שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

שירת נשים (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר


שירת נשים

ש: שמעתי פירוש בשם החיד"א והכת"ס, שמותר היה למרים לשיר שירת הים, בגלל שהייתה השראת השכינה, וכן שירת דבורה, צהלי ורוני יושבת ציון כי גדול בקרבך קדוש ישראל, ובשעת השראת השכינה יצר הרע נעלם, וכן הזמרת ששרה ירושלים של זהב. האמנם?

ת: דברי החיד"א והכת"ס הם דעת יחיד. מרים הייתה בצד, וכאשר התוף גבר על הקול, ושירת דבורה היא מילים של שירה בלי ניגון, אבל גם לדעה זו, לא שייך לומר שלזמרת של ירושלים של זהב יש השראת השכינה. ועיין מרן הרב קוק במאמרי הראיה 511.


שירת נשים - מקורות

ש: האם איסור שירת נשים הוא דין גמור או מנהג?

ת: דין גמור. ברכות כד א. רמב"ם איסורי ביאה כא. שולחן ערוך אה"ע כא. קיצור שו"ע קנב ח (ועיין מסילת ישרים יא). בשדה חמד מביא דעה שזה מן התורה אבל דעת רוב הפוסקים שזה מדרבנן.


ש: שמעתי שיש דעה שאם כמה נשים שרות יחד מותר לשמוע?

ת: להלכה, גם זה אסור. שו"ת ציץ אליעזר יד ז. ואם זו להקה, גם אסור להסתכל.


ש: אם אני בחתונה ומתפללים מנחה או ערבית ושומעים חברות של הכלה שרות, מה לעשות?

ת: איסור חמור. יש לבקשן לחדול. ובמיוחד בשעת תפלה. אם אי אפשר, אז לצאת ואם אי אפשר, אז להתאמץ לא להקשיב. מ"ב עה ס"ק יז.


סרט תפילת הנערות

ש: האם מותר לגבר לראות את הסרט שירת הנערות של גוש קטיף? זה נחשב שירת נשים?

ת: אסור. ככל שירת נשים. וכן הסתכלות (קיצור שו"ע קנב ח-ט – מ"צ).


מרת בעלון שבת

ש: האם ראוי בעלון שבת שלנו בפינת תרבות לסקר דיסק של זמרת?

ת: רק אם היא שרה רק לנשים. אם לא, אסור משום מסייע ידי עוברי עבירה ומחזק ידי עוברי עבירה.


נשים שרות

ש: במפעל בו אני עובד נשים שרות. מה לעשות?

ת: כמובן עדיף להחליף עבודה. אבל מן הדין מותר להישאר, מדין הנאה שבאה לו לאדם בעל כרחו. פסחים כה. ולא יקשיב.


ש: ולא לבושות בצניעות?

ת: כנ"ל. ולא יביט (עלינו לשבח – שמות תרצא).


שליטה עצמית

ש: אם אני שולט על עצמי ואין יצרי מתעורר בשמיעת שירת נשים ואני רק נהנה מעצם השירה, מותר לי?

ת: ודאי לא. יש איסור כפול. א. איסור הנאה מאשה שאינה שלו. ב. גירוי היצר. ועיין מסילת ישרים פרק יא.


קול זמר אחותו

ש: האם מותר לשמוע אחותו שרה?

ת: אמנם נגיעה של חיבה באחותו אסורה. שו"ע אה"ע כא ז. אך שירה פחות חמורה ודומה לייחוד עראי שמותר לפרקים. קידושין פא ב. לכן מותר.


שירה מעורבת לשם קירוב

ש: האם אפשר לארגן אירועים עם שירה מעורבת. שאם לא, כיצד נקרב?

ת: מצוה גדולה לקרב, אך לא עושים מצוה בעזרת עבירה. הרבה ארגונים חרדים עוסקים בקירוב רחוקים בלי שירה מעורבת, עשה אצלם שעורי בית.


דיסק של שירת אשה

ש: האם מותר לאשה להוציא לאור תקליטור עם שירים שלה?

ת: כן. ולכתוב עליו שהוא רק לנשים (וכן פסק הגר"ע יוסף. שו"ת מעין אומר חלק יב עמ' קעג). ואם גבר יקשיב, אין זו אחריותה. בלפני עוור תולים (משנה גיטין ה ט). כמובן, לא להקליט על ידי גברים באולפן.


ש: ומותר להוציא דרך הרדיו?

ת: לא. כי בכך היא מכשילה.


קול אשה

ש: אם לא יוצאים ידי חובת מקרא מגילה ברמקול, אז למה אסור לשמוע קול אשה ברמקול?

ת: כי זה איסור הנאה.


קול אישה בבית כנסת

ש: האם יש בעיה ששומעים קצת קול שירת נשים בבית הכנסת?

ת: בודאי. יש לאטום אזנים (שו"ת שאילת שלמה א תלה).


ארוע ממלכתי

ש: האם מותר לאשה להיות נוכחת בארוע ממלכתי בו נשים שרות בפני הקהל?

ת: ודאי לא. זה אירוע אסור.


נשים שרות יחד

ש: האם אסור לגבר לשמוע כמה נשים שרות יחד?

ת: אסור. הרי שומעים קול נשים.


נשים בזמירות

ש: האם בחיק המשפחה כלומר אב ואם ובנים ובנות, מותר לאם ולבנות לשיר זמירות, כי אז יש בעיה לאב ולבנים לומר דברי קדושה?

ת: מותר בכגון זה, כיון שמדובר בזמירות ולא בתפילה וכן מדובר באחיות ואם, מצרפים שניהם כדי להתיר. ועיין גם אבן ישראל לגרי"י פישר על שו"ע או"ח עה ג שעבורו זה נקרא אצלן קול רגיל.