שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

קיום מצוות התפילין והברכות (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


מראה של תפילין

ש: האם מותר להשתמש במראה של תפילין כדי לדייק שתפילין מונח במקום הנכון?

ת: כן. אין בעיה של לא ילבש, כי האיסור הוא להתייפות לפני המראה, והוא מדייק בהנחת תפילין.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


קרחת

ש: כשהשיער נסוג אחורה (קרחת) האם יש לשנות מקום התפילין של ראש?

ת: לא. מה שקובע הוא המקום הראשון.


תפילין ופאה נכרית

ש: ילד חובש פאה נכרית כל היום ומוריד בלילה, האם היא נחשבת חציצה להנחת תפילין?

ת: כן. לכן יניח בבית בלי פאה בברכה ושוב בבית הכנסת על הפאה בלי ברכה (שו"ת אגרות משה או"ח ד מ אות יח. שו"ת עשה לך רב ג ג – רשם מ"צ).


יו"ד של תפילין של יד

ש: אצלי היו"ד לא צמוד לבית של תפילין של יד?

ת: חייב להיות צמוד. אפשר לדחוף פנימה או לקשור בגידים (קיצור שו"ע י ז. שו"ת אבני נזר יד – רשם מ"צ).


תפילין ברחוב

ש: האם מותר להניח תפילין לאנשים ברחוב, אולי גופם לא נקי?

ת: חשש רחוק מאוד.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


תפילין לכמה דקות

ש: האם עדיף לא להניח תפילין בכלל מאשר לברך, להניח ולהוריד מהר?

ת: להניח. די בכמה דקות.


קופסת תפילין

ש: האם לברך על תפילין של יד עם קופסת המגן?

ת: להוריד לפני הברכה. שו"ת אורח משפט (ס' ט – רשם מ"צ). ולהחזיר אחרי סיום ההנחה.


תפילין ומנין

ש: מי שאין לו תפילין, מה עדיף - תפלה במנין בלי תפילין או ביחידות עם תפילין?

ת: תפילין. מ"ב כה ס"ק מ. פס"ת כה אות ט.


תפילין כל היום או במנחה

ש: האם להניח תפילין כל היום או לפחות למנחה?

ת: לא. משום יהירות שו"ת שאילת שלמה א כד).


לוחם יס"ם

ש: איך לוחם יס"ם ביחידת מסתערבים הנמצא בכפר ערבי יניח תפילין?

ת: העוסק במצוה פטור מן המצוה (סוכה כו א).


תפילין של חברו

ש: מותר לי לקחת טלית ותפילין של חברי ללא רשותו – כי הוא שמח שנעשים בהם מצוה, כפי שכתוב בבבא מציעא כט ב?

ת: כך נפסק. שו"ע או"ח יד ד והגה. אבל לא בימינו. כי אדם רגיש ומקפיד על זה. ערוך השולחן או"ח יד יא. בן איש חי לך לך ו. כה"ח יד כ. שו"ת ציץ אליעזר יב ז.

[אמר הג"ר דוד פיינשטיין בן הגרמ"פ שאם הרבה מקפידים לענין טלית שלהם כמש"כ הער"ש בזמנו וכ"ש בזמנינו. ודברתם בם סי' א - רשם מ"צ).]


אשה ותפילין

ש: האם אשה יכולה להניח תפילין, כמו מיכל בת שאול (עירובין צו א. ע' תוס' ר"ה לג א ד"ה הא רבי)?

ת: את לא מיכל בת שאול, ומכל מקום כתוב בשולחן ערוך שאשה המניחה תפילין מוחים בידה (שו"ע או"ח לח ג), ועוד מיכל בת שאול הניחה תפילין בצנעה ולא בהפגניות. חוץ מהנאמר, יש גם בעיה של לא תלבש (תרגום יונתן שם). לפני שמוסיפים מצוות יש לקיים את החובה, עיין בספר מסילת ישרים. (וכן עיין דבר מעניין בכה"ח שם סק"ט, שע"פ הקבלה אין ראיה ממיכל בת שאול, שהייתה לה נשמה של זכר).

ש: שמעתי שגם בנות רש"י הניחו תפילין?

ת: לא ראינו מקור. מכל מקום עוד ארוכה הדרך עד שנגיע למדרגתן.

[ונשאל הג"ר מאיר מאזוז: האם נכונה "האגדה" בעניין בתו של רש"י – שנהגה להניח תפלין? והשיב: יכול להיות שהיתה חסידה כמיכל בת שאול. אבל לא שמענו אגדה זו (מקור נאמן ח"ב עמ' יח).

