שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

מקורות ל"לכה דודי" בניגון של "אלי ציון" בשבת חזון" (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

מקורות ל"לכה דודי" בניגון של "אלי ציון" בשבת חזון"- מאת הרב מרדכי ציון:

בס' נפש הרב (עמ' קצז), מספר הג"ר צבי שכטר שפעם בשבת חזון היה במנין מצומצם עם הגרי"ד סולוביצ'יק וכמעט שלא היו שם בני תורה. הם כיבדוהו כש"ץ בליל ש"ק, ושר 'לכה דודי' בניגון של 'אלי ציון' והמתפללים לא רק שלא סייעוהו בניגון, אלא כמה מהם חשבו שחידש את הניגון. אז הג"ר סולוביצ'יק ריחם עליו ושר איתו. הוא הבין מתוך כך, שדעת הגרי"ד סולוביצ'יק אינה כדעת הסוברים שיש בזה משום מנהג אבלות בפרהסיא בשבת. הגרי"ד גם העיר שבבריסק ובעוד הרבה מקומות נהגו בחזרת הש"ץ של מוסף של שלש רגלים לשיר 'בנה ביתך כבתחילה' בניגון של 'אלי ציון'. הרי שאף ביו"ט, שהוא יותר חמור משבת בנוגע למנהגי אבלות, נהגו שלא להקפיד על ניגוני אבל. ופעם שמעתי שאמרו בישיבה אוניברסיטי , שעניין זה הוא מחלוקת בין הרב סולוביצ'יק והרב סולוביצ'יק, כלומר הגרי"ד התיר הניגון "אלי ציון" בשבת, אבל אחיו הג"ר אהרן סולוביצ'יק אסר.

אמנם ידוע שה'חזון איש' התנגד לשיר 'לכה דודי' בניגון של 'אלי ציון' והקפיד שלא יקראו את הפטרת שבת חזון בניגון של מגילת איכה, כיוון שהדבר דומה לאבלות בפרהסיא (ס' פאר הדור ח"ד ס' קצה, מעשה איש עמ' קלד וס' מועדים וזמנים ח"ה ס' שמג), וזה כהמשנה ברורה רפב סקכ"ז. אלא הגרי"ש אלישיב תמה על דעתו של ה'חזון איש' בענין ניגון איכה ב"חזון ישעיהו", כיון שמקורו בראשונים (הריב"ש ס' קיא) ובמג"א (רפב ס"ק יד), ואין לשנות המנהג (הלכות ומנהגי בין המצרים עמ' צג הערה 8 ומובא באשרי האיש ח"ג עמ' תסג).