שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

ספירת העומר - הלכות תספורת וגילוח (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]

גילוח

ש: האם גילוח בספירת העומר הוא באמת דבר חמור?

ת: על המתגלחים כל השנה ולא בספירת העומר אפשר לומר מה שכתוב בווידוי רב ניסים גאון: הקלנו על מה שהחמרת והחמרנו על מה שהקלת (וכדומה, כשבאו תלמידי הישיבות הליטאיות לא"י נכנסה קבוצה מהם לקבל פני הסבא הקדישא - רבי שלמה אליעזר אלפנדרי, ולשוחח אתו בדברי תורה. היה זה בימי הספירה, ולא גלחו זקניהם, וניכר היה על פניהם שבכל שאר ימות השנה כן היו מגלחים. הקפיד עליהם החכם אלפנדרי ולא רצה לשוחח אתם בדברי תורה, וטען, שכתוב בשיר השירים "הראיני את מראיך השמעיני את קולך", שמקודם צריכים לראות את פניהם – אם מגדלים הם זקנם או מגולחים המה, ורק אח"כ – השמיעיני את קולך, כלומר לשוחח אתם בדברי תורה. וטען נגדם, שמקילים בחמורות, ומחמירים בקלות, שבעיית התגלחת בימי הספירה קלה היא כלפי בעיית הגילוח של כל השנה כולה. גנת אגוז להג"ר צבי שכטר בשם הגרי"ד סולוביצ'יק עמ' סז בהערה – מ"צ).


סגולת גידול זקן

ש: האם זה נכון שגידול זקן הוא סגולה להריון ולהצלחה?

ת: לא נמצא במקור קדום. אבל ודאי הוא סגולה כי כל מצווה היא סגולה. וגם היתר מכונת גילוח הוא מאוד בעייתי (פעם בא בחור אחד לשאול את החזו"א אם מותר להתגלח על ידי מכונה, והשיב שזה אסור. אח"כ שאל החזו"א את הבחור מדוע איננו מגלח בסם, והשיב לו הבחור: סם שורף. והשיב לו החזו"א: שורף? בגיהנם שורף יותר. קונטרס שערי אי"ש נדפס בשערי אהרן ח"ד עמ' טז – מ"צ(.


ספר

ש: האם מותר לאשכנזי לספר ספרדי בזמן האסור לו וכן להיפך?

ת: מותר. הליכות שלמה בין המצרים תיד.


חלק'ה בספירה

ש: מותר לעשות חלק'ה?

ת: כן. הגריש"א. אשרי האיש תל.


תספורת משום קשקשים

ש: מי שיש לו קשקשים, מותר לו להסתפר?

ת: כן. אם תמיד נוהג כן כדי לנקות ראשו.


תספורת וכינים

ש: מי שיש לו כינים מותר להסתפר?

ת: כן.


שיער ארוך לבנים

ש: יש לי שער ארוך מעבר למותר על פי ההלכה, האם מותר לי להסתפר?

ת: כן. כי שער ארוך הוא יותר חמור. א. בעית חציצה בתפילין וברכה לבטלה. ב. חוקות הגויים משום שחץ. ג. לא ילבש של טיפול וטיפוח יופי הגוף (שו"ת שאילת שלמה א כג).


מתגייס עם שיער ארוך

ש: חייל מתגייס עם שיער ארוך עד הכתפיים ובצבא דורשים ממנו להסתפר. האם מותר בספירת העומר?

ת: מותר ומצווה כי שיער ארוך אסור משום א. חציצה בתפילין. ב. חוקות הגויים. ג. לא ילבש (שו"ת שאילת שלמה א שלט – מ"צ).


קיצור פאות

ש: האם מותר לקצר פאות?

ת: לא. זה בכלל תספורת.


גילוח שפם

ש: מותר לגלח שפם?

ת: אם הוא מפריע.


שערות על נקודת חן

ש: מותר לגלח בספירת העומר שערות מנקודת חן שמאוד מכערות?

ת: כן.


אדם הנוהג להתגלח כל יום

ש: מי שמתגלח כל יום מותר לו להתגלח גם עתה?

