שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

קרח ע''ה - מדרגות בקדושה

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

קרח טוען "כל האומה כולם קדושים" האם הוא צודק בטענתו הרי כתוב שעם ישראל כולו קדוש: "ממלכת כהנים וגוי קדוש"!

שיעור שהועבר בתאריך: א תמוז התשע"ה

שכתוב השיעור:

הטענה של קרח כל העדה כולם קדושים. למה זו לא טענה נכונה? ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" או שמא, זה סתם טענה שהוא טען. אבל באמת הוא קינא. זה לא קשור, שהוא קינא זה ברור כי הרי משה רבינו אינו עונה לעניין. קרח טוען כל האומה כולם קדושים ולמה תתנשאו על קהל ד', ומשה רבינו אומר אתה ידעת קרח, המעט מכן, שמעו נא בני לוי המעט מכם כי הבדיל .. מעדת ישראל להקריב אתכם אליו.. בני לוי איתך.. ובקשתם גם כהונה? טענו בחיטים והודה לו בשעורים, הוא אומר כל העדה כולם קדושים ומדוע תתנשוא, והוא אומר, אתה קבלת נביאה ואתה רוצה גם כהונה? אני אמרתי שאני רוצה גם כהונה, אני אמרתי רב לכם כי כל.. ובתוך ד' ומדוע תתנשאו על קהל ד'?

תשובה: זה נכון, שקרח לא אמר שהוא רוצה כהונה, אך משה רבינו הבין. שזה מה שהוא רוצה לכן הוא אומר לו תשמע, אם אתה באמת טוען שכל האומה כולם קדושים ומדוע תתנשא, אז למה כשמינו אותכם הלויים, מדוע אז לא אמרתם, אנו לא רוצים להתמנות, כל האומה כולם קדושים אנו לא רוצים להתנשא על קהל, ד', מדוע אז לא אמרתם? כי זה היה בסדר שאתה מתנשא. א"כ תבין קרח, שמה שאתה טוען זה לא לענין. אתה טוען דבר אחד, אך באמת אתה רוצה דבר אחר. כך מוסבר בספר היד הקטנה הלכות דעות לגבי כבוד ואהבה.

מי שרודף כבוד ומתגאה זה משבש לו את השכל. וזה מה שמשה רבינו רצה להציל אותם, אך היה כבר מאוחר, קרח כבר היה שבוי, ולא הקשיב. כלומר יש טעות שכלית שעוד לא בררנו, שנובעת מקילקול מוסרי. יכול להיות להיפך. קלקול מוסרי שנובע מטעות שכלית. אדם טוען בשכל, וזה משבש לו את המוסר. או שיש לאדם נפש משובשת בדעות רעות וזה גורם לו לחשוב בצורה לא נכונה. משה רבינו אומר אתה אומר דברים לא נכונים. וזה קרה לך בגלל הגאווה או רדיפת הכבוד. רדיפת הכבוד, היא משבשת לגמרי את כל האישיות.

אגב יש מקומות, שאפשר לקנות כבוד. בבית כנסת. למה הוא היה חזן פעמיים, ואני אפילו לא פעם אחת? אתה בא לבית הכנסת לכבוד או לעבוד את ד'? אפשר גם לקנות כבוד, במכירה פומבית, הכבוד הזה מאה שקל מאתיים שקל. רודפים, כבוד. וכשהאדם רודף כבוד הוא מתגאה, זה גורם לו לומר דברים לא טובים.