ונשאל הגר"א נבנצל: האם בזה"ז שגם נשים שומרות על גוף נקי – יש מקומות שלא למחות ביד אשה שרוצה להניח תפילין (עיין מ"ב לח יג)? והשיב: מנין ששומרות? תשובות אגיגדר הלוי עמ' עג – רשם מ"צ.]


שהחיינו על הנחת תפילין

ש: האם נער שמניח תפילין לראשונה לפני בר מצווה, יברך שהחיינו?

ת: כן. כל מצוה בפעם ראשונה. מרן הרב קוק (שו"ת אורח משפט רסח-רסט).

ש: זו הלכה או מנהג?

ת: לדעתו של מרן הרב קוק – הלכה ויש דעות אחרות.


אתיופים

ש: בדוכני הנחת תפילין האם אפשר להציע לאתיופים או להימנע בגלל שהם אולי לא יהודים?

ת: הם יהודים - כל זמן שלא יוכח ההיפך (יביע אומר ח אה"ע יא).


קרקפתא דלא מנח תפילין

ש: מהי החומרה המיוחדת בהנחת תפילין שבגללה כתוב בגמרא (ראש השנה יז, א), "'פושעי ישראל בגופן', מאי ניהו? אמר רב: קרקפתא דלא מנח תפילין"? האם מי שלא הניח תפילין יכול לתקן את הפגם?

ת: יש אומרים ש"קרקפתא דלא מנח תפילין" הכוונה דווקא לאדם שלא הניח תפילין אפילו פעם אחת בכל חייו (ר"ח, הרי"ף ד, א). לשיטה זו הלך הרבי האחרון מליובאוויטש, הרב מנחם מנדל שניאורסאון, ששלח את חסידיו להניח תפילין לאנשים ברחוב, אף שאחר כך אותם אנשים לא ימשיכו להניח. שלדעה זו, בכך שלפחות פעם אחת בחייו של אדם יניח תפילין כבר יוצא מגדר "קרקפתא דלא מנח תפילין".

לדעה אחרת הכוונה דווקא למי שלא הניח תפילין בגלל שהמצווה בזויה עליו, שמגונות עליו רצועות של תפילין (התוספות ד"ה קרקפתא שם). ויש המסבירים שזה לאו דווקא אמור לגבי תפילין, אלא הוא הדין לשאר מצות עשה שבגופו. שכל מצווה אסור לבזות, ואם לא קיים את המצווה אפילו פעם אחת זו שערורייה (הר"ן ד"ה בינוניים,קרבן נתנאל שם ס' י).

בכל אופן התוספות אומר שם, בסוף דבריו, שאם הוא לא הניח הוא יכול לעשות תשובה. כל דבר אפשר לתקן. אין דבר העומד בפני התשובה. אפילו על העבירות הכי חמורות כתוב שאם יעשה האדם תשובה, התשובה תולה ומיתה ממרקת. כלומר, שייעשה תשובה ואחר כך התשובה תושלם כאשר יהיו לו ייסורי מיתה.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


תפילין של ראש

ש: כשאני מעיר לאנשים שהתפילין שלהם על המצח הם אומרים שכך נהגו בפני רבניהם ולא העירו להם. יש להם על מה לסמוך?

ת: יש מלמדים זכות, אך לא לכתחילה. פסקי תשובות כז יח.


תפילין במנחה

ש: האם להניח תפילין במנחה?

ת: לא. משום יוהרא. אלא אם כן רבים נוהגים כן או נאלץ להתפלל ביחידות.


שעון ותפילין

ש: האם מותר להעביר את רצועת התפילין מעל השעון?

ת: כן. משנה ברורה מתיר (כז טז). ערוך השלחן אוסר (כז יג). לכן מותר (שו"ת שאילת שלמה א כה. וכשנשאל הג"ר מאיר מאזוז: כשכורכים רצועות תפילין של יד על הזרוע, האם מותר לכרוך על שעון? והשיב: "לכתחילה עדיף להניח את השעון בימין לצמיתות, ובמיוחד בשעון אוטומטי שא"צ מילוי בכל פעם. וכן אני נוהג". מקור נאמן ח"ב עמ' יח).


תפילין לשמאלי

ש: שמאלי שלא משיג תפילין שמאלית יכול להניח של ימיני ולהפוך?

ת: כן. צריך היוד מול הלב (פסקי תשובות כז ה).