שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הבדלים בין גרסאות בדף "שונות - אכילה (שו"ת)"

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

 
(4 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]
 
[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]
 
 
'''ארוחה כבדה בלילה'''
 
 
ש: המשנה ברורה כותב שיש לאכול ארוחה קלה ביום וכבדה בלילה. קנז ד. חייבים?
 
 
ת: לא נזהרו בזה. פס"ת שם. ואדרבה, הרופאים אומרים שבערב תהיה קלה.
 
  
  
שורה 21: שורה 14:
  
 
ת: הבל.
 
ת: הבל.
 
 
'''כלים שבורים'''
 
 
ש: כתוב באיזה מקום שהאוכל מכלים שבורים זה גורם לשכחה. היכן? יש לחשוש?
 
 
ת: כף החיים סימן ב. דעת יחיד, לכן אין לחשוש.
 
 
 
'''פינת הלחם'''
 
 
ש: מה המקור למנהג שלא לאכול פינת ככר הלחם?
 
 
ת: מילי דחסידותא, צוואת ר"י החסיד ג. אבל זה תמוה. הדין הוא שמותר. שו"ת מנחת יצחק ט ח ז.
 
 
 
'''לחם זרוק'''
 
 
ש: אם אני רואה ברחוב לחם זרוק, האם עליי להרימו?
 
 
ת: לא חייבים, כי הוא מלוכלך, לא יאכלו אותו, וכבר אין לו דין לחם לעניין זה.
 
 
[וכן פסק הגרי"ש אלישיב. קב ונקי סי' נח – רשם מ"צ].
 
 
 
'''לימוד בשעת אכילה'''
 
 
ש: האם חייבים ממש ללמוד תורה בזמן ארוחה כי ראיתי שר"ע מברטנורא כותב שדי בברכת המזון?
 
 
ת: יש ללמוד תורה ממש. מ"ב קע סק"א. ואין לסמוך עליו אלא בלית ברירה וכן על אמירת שיר המעלות או על נהרות בבל. פס"ת שם ב.
 
  
  
שורה 58: שורה 21:
  
 
ת: כי כאשר הוציא אדם חייב מיתה להורג, היו משקין אותו יין, כדי שלא ירגיש פחד וצער, ולכן אנו אומרים שהיין הזה הוא לא למות אלא לחיים.
 
ת: כי כאשר הוציא אדם חייב מיתה להורג, היו משקין אותו יין, כדי שלא ירגיש פחד וצער, ולכן אנו אומרים שהיין הזה הוא לא למות אלא לחיים.
 
 
'''אכילה בחוץ'''
 
 
ש: האם מותר לאכול כריך ברחוב? ומה לגבי גלידה?
 
 
ת: לא, זה דין אוכל בשוק. אלא לאכול בצד.
 
 
 
ש: האם מותר לשתות כוס קפה בהליכה? הרי אנו אומרים "האוכל בשוק דומה לכלב" ולא "השותה"...
 
 
ת: גם אסור.
 
 
 
ש: האם בחנות סופרמרקט אני יכול לאכול מן המוצרים לפני שאני משלם?
 
 
ת: לא. א. אולי אינם מרשים. ב. חשד בעיני הבריות. ג. האכול בשוק דומה לכל.
 
 
 
ש: האם אכילה בפארק אינה ראויה כמו אכילה בשוק?
 
 
ת: מותר, כי זה נהוג.
 
 
 
ש: האם מותר לאכול בשולחן של מסעדה שנמצא במדרכה או זה נקרא אוכל בשוק?
 
 
ת: מותר. אין זה שוק, אלא חלק מהמסעדה, על אף שהוא פתוח.
 
 
 
ש: ובאוטובוס?
 
 
ת: גם מותר. כי זה מקום צנוע, אך לא להפריע ליושב על ידו (הגהות יעב"ץ קידושין מ. עלינו לשבח – שמות תרעא-תערב. (עיין שו"ת שאילת שלמה ב תמג. ג פא).
 
 
 
ש: האם האוכל באוטובוס דינו כדין אוכל בשוק?
 
 
ת: מותר. כי זה מקום מוצנע. העיקר – לא להפריע לאחרים (הגרי"ש אלישיב. ידיעון הלכה אב תשסח. עיין שו"ת שאילת שלמה ב תמז).
 
 
 
'''שום ובצל'''
 
 
ש: שמעתי שאסור לבשל שום ובצל יחד. מה המקור?
 
 
ת: לא שמעתי על כך.
 
  
  
 
[[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: סעודה (שו"ת)]]
 
[[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: סעודה (שו"ת)]]

גרסה אחרונה מ־10:06, 9 בינואר 2017

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


שולחן

ש: מותר לשבת על שולחן?

ת: ראוי שלא (שו"ת שאילת שלמה א שפו).

[ומובא שם: "ומו"ר הגרא"ד אוירבך אב"ד טבריה כתב לי: 'הוא דבר שגור בפי כל ישראל שאין לשבת על גבי שולחן שאוכלים עליו... מאידך אין להתייחס לזה כאל איסור אלא כהנהגה ישרה המקובלת בישראל, ולעת הצורך כשאינו נראה זלזול במנהג, שפיר דמי... גם אפשר, בכל שיש מקום קבוע לשולחן ששם סועדים עליו, כל שהעמידו במקום אחר, אינו בכלל המנהג'" – רשם מ"צ).


ש: האם נכון שמי שיושב בקצה השולחן לא יתחתן שבע שנים?

ת: הבל.


לחיים

ש: למה אומרים לחיים למי ששותה יין?

ת: כי כאשר הוציא אדם חייב מיתה להורג, היו משקין אותו יין, כדי שלא ירגיש פחד וצער, ולכן אנו אומרים שהיין הזה הוא לא למות אלא לחיים.