אנו רוצים לדון לעצם הטענה, כי אם הטענה נכונה אז מה זה משנה שהוא טוען אותה בגלל שהוא רודף כב וד, הוא אמר דבר נכון! אז אם משהו אמר דבר נכון, טענה לו אל תאמר לו אתה רודף כבוד, אז מה אם הוא רודף כבוד, הוא אמר דבר נכון. למה האמירה כל העדה כולם קדושים היא לא נכונה? הרי אנו אומרים אתם תהיו לי ממלכת.. קדוש" אנו מדברים על סגולת ישראל, על הקדושה הסגולית של האומה ישראלית, על הקדושה הגנוזה של האומה הישראלית, שגם אם יהודי חוטא הקדושה נשארת בפנים, אא"כ הוא מתנצר וגם לא כל מי שמתנצר, למשל האנוסים לא איבדו את הקדושה שהרי זה היה באיומים, אמנם היה צריך לההרג על קידוש ד' אך הוא לא בגד. במסעי הצלב הרבה יהודים מסרו נפשם על קידוש ד' ונהרגו והרבה התנצרו. אח"כ המלך רודולף – הוא לא היה אדם רע – אמר כל מי שהתנצר ולא ממש רצה יכול לחזור. חזרו. רצו להיכנס לביה"כ היהודים אמרו אתה לא נכנס, זה לא עובד ככה מתנצרים ואח"כ חוזרים, שאר היהודים הרגו את ילדיהם ונשיהם והורים וכו' ואתם רק התנצרתם ועכשיו חוזרים? אמר רש"י תנו להם להיכנס. גם התפילה, ליל יום הכיפורים, ברשות בית דין של מעלה ובית דין של מטה אנו מתירים להתפלל עם העבריינים. אמר רב אחד, העבריינים הללו אתה יודע מה עבר עליהם, אתה חי טוב במדינת ישראל (הרב פרנקל ?), ואתה מתנשא על העבריינים שהתנצרו בגלל שפחדו שיזרקו אותם לאש. אתה מגיע לקרסוליים שלהם גם אם הם חטאו, ואתה אומר אנו מתירים להתפלל עם העבריינים? זה לא סתם עבריין שאכל סנדויץ לא כשר.

בכל פנים הסגולה הישראלית לא נמחקת, גם אם חוטאים וגם אם פושעים, מבואר באריכות בספר הכוזרי של ריה"ל ובאור החיים הקדוש ובספר העיקרים לר אלבו, ובנצי"ב ובשפת אמת ור' צדוק הכהן מלובלין וברב קוק, עין בספר שיחות הרצי"ה סגולת ישראל. אז באמת כל העדה כולם קדושים, מה הבעיה?

רש"י מביא הוכחה כולם שמעו את דבר ד' בהר סיני, ד' דיבר אל כולם. לא שהוא דיבר אל רב גדול והוא דיבר אל העם, כולם שמעו. והנטצרים הקטולים אסור לקורא תנך כי אם יקרא תנך פתאום יראה שמה שאומר הכומר זה לא מה שכתוב בתנך, לכן אסור לקרוא תנך, הכומר הוא מחליט את פירוש התנך. זה הסיפור "המורד הגדול" ספר ילדים על הכומר מסאני קנדרו שבטעות התגלגל לו תנך וראה את האמת ובסוף התגייר. אצלנו החומש אותו חומש לנביא חכם גדול ילדים ותינוקות. כל העדה כולם קדושים ומדוע תתנשוא על קהל ד'. לא צריך כהנים וכהן גדול, כולם כהן גדול. אנו לא דנים בכך שקרח קיבל את הלוויה, אלא על עצם הטענה?

תשובה: קודם כל זה לא עברית, כי כל העדה כולה קדושה, ולא כל העדה כולם קדושים. אע"פ שהשפה סובלת את זה אך באופן פשוט צריך לומר כל העדה כולם קדושים, זה נכון סגולת האומה הקדושה הפנימית של האומה אך זה לא בדיוק שכל אחד באומה הוא קדוש.למה לא? כי כפי שמבואר באגרת תקנה הכל מורכב מסגולה ובחירה. יש סגולה שזה תכונה אלוקית טבעית מולדת מוטבעת בנשמה, ויש בחירה חופשית של האדם האם הוא רוצה להתנהג ע"פ הסגולה הזאת או לא, האם הוא רוצ הללכת ע"פ נשמתו או שהוא רוצה לבגוד בה. מי שנאמן ומי שהולך נגד. בכח כל העדה כולם קדושים, אך בפועל, יש יותר קדושים יש פחות קדושים. לא כולם קדושים, כמו אהרון הכהן.

