שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

שמירת נגיעה - קווים כלליים (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

שמירת נגיעה - קווים כללים

לחיצת יד אישה מתוך נימוס

ש: האם מותר לאיש ואישה ללחוץ יד מתוך נימוס?

ת: לא. יש להתרחק מאוד מאוד. קצשו"ע קנב ח.


ש: אבל זה נימוס מקובל בין אנשים?

ת: זה נימוס אסור. גם לחיצת יד בין גברים אין לה מקור ביהדות.


ש: אז מה המקור אצל הגויים?

ת: לא ברור. יש אומרים תימני טרום אסלמי, יש אומרים בברית החדשה, יש אומרים פולחן חברתי של הבריטים לפני 500 שנה, יש אומרים קוויקירם אנגלים לפני 400 שנה, יש אומרים נשיא ארה"ב ג'פרסון כחלופה לקידה, יש אומרים מנהג קדום לוודא שאינו מחביא נשק ביד, או כדי לתפוס ידו כדי שלא ישלוף חרבו מן הנדן, יש אומרים טכס של הבונים החופשיים. מה שבטוח הוא שזו דרך נפוצה להעביר שפעת...


ש: אבל ביהדות יש תקיעת כף?

ת: זה לא לשם נימוס, אלא התחייבות משפטית מדין סיטומתא. ב"מ עד א רש"י. ב"י יו"ד קלט בשם רשב"א. או כשבועה. יו"ד שם.


לחיצת יד אישה כדי למנוע בושה

ש: אם אישה מושיטה לי יד, האם מותר להחזיר כדי שלא תעלב ולהתחשב ברגשות?

ת: לא. אין להעליב חבירו אבל כאן הוא שגורם לעצמו בושה. הגר"ע יוסף לא החזיר יד לראש הממשלה גברת גולדה מאיר (כך היה גם כשנשיא ארה"ב הגיע לארץ והגר"ע יוסף שימש כרב הראשי, וכל רבי המדינה קבלו את פני הנשיא בשדה התעופה. הוא לחץ ידיים לכולם ואחריו לחצה אשתו, וכשנגשה להג"ר יוסף והגישה ידה, לקח ידו ושמה מאחוריו. היא הייתה בהלם ומיד אלו שליווה הסבירו לה שהרבנים לא לוחצים ידיים לנשים. שו"ת מעין אומר יב קצב בהערה). הגר"מ אליהו לא החזיר יד למלכת אנגליה, ובערב הוא קיבל התנצלות. אכן יש להתחשב ברגשות של שומרי הלכה. ויש להתחמק בחכמה ולהתנצל בדרך מנומסת, כגון: סליחה, אני שומר את היד לאשתי (שו"ת אגרות משה אע"ה א נו. ד לב. ועיין שם או"ח א קיג. שו"ת שאילת שלמה ד רחצ – מ"צ).


ש: אבל לא צנוע לאישה להגיד: אני שומרת את היד לבעלי. מה אישה תגיד?

ת: אם כך, אז לומר: לא, תודה.


מקור להיתר לחיצת יד אישה

ש: האם לאור דברי הגר"מ פיינשטיין שמותר לנסוע ברכבת תחתית על אף שקשה להיזהר מנגיעה, מותר להחזיר יד לאישה כאשר היא מושיטה?

ת: מה זה קשור? והרי הגרמ"פ עצמו כתב שקשה להתיר החזרת יד. שו"ת אגרות משה אע"ה א נו. ד לב (ופעם הג"ר ראובן פיינשטיין שאל את אביו הגרמ"פ: האם מותר למכור חמץ לנכרית? והשיב: "אין חסרון במכירת חמץ לנכרית, ושבאמת כך נהגו באוזדא [עיר מולדת שלו], דהלא אין 'מעשה ידיה' של נכריה, לבעלה. ולגבי התקיעת כף - או שלא יעשה, או איזה אשה יהודיה תעשה". מסורת משה עמ' תה. א"כ ברור שהגרמ"פ לא התיר לחיצת יד אישה גם כשיש צורך – מ"צ).


מקורות על שמירת נגיעה

ש: איפה המקור בתורה שאסור לי לגעת בבנות כמו טפיחה וכאלה?

ת: לא תקרבו. ויקרא יח ו. ובאריכות ספר החינוך קפח. אך לא רק נגיעה אסורה אלא כל קרבה מסילת ישרים יא, מיעוטים בעריות. וקצור שולחן ערוך קנב ח: "צריך האדם להתרחק מן הנשים מאד מאד, אסור לקרוץ בידיו או ברגליו ולרמוז בעיניו לאשה, ואסור לשחוק עמה להקל ראשו כנגדה או להביט ביפיה...".


טעם איסור נגיעה

ש: למה אסור לנגוע בבת?

ת: לפני שנהנים ממזון מברכים ברכה אחת, לפני שנהנים מאישתו, יש לברך שבע ברכות תחת החופה.


חינוך לצניעות

ש: מאיזה גיל להתחיל לחנך ילד לשמור נגיעה?

ת: ככל ענייני חינוך, מגיל חינוך, 6.


נגיעה דרך בגדים

ש: האם איסור נגיעה זה רק על הגוף אך דרך בגדים מותר?

ת: ודאי אסור. יש להתרחק מאוד מאוד. קיצור שו"ע קנב ח-ט-י. כמה היצר הרע עובד שעות נוספות!


שניהם רעים

ש: מה גרוע יותר, לחטוא בשמירת הברית או להציב גבולות ברורים בנגיעה?

ת: שניהם רעים! צריך להיות טהור, וזה בכוחו של האדם!