שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הבדלים בין גרסאות בדף "צום גדליה- סיבת החורבן (מאמר)"

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

(יצירת דף עם התוכן "שקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלוהיהם. הכיצד? בוודאי זה דבר נורא מיתתם של צדיקים אבל ש...")
 
 
שורה 63: שורה 63:
  
 
וכיום החרדים לאומיים רוחניים והחילוניים לאומיים חומריים, והרב קוק באמצע. לאט לאט זה מתאזן- סוד החמין.
 
וכיום החרדים לאומיים רוחניים והחילוניים לאומיים חומריים, והרב קוק באמצע. לאט לאט זה מתאזן- סוד החמין.
 +
 +
==
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
==
  
 
[[קטגוריה: מאמר]] [[קטגוריה: צומות ותעניות (מאמרים)]]
 
[[קטגוריה: מאמר]] [[קטגוריה: צומות ותעניות (מאמרים)]]

גרסה אחרונה מ־17:56, 9 בדצמבר 2018

שקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלוהיהם. הכיצד? בוודאי זה דבר נורא מיתתם של צדיקים אבל שריפת בית אלוהינו זהו דבר יותר נורא לאין ערוך? ועוד הרבה צדיקים מתו ולא קבעו עליהם צום ומספד, ולא אמרו שצום גדליה זה על כל הצדיקים.

אלא שיש להבחין, כמובא בספר אורות בעמ' י שישנם 2 הבנות המקיפות את ההוויה. הבנה סיבתית והבנה מוסרית. הבנה סיבתית- הסברים מדעיים , היסטורים. הבנה מוסרית- צדיק כצדקתו ורשע כרשעתו.

הבנה סיבתית של שריפת בית מקדשנו- באו גויים רשעים והחריבו. הבנה מוסרית- זה בגלל שחטאנו. בגלל שהרגנו אחד את השני, ואפילו צדיקים הרגנו. להרוג צדיק כמו ר' גדליה בן אחיקם שכל עמ"י עמד עליו. כל השריד שנשאר לנו אחרי נבוכדנאצר, ובסוף מי הרגו? לא נבוכדנאצר אלא אנחנו. זה הסברה מוסרית. המלחמה שנכנסה פנימה- מלחמת היהודים ביהודים.

איך מדביקים את ההסברה הסיבתית והמוסרית? פה זה קל. אם היתה מלחמה ביננו לא קשה להבין שהאויב בא והיכה בנו.

הרמב"ם במו"נ מסביר על כת הכלאם הנוצרי והמוסלמי שוללים את ההסברה הסיבתית. הם שוללים את חוקי המדע, אין טבע. ולכן יש אלוהים. ואומר הרמב"ם הפוך- אם יש הסברה סיבתית, אם יש חוקי טבע מאיפה הם באים? זהו סימן שיש אלוקים.

אם כן, כל החורבן התחיל זה ההרס הרוחני המוסרי, שבא לידי ביטוי ברציחת רבי גדליהו בן אחיקם. לכאורה זה שנאת חינם? והבית הראשון לא נחרב בגלל שנאת חינם אלא בגלל ג' עבירות. אלא שכבר הגמ' הקשתה זאת שלא רק בבית שני היתה שנאת חינם אלא גם בבית ראשון. ומתרצת- זה היה המנהיגים. המנהיגים כבר בבית ראשון היתה בהם שנאת חינם, בעם זה היה רק בבית שני. על כל פנים אם זה רק המנהיגים אז מה אנחנו אשמים?

אורות עמ' קנט ד:

"מפני הנטיה החמרית היתרה, שאבדה את שווי המשקל לעומת

הנטיה הרוחנית, הולכים עמים וכלים.

עמים נעלמים מבמותי ההיסטוריה, כל העמים שהציקו לנו נעלמו. ולמה? בגלל חומריות יתר. חומריות זה בסדר, הרי חייבים לאכול, צריכים כסף, בתים. וכן חייבים להנות, לא כל אדם הוא פרוש וזה בסדר. אבל לא יותר מידי, לא רק זה. וכך מסביר הרמב"ם ב8 פרקים ובה. דעות. צריך את דרך האמצע. צריך איזון בין החומרי ובין הרוחני. במסל"ש בפרקים של הפרישות- אי אפשר שכולם יהיו פרושים, וכן באורות מובא שאי אפשר שתהיה אומה של פרושים, חייבים שיהיו כמה, אבל לא כולם. בגלות היינו רוחניים מידי, ובארץ ישראל אנחנו חומריים מידי, ובסוף נמצא את האמצע."

בישראל שווי המשקל חקוק בעצם טבעו. אמנם זהו רק לענין שלא תשאר מחלת הנטיה היתרה קבועה באופן שאין לה רפואה, בישראל אי אפשר להרוס את שיווי המשקל, זה הטבע שלנו. ומאיפה הוא הגיע? מאברהם, מיצחק ויעקב.

העם היושב בציון חולה, הוא חולה במחלת החומריות, אך זו לא מחלה סופנית. אפשר להתרפא ממנה. אנחנו חולים ונלחמים בזה ובסוף נעשים בריאים.

אבל פגיעה מפני הנטיה היתרה פוגעת בישראל, ועוד ביותר משאר האומות, מפני חריפות האופי שלו.

גם אנחנו יכולים להיות חולניים. ואנחנו עם חריף, אצלנו אם אנחנו חולים אז זה חריף, ואם אנחנו בריאים אז זה חריף. אם כן, עכשיו אנחנו יותר חולים.

