שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

סוכה - הלכה (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


עמידה בזמן הברכות

ש: במקום שקוראים מקלף את מגילת קהלת ומברכים, האם יש לציבור לעמוד בזמן הברכות?

ת: כן. כמו לברכה על מגילת אסתר. תרצ מ"ב א. שעה"צ א.


מצוות בניית סוכה כשלא ישבו בה

ש: אם מישהו חולה ופטור מן הסוכה והוא עם אשתו שגם היא פטורה, האם יש מצווה לבנות סוכה כשלא ישבו בה (בספר נפש חיה ס' תרכה, א מחייב)?

ת: לא נראה. בנין סוכה הוא מכשיר מצווה ולא מצווה.


ש: אמנם כתב הירושלמי (ברכות פ"ט ה"ג) שיש לברך על בניית סוכה והט"ז (ס' תרמא) אומר שלא מברכים כי הוא רק חלק מן המצווה?

ת: אין הלכה כירושלמי. ועוד, שזה מכשיר אם אח"כ מקיימים.

למקורות נוספים לחץ כאן


קיצור דרך בסוכה

ש: האם מותר להיכנס לסוכה כדי לקצר את הדרך?

ת: כן, סוכה אינה בית הכנסת.

למקורות נוספים לחץ כאן


סוכה עם ג' דפנות או ד' דפנות

ש: מי שיש לפניו שתי סוכות, האם יש להעדיף לישב בזו שיש לה ד' דפנות, על השניה שיש לה רק שלוש?

ת: כן, ד' דפנות.


ש: לכן גם סוכה שיש לה ג' דפנות על סוכה עם ב' וטפח? כלומר, פחות דפנות היא קולא?

ת: כן (וכתב לי הגר"א נבנצל שאין עדיפות לישב בסוכה של ד' דפנות. ובקונטרס ידון משה יא עה, השיב הגר"ח קניבסקי: "כן". כלומר, עדיפה סוכה עם ד' דפנות – מ"צ).


שלוחי מצווה אינם ניזוקים וסוכה במקום מסוכן

ש: האם מותר להקים סוכה במקום בו מזהירים על סיכון, הרי שלוחי מצווה אינם ניזוקים?

ת: אם גורמי הביטחון אומרים: "אנא, יהודי יקר, אל תרים סוכה כאן, זה מסוכן", אל תקים שם סוכה. כך ההלכה, "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".


נמנום בבית המקדש

ש: הגמרא בסוכה (נג, א) מביאה שרבבות היהודים שהשתתפו ב"שמחת בית השואבה" במקדש, לא נתנו שינה לעיניהם בכל ימות החג, משום שכל הזמן השתתפו בשמחה ובתפילות, בהקרבת הקרבנות ובלימוד תורה. ואמרו בגמ' שכל אחד מהם התנמנם במקדש זה על כתף חבירו. ויש להקשות שהרי נפסק שאסור לישון גם שנת עראי מחוץ לסוכה וא"כ איך התנמנמו במקדש?

ת: שלוחי מצווה פטורים מן הסוכה (שו"ע או"ח תרמ, ז. ובקונטרס ידון משה יא עו, השיב הגר"ח קניבסקי: "באונס [נמנמו]" – מ"צ).


סוכה במקום מסוכן

ש: אם גורמי הביטחון אומרים לא לבנות סוכה במקומך, מה עדיף – להישאר שם כדי להראות ריבונות על ארץ ישראל אבל בלי סוכה או ללכת למקום אחר לסוכות שיש שם סוכה?

ת: העוסק במצווה פטור מן המצווה, כמו שחייל פטור מסוכה כשהוא ממלא את תפקידו. אבל לא מספיק שחיילים מחזיקים את ארץ ישראל, צריך גם תושבים, כמו שכתוב: "והורשתם את הארץ וישבתם בה" (במדבר לג נג). "והורשתם את הארץ" – זה ריבונות מדינית, "וישבתם בה" – זה תושבים שגרים בה. לכן כשהוא "וישבתם בה", הוא מקיים מצווה גדולה מאוד ופטור מן הסוכה.

למקורות נוספים לחץ כאן


בנין סוכה בבית המקדש

ש: שמעתי שהקשה הגרמ"ד סולוביצ'יק שכתוב בגמרא ערכין (ג, ב) שכוהנים חייבים בסוכה שלא בשעת עבודה, והקשה איך כוהנים היו אוכלים שיירי מנחות, אשר מיקום אכילתם בעזרה, דהא בעזרה אסור לבנות אף בנין של עץ, כברמב"ם (בית הבחירה א, ט)?

ת: בנייה זמנית.


שלום עליכם בשבת חוה"מ

ש: שמעתי שבשבת חוה"מ סוכות לא אומרים פיוט שלום עליכם?

ת: אומרים. לוח א"י להגרימ"ט. ויש שחידשו לא לומר כי ממילא אנו בצלא דמהימנותא בסוכה. שם שמואל (סוכות עמ' קפד). אבל זה חידוש.


