שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

נוסח תפילת שמונה עשרה (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


"גשם" עם סגול או עם קמץ

ש: האם יש לומר "גשם" בברכת גבורות בתפילת שמונה עשרה בסגול (ֶ) או בקמץ (ָ)?

ת: יש לומר "גשם" עם קמץ, כפי שנהג לומר רבנו הרב צבי יהודה.

[וכן דעת הג"ר משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה (או"ח ד, מ אות טו), מובא בשו"ת רבבות אפרים (ג, סח), וגם הג"ר יוסף שלום אלישיב בס' פניני תפילה (עמ' קמה-קמו. ומובא בקובץ מבקשי תורה – גליון נא, עמ' כה שכך היא המסורת מזקנו בעל ה'לשם', וכך התפללו החפץ חיים והגר"א). ולא כהגרי"ד סולוביצ'יק בס' נפש הרב (עמ' קכא), אדמו"ר מסטמאר בס' אסיפת דברי יואל (עמ' יא אות ה), וכ"כ בסידור בעל התניא, הג"ר שלמה זלמן איורבך בס' הליכות שלמה (ח"א ח:יד), הגרי"י קניבסקי בס' ארחות רבנו (ח"א אות ריג), בעל מנחת יצחק מובא בס' אשי ישראל (עמ' רלא הערה פז), הג"ר בנימין יהושע זילבר בשו"ת אז נדברו (יב, כו), הגר"א מנחם מן שך מובא בשו"ת רבבות אפרים (שם), הג"ר יעקב קמנצקי בס' אמת ליעקב עה"ת (בראשית ג, יט), והג"ר משה שטרנבוך בשו"ת תשובות והנהגות (א, פא) - רשם מ"צ.]


בקשות אישיות

ש: איפה בשמונה עשרה אפשר להוסיף בקשות אישיות?

ת: כל ברכה מבין האמצעיות כעין הברכה. בשמע קולנו כל דבר. וכן באלהי נצור. הכי טוב – אלהי נצור (שנות אליהו ברכות ה א. שו"ע קיט א. קיב א. מ"ב קכב סק"ח – מ"צ).


שים שלום

ש: ראיתי סידורים עם שים שלום בשמונה עשרה בערבית. יש שיטה כזו?

ת: כן. האר"י ז"ל (מ"ב קכז יג – מ"צ).


את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח

ש: למה בשאר ברכות בשמונה עשרה, לא מוזכר שיהיה ב"מהרה" כמו ב"צמח דוד"? [קושיה זו מובא במסרת משה עמ' לד.]

ת: בנוסח ספרד מוזכר.

[והגר"א נבנצל כתב לי: "איני יודע".

והגרז"נ גולדברג כתב לי: "לענ"ד נראה שאת צמח שזה בקשה על ביאת המשיח, כבר גזר הקב"ה בתורה, וכמו שכתב הרמב"ם בהלכות מלכים, ולכן תפילתינו רק למהר וכן ראה בעינינו וגאלנו מהרה, ג"כ יש הבטחה שהקב"ה יגאל אותנו, ולכן הבקשב מהרה וקשה רק מברכת ולירושלים שלא אומרים מהרה, ואולי שהוא תפלה אחת עם את צמח ושם אומרים מהרה".

והג"ר אליהו שלזינגר, אב"ד ורב שכ' גילה ומח"ס שו"ת שואלין ודורשין, כתב לי: "נלענ"ד דכל מהשנוגע לגאולה הקרובה אנו מבקשים שיהיה 'מהרה', וכמו 'מהר והבא עלינו ברכה ושלום וכו. וכשנשאל המשיח 'אימתי קא אתי מר', השיב: 'היום'. וכן מצינו גם לענין תפילה (נוסח ספרד) שאומרים 'מהרה באהבה תקבל ברצון'. ותפילה וגאולה הם בגדר פיקוח נפש ממש, וצריכים להיות מהרה".

והג"ר שמאי קהת הכהן גרוס, מח"ס שו"ת שבט הקהתי, כתב לי: "פשוט דיש הבטחה שיצמח צמח דוד וע"כ מבקשים שיהיה במהרה" – מ"צ.]