האליליות, שפגעה בנו כל ימי התקופה הארוכה שעד חורבן הבית הראשון, היתה תולדה מנטיה חמרית יתרה, האליליות היא עם נטייה חומרית גדולה. האליליות היא חומרניות יתירה. האלילות היא ביטוי של חומרניות יתירה בצורה של טקסים, פולחנים, עבודות שונות. ואמונה זה איזון. בוודאי שצריך חומריות שהרי יש גוף. הבעיה באלילות זה לא הטעות התאולוגית, במקום אל אחד יש כמה אלילים, או במקום שאין לו גוף אז יש לו גוף. גם זו טעות, אך כמו שאומר הראב"ד שיש רבהים גדולים שאמרו שלהקב"ה יש גוף, לא כמו שלנו אך יש לו איזה דמות גוף. ומסביר הרב קוק ב8 קבצים קובץ א בהתחלה- שאותם ת"ח היו צדיקים וקדושים והיתה להם טעות, אך זו היתה טעות מחשבתית בלבד, בלי השלכות מעשיות. זו גם טעות אך לא בגלל זה נזרוק אותם החוצה כמו שאומר הרמב"ם.

הבעיה בע"ז היא כפולה- טעות מחשבית חמורה מאוד וכן טעות מעשית. ואיפה הביצה ואיפה התרנגולת? בגלל שהוא רשע הוא עובד ע"ז. בגלל שיש להם נטייה חומרית הם עובדים ע"ז.

והיא קבעה ג"כ את תולדותיה באומה באופן המחולל מדות נשחתות רבות. האלילות היא תוצאה מהחומרנות. והיא גורמת למידות רעות. האלילות זו חומרנות שמקבלת לגיטימציה, אידאליזציה. מעמד רשמי. וזה מחמיד את הנושא. ואיך קוראים לאדם שהוא חומרני וגס אך הוא לא עושה מזה לגיטמציה? דרכי האמורי. למה הוא חומרני? כי זה נעים לו, אך הוא לא עושה מזה לגיטמציה, בעוד שהע"ז עושה מזה לגטימציה. שהם אומרים זה אני, ולמה לדכא את היצרים שלי? ולכן הם מקדשים את הכל. כל תאווה אנושית היא קדושה. אם כן, זה מה שהיה בזמן בית ראשון.

בזמן הבית השני, שהאליליות נחלשה, איך היא נחלשה אצלנו? אנשי כנסת הגדולה. הרבנים מאז ועד היום הם לוחמים מנוסים באלילות. ואיך עשו את זה? אסטרטגיה משולשת. המובאת במאמר חכם עדיף מנביא. מה שנביאים לא הצליחו החכמים הצליחו. ואיך הם הצליחו? מסביר הרב שם: "מה שלא עשתה הנבואה... עשו החכמים בהרחבת התורה ובעמדת תלמידים הרבה.." הם אמרו שלושה דברים: העמידו תלמידים הרבה, עשו סייג לתורה והוו מתונים בדין. וזה מה שאנו עושים כאן בישיבה. אנחנו עסוקים בהרחבת התורה וכן בסייג, אנחנו לא מחדשים סייג אלא שאנו דנים בכל מיני תחומים מה תאמר התורה. וכן העמידו תלמידים הרבה- בכמות ומה שלהעמיד הרבה את התלמיד כהסבר הרב בעין איה.

האליליות לא נחלשה בנס, אלא ע"י חכמים שביטלו את היצה"ר של האלילות. יצאה הפגיעה הזאת להגלות בצורתה של שנאת חנם,

הם לא הורידו הכל. האלילות עברה הסבה מקצועית. האלילות הפכה לשנאת חינם. כי מה זה אלילות? השורש של החומרנות. והאחרית שלה זה מידות רעות. שנאת חינם זה מידות רעות. כלומר, החכמים לא עקרו את הע"ז לגמרי. היא רק נחלשה. ומה זה נחלשה? שהרי לא היתה הע"ז הרשמית, אך נשארו השורשים שלה, והם החומרנות, המידות רעות, השנאת חינם.

שנאת חינם זה אותו העיקרון של האלילות. אז מה הועילו חכמים בתקנתם? סבלנות. קודם היא פרצה כך ועכשיו היא פורצת אחרת. שנאת החינם זה אותה מחלה שפרצה בצורה אחרת. הם טיפלו גם בסימפטום אך לא טיפלו בשורש עד תום. שנאת חינם זה הגלגול המודרני של ע"ז. זה אותו העיקרון. זה חומריות.

עובד ע"ז הוא אדם רשע.

ואיך זה שעוסקים בתורה ושונאים? הרי זה סותר את התורה! רש"י ביומא מסביר בבית שני היינו רשעים בסתר וכלפי חוץ לומדים תורה. ובכל זאת ישנה התקדמות מבית ראשון- שעכשיו זה לא לגיטימי להיות רשע.

ועיין במאמר נחמת ישראל- הבעיה בע"ז היא בעיקר ההתנהגות ופחות הטעות התאולוגית. בעם בגלוי, במנהיגים בסתר.

שלא הייתה שום

תרופה למחלה כ"א ע"י שבירת האומה, באופן שלא יהי' לה ימים רבים מה לעשות בעניינים חומריים בכללותה, ונשארה פנית האומה כולה, בכל ימי הגולה הארוכה, רק לדברים נשגבים ונאצלים. ומה התרופה לשנאת חינם? להעלים את האומה, מיתה זמנית של האומה, עצמות יבשות. חיסול חומריות האומה, ונשארת רק רוחניות, עם מופשט.

וכיום החרדים לאומיים רוחניים והחילוניים לאומיים חומריים, והרב קוק באמצע. לאט לאט זה מתאזן- סוד החמין.

==
































==