אורות עמ' לב: הקריאה של "כל העדה כולם קדושים ובתוכם ד'" היתה קריאה לועגת לכל תוכן הקודש ולכל הרוממות וההכנה התוכית, הדרושה להעשות עד שיהיה הקודש מבוסס בחיים באמת, שיהיה מובטח מכל פגם וסאוב, אתה משווה כל אחד לאהרון הכהן, שהגיע למדרגות העליונות האלה בעבודת ד' ובמסירות עצומה וכל אחד דומה לו? לא. זה לא נכון. זו קריאה לועגת. אתה עושה בעצם צחוק, אתה עושה צחוק מן הקדושה, אם אתה אומר כל האומה כולם קדושים אז אתה עושה צחוק. יש פוטנציאל להיות קדוש, אך בפועל יש מדרגות. ולא חרבה ירושלים אלא מפני שהשוו קטן וגדול. כלומר גם בין ת"ח יש מדרגות, בכל ההוי"ה יש מדרגות. יש הררכיה כלומר סדר ולא אנרכיה שהכל אותו הדבר. הרב קוק אומר שם, אותו הדבר שקרח עשה בעם ישראל הנצרות עשתה באומות העולם. הנכם כולכם קדושים, כולכם באים לד' אין הבדל בין עם לעם אין עם קדוש ונבחר, כל עם קדוש ושווה, כולם אותו הדבר. מה זה משנה? לא לעשות עניינים וכו'. אבל אנו אומרים בעלינו לשבח, שלא עשנו כגויי הארצות ולא שמנו כמשפחות האדה ולא... ויוסד ארץ" אח"כ פסקה שניה, יש תקווה "על כן נקווה לך" שגם הגויים יעשו תשובה. אתה מדמה את עם ישראל לגויים, מה אתה מדמה? זה מדרגות. יש גם מדרגות בזמן שבת – יום טוב. מוצאי שבת, ערב יום טוב, בקידוש אומרים המבדיל בין קודש לקודש, קודש של שבת לקודש של יום טוב. זה לא אותו קודש. אברהם אבינו אומרים חז"ל קיים כל התורה כולה, כולל עירוב תבשילים, מה זה מיוחד? אומר הרב קוק שזה בגלל הבדל שבת ויום טוב אפשר לבשל מיום טוב לשבת, כי אברהם לא ידע רק את ההבדלה בין קודש לחול אלא גם בין קודש לקודש. לכן יש המבדיל בין קודש לחול בין ישראל לעמים והמבדיל בתוך עם ישראל. בספר החדש של הרב גרינוולד "אשנב לספר אורות" אחד הפרקים הראשונים זה על זה, על יסוד ההבדלה. מדוע הוא מדבר על זה? כי זה אופנה חדשה. שניקראית פוסט מודרניזם. יש מוזרניזם ויש פוסט מודרניזים, ויש לפני מודרניזם. מה זה לפני מודרניזם? אמונה בד' אמונה בתורה. אח"כ בא מודרניזם אמר זה לא מודרני תורה, דבר ד', עכשיו צריך שכל, כל דבר צריך לברר בשכל, שכל שכל