מסעדה בלי סוכה

ש: האם מותר לאכול בסוכות במסעדה שאין לה סוכה דברים שלא מצריכים סוכה, או שזה אסור משום מראית עין?

ת: מותר. אין מוסיפים במראית עין על מה שגזרו חז"ל (פרי חדש יו"ד פז סק"ו. עיין שו"ת יחוה דעת ג נט – מ"צ).


בניית סוכה בלילה

ש: האם יוצאים ידי חובה בסוכה שנבנתה בלילה בגזל שינה של השכנים?

ת: כן. כי הסכך בעצמו אינו גזול, אך ודאי זו עבירה (י"א שגזל שינה אסור משום "ואהבת לרעך כמוך". ויקרא יט יח. הגר"ח קניבסקי. הליכות חיים ב קסח. נזר החיים רטז. וי"א משום "לא תונו איש את עמיתו". ויקרא כה יז. שו"ת קרן לדוד אוח יח – מ"צ).


חב"ד בסוכה

ש: מה המקור למנהג חב"ד לא לישון בסוכה?

ת: בספר שערי הלכה ומנהג (ח"ב ס' רסח) מברר זאת, אך זהו חידוש גדול מדיי. ובשו"ע בעל התניא אומר לישון בסוכה. עיין מקראי קודש סוכות לרב משה הררי (633-632).

למקורות נוספים לחץ כאן


הבדלה בסוכה

ש: כשעושים הבדלה בסוכה מברכים לישב בסוכה?

ת: כן. לוח א"י לגרימ"ט. אם אוכל מזונות. ויש אומרים גם בלי. הליכות שלמה פ"ט סעי' יא. הערות. ואם מביא מזונות יש לכסותם בזמן הבדלה. שם הערה 85. שו"ע או"ח רצט ט.


בדיקת סכך מחרקים

ש: האם סכך צריך בדיקה מחרקים?

ת: כן, כל סכך לפי עניינו. לנער, לראות אם נופלים חרקים. במידה ויש – לרסס נגדם (עיין ערוך לנר בתוספת ביכורים ס' תרנז – מ"צ).


השארת כלים מלוכלכים בסוכה שחלקה סכך כשר וחלקה פסול

ש: סוכה עם סכך כשר וסכך פסול, האם מותר לשים צלחות מלוכלכות בחלק שתחת הסכך הפסול או שאסור משום ביזוי סוכה?

ת: אסור. הכל סוכה אחת כשרה. [והשיב הגרי"ש אלישיב: "מותר" (בנתיבות ההלכה גליון 32 תשרי תשע"ג עמ' 157) - רשם מ"צ].


סיכוך בקרשים

ש: מותר לסכך בקרשים?

ת: אם הם דקים. ויש מתירים גם ברחבים אם הם פחות מארבעה טפחים, 32 ס"מ. מ"ב תרכט יח.


בניית סוכה בחול המועד

ש: מי שלא הספיק לבנות סוכה לפני החג יכול לבנות בחול המועד?

ת: כן. אך מלאכות שהן אסורות בחול המועד, יעשה רק המזערי ההכרחי. שו"ע או"ח תרלו. ביה"ל ד"ה עושה.


פטור משינה בסוכה

ש: בעל שאשתו מפחדת לישון לבד בבית ולא תירדם, האם פטור משינה בסוכה?

ת: פטור. "תשבו כעין תדורו". עיין שו"ע או"ח תרלט ב הגה.


ש: ואם הוא שרגיל לקום לתינוק בלילה?

ת: גם כן פטור (עיין שו"ע ורמ"א או"ח תרמ ד).


דפנות סוכה לבנות צריף

ש: האם מותר להשתמש בדפנות הסוכה כדי לבנות צריף?

ת: כן. רק הסכך הוא תשמישי מצוה (עיין שו"ע כא א. מ"ב סק"א).


סוכה קרוב לשדה התעופה

ש: אדם שיש לו סוכה על ידי שדה התעופה האם היא נפסלה ברגע שמטוס עובר מעליה? ואחר כך נשארת פסולה מדין תעשה ולא מן העשוי?

ת: כן. גם אם זה גבוה אם זה בדיוק מעל. לא, כי נבנתה בהכשר, כמו כסוי ששמים ומורידים.


סכך לפח

ש: האם אפשר לזרוק סכך ישן לאשפה?

ת: לא. זה בזיון. משנה ברורה (תרלח ס"ד כד). אלא להניח במקום בו לא יתבזה.

[ועיין ס' זכרון למשה 134 שהחת"ס דחה תלמיד מישיבתו כי דרך על הסכך בהורדת הסוכה. והסטייפלר נזהר מאוד בלכתו ברחוב לאחר סוכות, שלא לדרוך על שיירי סכך שנזרקו למדרכה. אשכבתיה דרבי ב קסג – רשם מ"צ.]