שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הבדלים בין גרסאות בדף "שו"ת קצר על עשרה בטבת (מאמר)"

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

(יצירת דף עם התוכן "ש: האם מותר לאכול לפני עלות השחר? ת: כן. אם התנה לפני שהלך לישון ודי להתנות במחשבה (שו"ע תקס...")
 
 
שורה 62: שורה 62:
 
* פורסם בשאילת שלמה 526
 
* פורסם בשאילת שלמה 526
  
[[קטגוריה: מאמר]] [[קטגוריה: בריאות (מאמרים)]]
+
==
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
==
 +
 
 +
[[קטגוריה: מאמר]] [[קטגוריה: צומות ותעניות - הלכה (מאמרים)]]

גרסה אחרונה מ־07:52, 10 בפברואר 2019

ש: האם מותר לאכול לפני עלות השחר?

ת: כן. אם התנה לפני שהלך לישון ודי להתנות במחשבה (שו"ע תקסד א. מ"ב ג. שעה"צ ג). יש שתי שיטות בעלות השחר: 90 דקות לפמח ההנץ ב5:02, 72 דקות לפני ההנץ ב5:21 ומקילים כשניה.

ש: חייל שחייב לאכול ביום צום עקב פעילות ביטחונית, האם עליו לאכול לשיעורים? האם עליו לצום עד הפעילות ולאחריה?

ת: עליו לצום לפני ואחרי. ספר הצבא כהלכה בשם הגרשז"א. אבל יכול לאכול רגיל ולא לשיעורים (דלא כהגר"ש גורן במשיב מלחמה).

ש: אחות בבית חולים, אם תצום לא תוכל לתפקד טוב. מה לעשות?

ת: לאכול ולשתות את ההכרחי. פיקוח נפש. וכן מטפל בזקנים בבית אבות.

ש: האם איש עובד מד"א חייב לצום?

ת: כן. ואם רואה שהצום פוגע בתפקידו, יאכל ההכרחי.

ש: מותר לצחצח שיניים?

ת: כן (שו"ת מנחת יצחק ד קט. ילקוט יוסף מועדים תקלד).

ש: רחיצה מותרת?

ת: מותר. גם המחמיר בכל עשרה בטבת, מותר כשהוא חל ביום שישי מפני כבוד השבת (מ"ב תקנ סק"ו. שו"ת יחוה דעת ה מא).

ש: האם מי שלא צם יכול להיות שליח ציבור?

ת: לא. שו"ע או"ח תקסו ב. אלא אם כן אוכל לשיעורים. 40 סמ"ק שתיה, 30 סמ"ק אכילה כל 9 דקות.

ש: היש מנהג לתת צדקה לעניים?

ת: כן. אגרא דתעניתא צדקתא. יש נוהגים לתת מחיר מה שהיה אוכל. מ"ב תקסו יב.

ש: אם יש כאן ניידת תרומת דם אבל צריך לשתות והיום זה יום צום - לתרום או לצום?

ת: לצום. אין עושים מצוה על ידי עבירה. לתרום פעם אחרת.

ש: האם ראוי לישון בצום או דווקא להישאר ער כדי להרגיש רעב?

ת: זה חשבון אישי. מותר לישון, אך לא כל הזמן, אלא לעסוק בתשובה.

ש: יש להתעטף בטלית ולהניח תפילין במנחה?

ת: הרוב לא נוהגים בתפילין. שע"ת לד סק"ב. לז סק"א. ביה"ל לז ד"ה בשעת. טלית, אין מניעה.

ש: אם הציבור מתפלל מנחה אחרי השקיעה, האם יש לקרוא בתורה פרשת ויחל ולומר עננו בשמונה עשרה?

ת: כן. אך כשחל ביום ששי יש להיזהר להתפלל לפני השקיעה משום זלזול בכבוד שבת (שו"ת דבר יהושע ג סג. פסקי תשובות תקנ י).

ש: האם אומרים ברכת כהנים גם במנחה גדולה?

ת: אומרים בשם החזו"א שיעלה כהן שמתענה גם במנחה גדולה, וכך נהגו למעשה בבית מדרשו בבני ברק (קהלות יעקב ברכות כט. מעשה איש ב צח), וכן נוהגים אחריו בעוד מקומות (מועדים וזמנים ז רמח). אך זה חידוש. באופן פשוט נושאים כפים רק במנחה קטנה (שו"ת שבט הלוי ח כג. הליכות שלמה פ"י הערה כא), ויש אומרים רק אחרי פלג המנחה (לוח א"י). עיין פסקי תשובות קכט (אות א) ואישי ישראל (כז הערה קטז).

ש: האם כשחל ביום ששי אומרים וידוי ונפילת אפים במנחה?

ת: לא (מ"ב תקנ ס"ק יא). והוא הדין שאין אומרים אבינו מלכנו (מ"ב תרב סק"ג), ויש ספרדים האומרים אבינו מלכנו בדילוג אלו שמוזכר בהם חטא (עיין שו"ת יחוה דעת א נד. פסקי תשובות תקנ 37).

ש: מתי נגמר הצום?

ת: בצאת הכוכבים. כלומר 13.5 דקות אחר השקיעה וראוי 18 דקות.

  • פורסם בשאילת שלמה 526

==





















==