שכל, האל החדש זה השכל. פוסט מודרניזם – לא גם השכל, זה לא, אלא השכל שלי. כל אחד עם השכל שלו, כל אחד עם הרגש שלו, כל אחד עם הדמיון שלו, כל אחד איך שבא לו לכן הכל אותו דבר, אתה מרגיש כך ואני מרגיש כך, זה הליצנים של שבפרק הראשון בתהילים, הכל אותו הדבר לימודי קודש ולימודי חול, יהודי גוי, אותו דבר. לטשטש את ההבדלה. אמנם יש משותף , אנחנו והגויים משותף, צלם אלוקים, אך בצוך צלם אלוקים יש הבדלה, וגם בתוך עם ישראל יש אהרון הכהן ויש יהודי פשוט ויש משותף סגולת ישראל. יש פרק באורות הקודש הכללה והבדלה, יש משותף ויש מבדיל, לפעמים צריך להרגיש את ההבדלה, מדוע? כי מטשטשים הכל אותו הדבר, ולפעמים צריך להרגיש את ההבדלה, כי אם הם לא דומים אין קשר זה עולמות אחרים, אין, אז צריך לדבר על הכללה, תלוי לפי מציאות, כיון שהיום מדברים היום על טשטוש ההבדלים צריך לדבר על ההכללה, ההדגשה היא לפי המציאות. וגם בספר נפש החיים, שער ג שמדבר על הקשר של רבש"ע עם העולם, זו סוגיה עמוקה, הוא מבחין, שני מושגים, מושג אחד, שרבש"ע ממלא את העל, בשיווי גמור, בהשוואה גמורה, בבחינת רבש"ע אין הבדל, אם זה שולחן או בן אדם או צדיק או רשע. בעל הרוקח מבי א שם הקב"ה לא יברא 'דבר שחוסם ממנו את האפשרות להיכנס, לכן רבש"ע אורו האלוקי ממלא את הכל. בשיווי, אתה לא יכול לומר הקב"ה פה הוא יותר פה הוא פחות. אתה מחרף ומגדף, את זה אפשר לומר לאדם, פה אתה ניכנס חמש דקות פה אתה יכול לשבת פה אתה יכול לישון וכו', אך להגביל את הקב"ה האם אתה הרבה או מעט, לפי זה, אין הבדל, אז למה שחזיר הוא לא כשר? אין חיות אלוקית בחזיר? אז למה יש יום ראשון שני שלישי וזה פחות משבת? האור האלוקי לא זורח שם? מה ההבדל אם אני מתחתן עם אשתי או עם אשת איש, גם שם רבש"ע נמצא, מסביר, שם שזה נכון, שהכל מלא אור אלוקי, אך האור האלוקי מתגלה בהדרגה, סוד הצימצום, פה יש יותר אור, פה יש פחות אור, איפה שיש הרבה אור זה קדוש, ואיפה שיש מעט אור זה חול, איפה שיש פירור זה טמא. באכילת מצא הרבה אור, אכילת תפוז מעט אור, אכילת חמץ פירור של אור. חייב להיות, כי אם לא כיצד זה קיים.

