שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

קידוש וסעודות שבת (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


שלוש סעודות לבהמה

ש: האם חייבים לתת לבהמה לאכול סעודה שלישית בשבת? ראיתי מי שהביא ראיה מגמ' שבת (קיז, ב): מצילין מזון ג' סעודות הראוי לאדם לאדם הראוי לבהמה לבהמה, ומזה מפורש דבהמה בעי ג' סעודות.

ת: מוזר. הרי לא מצאנו בפוסקים שיש חיוב לבעלי חיים לקיים מצוות שבת...


שתיית יין מקידוש

ש: האם בקידוש בשבת כל המסובים חייבים לשתות?

ת: לא חייבים. רק מצווה מן המובחר. שו"ע או"ח רעא יד.


מי שלא קידש ליל שבת

ש: הייתי חולה ולא קידשתי בליל שבת, האם להשלים קידוש בשבת ביום?

ת: כן, לומר אז קידוש של ליל שבת, בלי ויכולו. שו"ע או"ח רעא ח הגה.


קידוש למחלל שבת

ש: האם יש ערך לכך שאדם המחלל שבת ועובד בשבת יעשה קידוש לפני או אחרי העבודה?

ת: ודאי. כך לא ישכח שיש שבת ויהיה לו לאן לחזור (וכן סיפר הגר"י וינברג בעל 'שו"ת שרידי אש', שכשהגיע הגאון רבי ישראל סלנטר לקניגסברג, שהתרבו בה אז מחללי שבתות, אמר להם שיעשו קידוש ויבואו לבית-הכנסת כדי שידעו שיש שבת ומשום דוחק הפרנסה הם נכשלים בחילולה, וכשלא יצטרכו לעבוד יחזרו לשמור שבת – מ"צ).


קידוש עבור אחרים

ש: אם אדם עושה קידוש עבור אחרים בבית חולים ואחר כך הולך, האם עדיף שהוא ישתה או מישהו מהחולים?

ת: חולה. שו"ע או"ח רעג ד. הגהות רע"א שם.


העברת יין לקידוש

ש: כשנותן יין להעביר לאחר בקידוש אין בזה משום "אין מעבירין על המצוות"?

ת: לא, כי זה מדין דרך ארץ. גם אין בזה מצווה אלא חיבוב מצווה. [הגר"א נבנצל כתב לי: "זו מצווה א' משותפת לכולם". הג"ר שמאי קהת הכוהן גרוס, מח"ס שו"ת שבט הקהתי, כתב לי: "אין חשש". הג"ר גמליאל הכוהן רבינוביץ, מח"ס גם אני אודך, כתב לי: "כשמעביר יין של קידוש לתת לאחר, בדרך כלל זה משום שרוצה לכבד קודם האמא, או משום שרוצה לכבד מי שגדול יותר, שיקבל ראשון, ואם כן אע"פ שאין מעבירין על המצוות, מכל מקום אי אפשר לבטל מצות כיבוד אם, וכן 'דרך ארץ קדמה לתורה', וצריך לתת למבוגר קודם, ודו"ק". בשו"ת רבבות אפרים (א קצא), מסיק הגר"א גרינבלט שאם לכתחילה מעביר לתת לאחר אין בזה משום אין מעבירין. ויש לברר אם עניין אין מעבירין שייך פה - מ"צ].


קידוש על ידי אישה

ש: האם אישה יכולה לעשות קידוש כדי להוציא ידי חובה את בעלה?

ת: כן, אם הוא חולה ואינו יכול לקדש (מ"ב רעא ג – מ"צ).


ש: ואם יש גברים זרים?

ת: בוודאי לא. א. איסור הבטה על אישה. ב. איסור שמיעת קול ניגון אישה. ג. איסור שינוי סדרי תפילות (עיין מ"ב שם סק"ד. גם הג"ר יעקב אריאל אסר את הדבר והוסיף שיש בזה מין מחאה חברתית שלא במקומה. אתר ישיבה – מ"צ).


שלום עליכם ג' פעמים

ש: למה בליל שבת אומרים כל קטע של 'שלום עליכם' ג' פעמים?

