שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

שעון מעורר מוזיקלי

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

קימה על ידי מוסיקה

שאלה: האם מותר להתעורר ע"י מוסיקה משעון רדיו?

תשובה: מובא בגמרא במסכת גיטין (ז, א), שגזרו חז"ל על שמיעת מוסיקה לאחר חורבן הבית. הרמב"ם (הלכות תעניות ה, יד) והשולחן ערוך (או"ח תקס, ג) אסרו מוסיקה עם כלי זמר. הרמ"א שם פסק ע"פ הירושלמי (מגילה ג, ב) שהגזרה הינה למי שרגיל בכך, כגון מלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר.

המנהג כרמ"א, אף שרבים חלקו (ב"ח, מג"א, מ"ב שם וחיי אדם קלז, ג).

לדעת פוסקים רבים הגזירה אינה כוללת מוסיקה קלאסית, אלא מוסיקה שיכולה לגרום לעבירה, כמובא בגמרא במסכת סוטה (מח, א).

אם כן, לפי הרמ"א נראה שאסור לקום ע"י מוסיקה, שהרי אסר במי שרגיל בה.

ברם, זה אינו אותו דבר. המוסיקה משעון הרדיו אינה לשם תענוג, אלא על מנת להתעורר בלבד, ואף אם יש תענוג מסויים במוסיקה, זו "הנאה הבאה לו לאדם בעל כרחו" (פסחים כה, ב).

מבאר הר"ן, שכיוון שזו אינה מטרתו - אין זו הנאה.

הדבר דומה לאדם שהולך למקום מסויים ובדרך שומע נוצרים ששרים, אין מטרת בואו לשמוע את השירים, אלא להגיע לאותו מקום.

לכן, מותר להתעורר מהמוסיקה של שעון רדיו משום שאינה לתענוג אלא לרעש בעלמא.


שאלה: אם ישנם פסוקים בשירים, האם צריך לברך את ברכות התורה?

תשובה: אף על פי שהגר"א אומר שהרהורי תורה מחייבים בברכות התורה (ביאור הגר"א מז, ד), רוב הפוסקים חולקים עליו, והמנהג כמותם.


נלקח משאילת שלמה 130