אך יש מדרגות, מדוע הוא מדבר על זה ? נגד החסידים. או נגד אי הבנה של החסידים, כי החידוש של החסידים הוא ההדגשה לית אתר פנוי מיניה. אין מקום פנוי מד'. זה נכון. גם אם אתה מתקן את הגלגל של העגלה, שם ד' נימצא. גם אם אתה עושה עבירה. שם ד' נימצא. זה השיר, אפילו בהסתרה, שבתוך הסתרה בוודאי גם שם ד' נימצא ד' יתברך. זה נכון. אך הוא נימצא פחות. הוא נימצאפ חות. הוא נימצא בשבת יותר מיום טוב. ובעבירה פחות מבמצווה.

אך בהתחלה אמרת להיפך, שא"א לחסום בפניו דלתות! תשובה: תלוי על מה אנו מדברים, מבחינתו או מבחינתינו. איך הוא קורה לזה? מצידו או מצידינו. מצידו באמת אין הבדל. א"א להגביל אותו כאן אתה נימצא פחות עצור, זה חירוף וגידוף. אך מבחינתינו בוודאי יש הבדלים, פה יש הרבה אור אלוקי, פה יש מעט, פה יש פירור קטן, אל תיגע בזה. ,הוא אומר בנפש החיים בפרקים שבסוף פרק ג', להיכנס ללמוד תורה בשירותים, וכי ד' לא נימצא שם? בוודאי נימצא שם, אם לא היה נימצא שם השירותים היו חוזרים בן רגע לתוהו ובוהו אז הוא מחייה את השירותים, כמו שאומר הרמבם בתחילת יסודי התורה שהקב"הנימצא כל הנימצאים... להימצא". אז בודאי נימצא שם, אז אם נימצא שם מדוע א"א ללמוד שם תורה? כי הוא נימצא פחות. אך קודם אמרת.. זה מצידו יתברך, לא מצידינו. מצידינו יש מדרגות, זה מותר זה אסור, זה מאוד קדוש זה פחות קדוש. מדרגות מדרגות. כלומר הבדלי המדרגות שיש ביקום, זה מתחיל בהבדלי המדרגות כמה האור האלוקי מופיע. האור האלוקי מופיע יותר בעם ישראל מאשר אצל הגויים, וגם בתוך עם ישראל יותר בכהונה מאשר בישראל, ויותר במי שמקיים מצוות בדבקות מאשר מי שלא מקיים בדביקות. עשרה שיושבים ולומדים תורה יש שכינה.. אפילו שלשה, אפילו אחד. ישב בדד וידום.." אם אדם בודד שלומד מספיק, מדוע כותב גם עשר? שתים זה יותר מאחד, זה מדרגה אחרת, זה מדרגה שלוש, זה סוג אחר של לימוד, וחמש, ועשר, מדרגות בשכינה. להכל יש מדרגות.

קרח מטשטש את המדרגות שיש בקודש, אם זה ככה, זה לעג, אתה עושה צחוק מכל דבר, כולם יהודים טובים גם אהרון הכהן וגם השכן ממול, לא נכון זה לא אותו הדבר, כשניפטר רשב"י ובנו רבי יהודה הנשיא הציע לאלמנתו להתחתן, אמרה לו לא, מי שהשתמשו בה קודש לא ישתמשו בה חול, אתה רבינו הקדוש, חול לעומת רשב"י הוא אמר איך אתה יודעת? אני יודעת מידות טובות. שו"ת מהרי ברונה, אחד אמר הרב הזה והרה הזה המבדיל בין קודש לחול. דין תורה על בזיון ת"ח אמר הדיין זה בסדר יש לו אסמכתא מאשתו של רשב"י.

רבינו הרצי"ה היה אומר המבדיל בין קודש לקודש. סגנון יותר עדין. אז יש הבדלה בין ת"ח לת"ח, ויש הבדלה בין ת"ח לעם הארץ. זה לא דמוקרטיה. דמוקרטיה כולם שווים, מה פתאום כולם שווים, אפשר לומר כולם שווים, אך זה לא נכון, המבדיל בין ישראל לעמים, יש הרבה הבדלות, יש הכללה ויש הבדלה, יש הצד השווה ויש הצד המפריד, יסוד ההבדלה הוא יסוד כללי, יסוד המדרגות. לא רק אצל קרח, גם קין הוא מסביר את זה. ד' לא קיבל את הקרבן של קין אז הוא נעלב. וודאי שלא קיבל כי קין הוא רוצח, אך הוא עוד לא רצח, בוודאי, אך אדם לא נהפך לרוצח בן רגע, אדם נהפך לרוצח בפנים, יש לו רצח, ואז זה מתפרץ החוצה, אך אדם עדין נפש הוא ירצח כי לא קבלו את קרבנו, מה פתאום, אז ד' אומר לו בוודאי שלא קבל את הקרבן שלו הרי לפתח חטאת רובץ, אתה על סף לרצוח, אך הוא עוד לא רצח, אך ד' יודע מה יש לו בפנים, אי אפשר לקבל את הקרבן של רוצח.