ת: אין בזה טעם ברור. אמנם יש כל מיני מסבירים.

[יש מסבירים ע"פ הגמרא בשבת (קיט, ב): שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בע"ש מבית הכנסת לביתו אחד טוב ואחד רע, וכשבא לביתו ומצא נר דלוק ושלחן ערוך ומטתו מוצעת, מלאך טוב אומר: יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך, ומלאך רע עונה: אמן בעל כרחו. ואם לאו מלאך רע אומר: יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך, ומלאך טוב עונה: אמן בעל כרחו. ואנחנו אומרים שלום עליכם ג' פעמים כנגד שלושה הדברים: נר דלוק, שולחן ערוך ומטתו מוצעת (עיין סידור היעב"ץ) – רשם מ"צ.]


ש: האם הרב גם אומר כל קטע ג' פעמים?

ת: כן, כי כך כתוב בסידור.


החזקת כוס קידוש

ש: איך להחזיק את כוס הקידוש?

ת: כתב המשנה ברורה בהלכות ברכת המזון (קפג ס"ק טז) בשם השל"ה, שעל פי הקבלה נכון שיעמיד את הכוס על כף יד ימינו והאצבעות יהיו זקופים סביב לכוס. כלומר, צורת היד היא כעין שושנה. זה ע"פ הקבלה, אך באופן פשוט צריך לאחוז את כוס הברכה כרגיל.

[וכן ראיתי שהרב מחזיק כרגיל ולא כעין שושנה – רשם מ"צ].


העברת כוס הקידוש מאחד לשני

ש: איך מעבירים את כוס הקידוש מאחד לשני, הרי נפסק לא לשתות מכוס ששתה בו חברו. שו"ע או"ח קע טז?

ת: בקידוש נהגו להקל. ויקנח מקום נשיקת הפה. פס"ת שם. ויש ששופכים לכוסות קטנים. ועיין נדרים מט: עד מתי אתה מאכילנו רוק.


קידוש וסכרת

ש: יש לי סכרת, כיצד אעשה קידוש והבדלה?

ת: לשתות 22 סמ"ק של יין יבש מהול בכמות מים שוה.


קידוש וצניעות

ש: כיצד אני עושה קידוש אם יש נשים בלי כיסוי ראש?

ת: עם עיניים בסידור (עיין שו"ע עה ו. מ"ב ס"ק כט).


חלבי בשבת

ש: אדם שמתענג במאכלי חלבי יכול לאכול בשבת ארוחה חלבית?

ת: כן. העיקר שיתענג (מ"ב רמב ב).


בשר ודגים וכל מטעמים

ש: האם אני חייב לאכול דג בשבת אם אני לא אוהב?

ת: לא. המצוה היא להתענג. מי שאינו אוהב דג, לא צריך לאכול (מ"ב רמב ב).


אירוח גויה

ש: מותר לארח גויה בסעודת שבת?

ת: אפשר להקל. אך ביום טוב אין לבשל עבורה (קצשו"ע צח לו).


חלות

ש: האם שתי חלות שבת יכולות להיות בגדלים שונים?

ת: כן. שו"ע או"ח רעד מ"ב ד.


לחם בשבת

ש: אני לא אוהב לחם. האם אני חייב לאכול בסעודות שבת?

ת: כן. כביצה. 2 קופסאות גפרורים (שו"ת שאילת שלמה א ריא 10, ריב 2).


אכילה לפני מוסף

ש: מותר לאכול לפני מוסף?

ת: כן, אכילת עראי, כגון פירות, או לחם פחות מכביצה. שו"ע או"ח רפו ג. מ"ב ח. אבל יש לעשות קידוש קודם. מ"ב ז.


תלמיד חכם וקידוש על מיץ ענבים

ש: האם יש מעלה לתלמיד חכם לקדש על מיץ ענבים בשבת ויו"ט כדי שיוכל לפסוק הלכה אם שאלה תגיע?

ת: אכן יש עניין לנהוג כן. אמנם גדולי ישראל מקדשים על יין ומחכים לפסוק.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן