שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

קטניות (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


גדר איסור קטניות

ש: מה הגדר של איסור קטניות לאשכנזים וחלק מהספרדים בפסח?

ת: מנהג של חומרא לסייג וגדר שיש לו תוקף של תקנת וגזרת איסור.

[ואכן מצאתי כל ההגדרות האלה אצל הפוסקים: איסור - קצשו"ע (קיז ד). חומרא - משנה ברורה (תנג סק"ו). סייג וגדר - שו"ת דברי מלכיאל (א כח). גזירה - מקראי קודש לגרצפ"פ (ב ס). מנהג - שו"ת אגרות משה (או"ח ג סג). תקנה - האדמו"ר מצאנז בשו"ת דברי יציב (ב קצו) - מ"צ].


קטניות חדשות בפסח

ש: שמעתי שמותר לאשכנזים לאכול בפסח קטניות שלא היו קיימות אצל האשכנזים, בזמן שנקבע המנהג?

ת: זו דעתו של הגר"מ פיינשטיין, אגר"מ או"ח ג סג, אבל כמעט כל הפוסקים חולקים עליו (שו"ת אבני נזר או"ח שעג. שו"ת מלמד להועיל א פח. שו"ת מנחת יצחק ג קלח).


בעל תשובה וקטניות בפסח

ש: האם ספרדי המארח בפסח אשכנזי בעל תשובה שנוהג כספרדי לאכול קטניות משום שהוא קורב ע"י ספרדים צריך שלא לתת לו קטניות?

ת: צריך לתת לו מה שהוא מבקש. הוא יודע מה שהוא עושה, והוא שאל את רבו. אגב, פעם הייתי בכנס רבנים והראשון לציון הג"ר מרדכי אליהו היה שם. מישהו שאל אותו שאלה דומה. חסידי חב"ד מחזירים בתשובה ספרדים וכך הספרדים נעשים חבדניקים עם כל מיני מנהגי אשכנז – האם זו בעיה? הג"ר אליהו ענה: יהי רצון שכל ישראל יחזור בתשובה, אפילו אם יהיו אשכנזים!


תערובת קטניות בפסח

ש: האם מותר לאשכנזים לאכול מזון בו יש תערובת קטניות?

ת: אם נפל במקרה מותר כי בטל ברוב (לא אחד בשישים אלא רוב). רמ"א תנג א. מ"ב סק"ט. פס"ת שם אות ו. כמובן, אם אפשר להוציא, יש להוציא. וכן מותר אם נבלע רוטב של קטניות או בישל בכלי שבושלו בו קטניות. לכן מותר לאשכנזי להתארח אצל ספרדי. אבל אין לבטל איסור לכתחילה, לכן מוצר תעשייתי עם שמן קטניות יהיה אסור, כי שם ערבבו לכתחילה. ויש אומרים שערבבו בשביל הספרדים, לכן מותר דיעבד לאשכנזים, וגם זה איסור שאין לו עיקר מן התורה, וגם יש מתירים לערבב לכתחילה (באר יצחק ס' יא), וגם לפני פסח זה עדיין היתר, וגם קנייה נחשבת דיעבד. לכן אשכנזים שירצו למשל מעדנים או שוקולד עם שמן קטניות, יש להם על מה לסמוך. אך לכתחילה אין לנהוג בזה היתר, כי המפעל ערבב בשביל כל הקונים, וכך בנוי מראש, לכן יש להימנע לאכול מכל תערובת, וכך יותר טוב. וכך הוא הדין הפשוט. אמנם אם מדובר בשמן סויה, ובמיוחד בשמן קנולה (ליפתית), יש מתירים גם כשהם לעצמם (שו"ת שאילת שלמה א א רח 4. ג קמא. ד קיא).


קטניות

ש: האם בארץ ישראל, בטל איסור קטניות לאשכנזים, כי אין כבר אשכנזים וספרדים ותימנים אלא כולם ארץ ישראלים?

ת: ודאי לא בטל! (עיין ערוך השולחן או"ח תנג ד-ה – רשם מ"צ)

למקורות נוספים לחץ כאן


בעל תשובה וקטניות

ש: האם ספרדי המארח בפסח אשכנזי בעל תשובה שנוהג כספרדי לאכול קטניות משום שהוא קורב ע"י ספרדים צריך שלא לתת לו קטניות?