גם אתמול או שלשום היה שחקן שאמר היהודים הללו הם בהמות, אז משהו אמר גם הרב עובדיה יוסף אמר על יהודים שהם בהמות. אתה מדמה את אותם אנשים לרב עובדיה יוסף? אך הרב עובדיה יוסף גם אמר! אם יש לך קושיות תשאל ישירות את דוד המלך, "נמשל כבהמות נדמו" "אל תהי כסוס כפרד" וכמה פעמים הרמבם אומר בהמות, בלי סוף. אלא זה תלוי, מי אומר, ועל מה הוא אומר, ואל מי הוא אומר. אך באמת יש הרבה פעמים אנשים שמתנהגים כמו בהמות, ובעל התניא מתאר באריכות את הנפש הבהמית של האדם. האדם הזה והרב עובדיה יוסף יש הבדל מליון קילומטרים, עשו דייסה. מי שמשווה הוא לועג, הוא מוריד את הערך, מוריד את החשיבות של כל מה שהרב הזה נהג, אתה מוריד את הערך של אדם קדוש, לועג לעם ישראל אומרים יהודים נוצרים אותו הדבר. באמת זה אותו הדבר? אתה לא שם לב שיש הבדלים?

האמירה כל העדה כולם קדושים, שמטשטשת את המדרגות היא אמירה כזאת פוסט מודרנית, אך אמרת שזה עכשיו ולא קורח! נכון, אך גם קורח, כי אז הוא אמר את זה ולא אמר יותר כי נקבר באדמה, היום לא ניקבר באדמה מי שאומר דבר כזה. כל השחיתויות שיש, כל הטעויות שיש זה כבר מופיע בתורה בצורות שונות. אז מתוך לימוד תורה יודעים להילחם. כל סוגי הכפירה כל סוגי הרשע הכל כבר נימצא. בקיצור ברמז וכו'. אותו האיש הוא היה לועג על שלושה דברים, שבת, מה אתה שומר שבת, מה ההבדל בין יום א' לב'. לועג למשפט, מה זה משנה אם חייב לך כסף. לועג לכשרות, מה זה משנה, הכל זה אוכל. לא נכון, יש כשר יש לא כשר. מדרגות. הוא לועג.

כתוב במה הוא נידון? בצואה רותחת. למה? כל הלועג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת, מה זה צואה, פסולת, לכלוך, לכלוך תוסס. אותו האיש זה ליכלוך תוסס. הרב קוק מדבר קין קורח הנצרות. הנצרות בין עם לעם, קורח בתוך עם ישראל, וקין בין אדם לאדם. הלעג זה לכלוך תוסס, לעג זה תוסס, מעניין, אך זה ליכלוך.

בספר מסילת ישראים פרק חמישי, סכנה עצומה ליראת שמים, ליצנות, כי מי שמתלוצץ אין עם מי לדבר, הוא לא מקשיב, הוא נעול, הוא תקוע בעמדות שלו. הבנו,

אכן הכתוב פה, "כולם שמעו דברים בסיני מפי הגבורה" נכון, אך לא כולם נביאים, כולם שמעו אך אח".כ לא שמעו אך הנביאים כל הזמןש מעו, אתה מדמה זה לזה? תזהר. אחד כתב מאמר, צרנחובסקי כתב נשמתי קרועה, גם הרב קוק כתב את זה, הם דומים! את המטורף? צרנחובסקי הוא קרוע כי ההי נשוי עם גויה יווניה נוצרית הדוקה מצד שני הוא יהודי. זה הקרוע שלה רב קוק? הוא קרוע בין מדרגות קדושות של קדושה למדרגות יותר גבוהות של קדושה. הוציאו שטר של צרנחובקטי כתבתי מאמר, זה קדושה, גם יהודי חילוני יגידו לו שביתו תתחתן עם נוצריה הוא יזדעזע, ואת זה אתה מפרסם, שטרות בתור דוגמא. אזה וא קרוע האו קרוע, אך זה לא אותו קרוע.

רבי נחמן אומר כל יום יש נפילות, יופי גם לי יש כל יום נפילות, אך זה לא אותם נפילות, הוא נופל בחטאים חמורים והוא נופל ממדרגות עליונות של קדושה למדרגות פחות עליונות. זה גם תנך בגובה העניים האבות זה כמו חברה מהסניף, מה אתה מטורף? משוגע? שאתה מדמה? לא. עולם אחר.

