשיב.

יתר על כן, אם האדם אותו רוצים להוכיח הוא לא דתי, זה לא דבר כל כך פשוט להוכיח אותו. אין איזו נוסחת פלא לקרב אדם שרחוק מן התורה. משה רבנו וכל הנביאים לא הכירו פטנט פלא איך להחזיר רחוקים בתשובה. אברהם אבינו אפילו לא ידע איך להחזיר בתשובה את ישמעאל. יצחק אבינו לא ידע איך להחזיר בתשובה את עשו, אעפ"י שאהב אותו. כך גם גדולי עולם אחרים: אלי הכהן, שמואל הנביא ודוד המלך לא ידעו להחזיר בתשובה את בניהם אעפ"י שאהבו אותם. זה לא אומר שאי אפשר להחזיר אנשים בתשובה, אבל זה בוודאי לא יקרה על ידי שיחה חד פעמית. צריך לדבר איתם שוב ושוב ועוד ועוד.

אנשים מנוסים בארצות הברית הסבירו שכשרוצים לדבר עם הזולת על נושא עדין, צריך לבדוק אם הוא פתוח לשמוע. לכן הם קודם כל שואלים:

Do you want to talk about it? - האם אתה רוצה לדבר על זה?

אם האדם עונה:"לא", אז לא. אם הוא אומר: "כן", אז הוא פתח פתח להקשבה, ואפשר לדבר.

אז אם אתה רוצה להקדיש לאיש הזה את הזמן הדרוש – קודם כל תשאל אותו:

Do you want to talk about it?

ותראה מה הוא אומר.