ת: יש מתירים (שו"ת אגרות משה או"ח ד קב. נפש הרב קצא), אך הרוב אוסרים (פסקי שמועות סב).


תפקיד ייצוגי

ש: מותר לי להתגלח אם יש לי תפקיד ייצוגי וזה יפגע בפרנסתי?

ת: כן. כדין מעכב אכילה. פסקי תשובות תצג (שו"ת אגרות משה או"ח ד קב. נפש הרב קצא. שערים מצויינים בהלכה קכ).


לכבוד שבת

ש: ולכבוד שבת?

ת: יש מתירים. עיין ביה"ל תקנא ג. אבל המנהג הפשוט הוא שלא (ועלהו לא יבול א קפב-קפג. אמת ליעקב תצג הערה 467).


תספורת לאירועים

ש: האם מותר לאבי הבן להסתפר לפדיון הבן?

ת: לא. הגרי"ש אלישיב. אשרי האיש תל.


ש: בר-מצוה מותר להסתפר בספירת העומר?

ת: לא. פס"ת תצג י.

ש: ואם יש לו שערות ארוכות וזה מכוער?

ת: יסתפר לפני הבר מצוה כאשר הוא עוד קטן. שם.


ש: בברית מילה מותר להסתפר?

ת: כן האב, המוהל והסנדק (פסקי תשובות תצג י).


ש: אני מופיע בטקס יום הזכרון ואיני רוצה להיראות לא מכובד. המותר לי להסתפר?

ת: לא. באותו זמן, זה מה שמכובד.


יום העצמאות

ש: לכבוד יום העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח?

ת: מותר ומצוה. הגר"י ניסים, ספר הלכות יום העצמאות ויום ירושלים לרב רקובר (לפני יום העצמאות שאלו כמה תלמידים את רבנו הרב צבי יהודה אם מותר להתגלח ביום העצמאות. רבנו לא ענה. מאוחר יותר הוא אמר: "ביום שני יהיה מבחן על הפנים". ביום העצמאות הוא ראה כמה תלמידים שהחמירו לא להתגלח, אמר: "הכרת פניהם ענתה בהם". הוסיף: "כאשר יש אמונה יש שמחה, כאשר יש שמחה אין ספקות בהלכה, 'הודאי שמו כן תהילתו', עד מתי נהיה פוסחים על שתי הסעיפים?! האם איננו מאמינים בקץ המגולה או האם אנו מאמינים?!". ס' רבנו 204).


שידוכים

ש: מותר להתגלח עבור פגישת שידוכים?

ת: לא. ואדרבה אולי זה לא ייראה יפה בעיני בחורה יראת שמים (פסקי שמועות סב-סג).


תספורת לילדים

ש: האם ילדים מותרים להסתפר?

ת: משהגיעו לגיל חינוך, כיתה א, אסור, אלא אם כן יש צורך מיוחד. פס"ת תצג ז.


ש: וילדים קטנים מגיל שלוש?

ת: יש שנהגו להחמיר אבל יש להתיר. עיין פס"ת שם ז. טו.


תספורת לאשה

ש: האם מותר לאשה להסתפר?

ת: רק אם נצרך. פס"ת תצג ז (שו"ת אגרות משה יו"ד ב קלז. הליכות בת ישראל כד ג).


ש: האם מותר לנערה לספר פוני שנופל לה בין העיניים?

ת: כן (נטעי גבליאל פסח ח"ג רפ).


ש: מותר להסתפר לצורך צניעות כגון שער שיוציא מכיסוי הראש?

ת: כן. פס"ת שם (שו"ת להורות נתן ב לב).


ש: מותר לאשה להוריד שער בשעווה?

ת: כן.


ש: וסידור גבות?

ת: מותר. וכן שער בכל שאר הגוף. כמו בחול המועד. ביה"ל תצג ושעה"צ תקלא טו.


ש: מותר לצבוע שער?

ת: כן.


תספורת לפאה נוכרית

ש: מותר לספר פאה נוכרית בזמן ספירה?

ת: כן.


תספורת במספרה שעובדת בספירת העומר

ש: האם מותר להסתפר בעומר כשמותר, במספרה שהיתה פתוחה בעומר בזמן אסור?

ת: כן. אין לנו קשר עם חטאו.











.