המחלה הזאת היא מחלה כוללת ולכן יש כ"כ הרבה תקיפות, הוא אמר כל האומה כולם קדושים, טוב אז תגיד הוא טועה וזהו. לא האדמה צריכה לבלוע אותו ואת כל עדתו אחדת ולתמיד כדי שנדע שהדבר הזה הוא חורבן שא"א לתאר. היה אחד במרכז הרב משוגע, גאון, חצי גאון חצי שיגעון, היה נכנס לשירותים עם רבמם, אמרו לו מה אתה עושה? אמר גם הרמבם היה נכנס לשירותים. אך הוא לא היה רציני. פעם הרצי"ה ציטט פסוק, אז הוא תיקן אותו, הרצי"ה חזר שוב תיקן. אמר לו תחזור בך יהיה לך בושות וכו' בדקו והרציה צדק. אח"F שהוא מת, לא ידעו מה לומר. בסוף הרב נתן רענן אמר מאהבת התורה לפעמים הוא השתגע מאהבת התורה, באהבתה תשגה תמיד, מאהבת התורה וא ניכנס לשירותים עם רמב"ם. זה לא מכפר אך זה מאהבת התורה. אנשים היו נבוכים לא ידעו מה לומר.

יש מדרגות, שירותים, לא שירותים. זה לא אותו הדבר. תשובה של הרב קלוגר, האם גם בשירותים אתה מאמין בד'? כמובן , מה בשירותים אתה אתאיסט, בוודאי אתה מאמין בד', אך לא להתחיל ללמוד. יש רבש"ע. יש. בוודאי , גם בשירותים יש, יש על כך שתובה באורח שלמה, שגם בשירותים מותר להאמין, בד', חייבים להאמין בד'. אז אם חייבים להאמין בד', אז כבר אפשר ללמוד תורה כי זה פחות מלהאמין בד', זה עליון כללי. זה מקיף עולמים. יש מקיף עולמים, ויש מדרגות מדרגות מדרגות. יש גם זה וגם זה יש עם ישראל ומדרגות בעם ישראל, וככה בכל הדברים שבעולם. אז אתה לא יכול לומר אחד לומר תורה אחד מתקן את הגלגל של העגלה, גם שם ד' נימצא וגם שם ד' נימצא, בוודאי, אך זה לא אותה מדרגה שד' נימצא.

ש: חטא מרים..

ת: כן, מרים שאמרה כל הנביאים אותו הדבר, גם אתנו דבר ד', בוודאי ד' דיבר. אך מדרגת משה רבינו זה מדרגה אחרת ממדרגת שאר הנביאים , לכן נבואת שאר הנביאים זמנית ושל משה ניצחית. מדוע? כי ירמיהו אמר תבנו במצרים ותבנו בתים, אז אתם תגורות במרים ותבנו בתים? לא, אותו דור. הוא אמר לא להפר ברית בבל, מה גם היום, לא. אך התורה זה ניצחי, אם אתה לא מבין את ההבדל בין נבואת משה רבינו לנבואת מרים הכל נופל.

ש: הרב אמר שיש מצידינו ומצד הקב"ה שהקב"ה משפיע אך צידינו יש מדרגות, מה הכוונה מצידינו?

ת: כוונתינו בעבודת ד' שלנו במעשים מעבירות במצוות, מה שאנו צריכים לעושת.

ש: גם בתורת משה יש מצוות שהיו זמניות כגון

ת: נכון, גם בתורה יש הוראת שעה כגון מלחמת מדיין. אך העקרון הוא שצריך להלחם נגד אויבים זה ניצחי, אך כרגע זה ניצחי. ויש עקרון שצריך לשמור על השבטים כרגע שמירה על השבטים שלא תעבור נחלה. אך גם אח"כ כשיהיה אפשר להעביר נחלה עדיין יצטרכו לשמור על השבטים, כי אם יתחילו להעביר נחלות יהיה דייסה שלמה, אז צריך להשאיר נחלות. העיקרון ניצחי, אך הפרטים לפעמים משתנים לפי צורך הדור השעה והמעשה.