שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

עשרה בטבת שחל ביום שישי (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר


הלכות עשרה בטבת שחל ביום שישי

ש: היתכן שצום יחול ביום שישי?

ת: עשרה בטבת הוא היחיד. שו"ע או"ח תכח. תקנ.


ש: מותר לאכול לפני עלות השחר?

ת: כן, אם התנה לפני שהלך לישון, ודי להתנות במחשבה (שו"ע תקסד א. מ"ב ג. שעה"צ ג – מ"צ).


ש: מותר לצחצח שיניים?

ת: כן (שו"ת מנחת יצחק ד קט. ילקוט יוסף מועדים תקלד – מ"צ).


ש: רחיצה מותרת?

ת: גם המחמיר בכל עשרה בטבת, השנה מותר מפני כבוד השבת (מ"ב תקנ סק"ו. שו"ת יחוה דעת ה מא – מ"צ).


ש: האם מי שלא צם יכול להיות שליח ציבור?

ת: לא. שו"ע או"ח תקסו ב.


ש: יש מנהג לתת צדקה לעניים?

ת: כן. אגרא דתעניתא צדקתא. יש נוהגים לתת מחיר מה שהיה אוכל. מ"ב תקסו יב.


ש: מותר לטעום מאכל לכבוד שבת אם יש חשש שטעמו פגום?

ת: לטעום מעט ולפלוט. שו"ע או"ח תקסז א הגה. מ"ב סק"ו.


ש: יש להתעטף בטלית ולהניח תפילין במנחה?

ת: הרוב לא נוהגים בתפילין. שע"ת לד סק"ב. לז סק"א. ביה"ל לז ד"ה בשעת. טלית, אין מניעה.


ש: אם הציבור מתפלל מנחה אחרי השקיעה, האם יש לקרוא בתורה פרשת ויחל ולומר עננו בשמונה עשרה?

ת: כן. אך יש להיזהר להתפלל לפני השקיעה שיש בזה משום זלזול בכבוד שבת (שו"ת דבר יהושע ג סג. פסקי תשובות תקנ י – מ"צ).


ש: האם אומרים ברכת כוהנים?

ת: אומרים בשם החזו"א שיעלה כוהן שמתענה גם במנחה גדולה, וכך נהגו למעשה בבית מדרשו בבני ברק (קהלות יעקב ברכות כט. מעשה איש ב צח), וכן נוהגים אחריו בעוד מקומות (מועדים וזמנים ז רמח). אך זה חידוש. באופן פשוט נושאים כפיים רק במנחה קטנה (שו"ת שבט הלוי ח כג. הליכות שלמה פ"י הערה כא), ויש אומרים רק אחרי פלג המנחה (לוח א"י). עיין פסקי תשובות קכט (אות א) ואישי ישראל (כז הערה קטז – מ"צ).


ש: האם אומרים וידוי ונפילת אפיים במנחה?

ת: לא (מ"ב תקנ ס"ק יא). והוא הדין שאין אומרים אבינו מלכנו (מ"ב תרב סק"ג), ויש ספרדים האומרים אבינו מלכנו בדילוג אלו שמוזכר בהם חטא (עיין שו"ת יחוה דעת א נד. פסקי תשובות תקנ 37 – מ"צ).


ש: מתי נגמר הצום?

ת: בצאת הכוכבים בתוך שבת. שו"ע או"ח רמט ד הגה.