ת: צריך לתת לו מה שהוא מבקש. הוא יודע מה שהוא עושה, והוא שאל את רבו. אגב, פעם הייתי בכנס רבנים והראשון לציון הג"ר מרדכי אליהו היה שם. מישהו שאל אותו שאלה דומה. חסידי חב"ד מחזירים בתשובה ספרדים וכך הספרדים נעשים חבדניקים עם כל מיני מנהגי אשכנז – האם זו בעיה? הג"ר אליהו ענה: יהי רצון שכל ישראל יחזור בתשובה, אפילו אם יהיו אשכנזים!


אירוח אצל אוכלי קטניות

ש: האם מותר לאשכנזים לאכול מזון בלי קטניות אבל מבושל בכלים של קטניות או מעורב בהם קטניות או שמן קטניות?

ת: כן. קטניות בטלות ברוב. רמ"א (או"ח תנג א. שו"ת שאילת שלמה ג קמא).


תערובת קטניות בפסח

ש: האם מותר לאשכנזים לאכול מזון בו יש תערובת קטניות?

ת:אם זה נפל במקרה מותר כי בטל ברוב (לא אחד בשישים אלא רוב). רמ"א תנג א. כמובן, אם אפשר להוציא, יש להוציא. וכן מותר אם נבלע רוטב של קטניות או בישל בכלי שבושלו בו קטניות. לכן מותר לאשכנזי להתארח אצל ספרדי. אבל אין לבטל איסור לכתחילה. לכן מותר תעשייתי עם שמן קטניות יהיה אסור, כי ערבבו לכתחילה. ויש אומרים שערבבו בשביל הספרדים, לכן מותר דיעבד לאשכנזים, וגם זה איסור שאין לו עיקר מן התורה, וגם יש מתירים לערבב לכתחילה (באר יצחק ס' יא), וגם לפני פסח זה עדיין היתר, וגם קנייה זה נחשב דיעבד. לכן אשכנזים שירצו למשל מעדנים או שוקלולד עם שמן קטניות, יש להם על מה לסמוך. אך לכתחילה אין לנהוג בזה היתר, כי המפעל ערבב בשביל כל הקונים, וכך בנוי מראש, לכן יש להימנע לאכול מכל תערובת, וכך יותר טוב. וכך הוא הדין הפשוט.


בישול בכלי קטניות בפסח

ש: מה הדין לאשכנזים במזון שהתבשל בכלי שבשלו בו קטניות?

ת: הוא מותר. כי הפליטה בטלה ברוב. לכן מותר לאשכנזי לאכול אצל ספרדי מלבד קטניות ממש. שו"ת יחוה דעת ה לד.


זרעי פשתן

ש: האם זרעי פשתן כשרים לפסח?

ת: הם קטניות, לכן מותרים לספרדים אחרי ברירה. נשמת אדם שאלה לב.


קטניות בנרגילה

ש: מותר לאשכנזי לעשן נרגילה שיש בו קטניות?

ת: כן. קטניות אסורות באכילה ולא בהנאה. אבל נרגילה אסורה בכל השנה מדין סכנה. רמב"ם דעות פרק ד.


דוחן

ש: דוחן מותר בפסח?

ת: זה קטניות. מותר לספרדים ואסור לאשכנזים. אך אשכנזים יכולים להאכיל בו תוכים כיון שקטניות אינן אסורות בהנאה.


אין מה לאכול בפסח

ש: אני אשכנזי ובפסח, בגלל איסור קטניות, מרגיש שאין לי מה לאכול?

ת: הרגשה מוטעת. א. ב"ה יש עשרות ומאות מוצרים אחרים לאכול, ואין זה דומה ל-800 מיליון אנשים רעבים על פני כדור הארץ שהם רעבים ובתוכם מתים כל יום 30,000. ב. הרמח"ל כותב שעניין המצה הוא למעט את התאוה. דרך ה' ח"ד פ"ח סי' א.


קטניות לטבעוני

ש: האם אשכנזי טבעוני יכול לאכול קטניות בפסח, כי בלי זה אין לו מה לאכול?

ת: ודאי לא אלא אם כן הוא במדבר אבל במדינת ישראל יש מה לאכול, פירות, ירקות, אגוזים, תפוחי אדמה ועוד ועוד. תפוחי אדמה הצילו את העולם מרעב, כן יצילו אותו.