שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

מקורות ל"אמירת שבת שלום בשישי בצהריים" (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

מקורות ל"אמירת שבת שלום בשישי בצהריים"- מאת הרב מרדכי ציון:


מסופר בס' ועלהו לא יבול (ח"א עמ' קלו) שכשהלך הגרש"ז אוירבך לתפילת מנחה בערב שבת, אדם אחד אמר לו "גוט שבת" ואמר לו הגרש"ז: "איך אתה אומר 'גוט שבת' לפני שהתפללת מנחה, הרי דעת רעק"א היא שבזה מקבלים שבת, וממילא אם מתפללים אחר כך מנחה זה תרתי דסתרי! אמנם לא נפסק להלכה כרעק"א, אך גם אין רעק"א קטלא קניא שאפשר להתעלם ממנו, ולכן ראוי לומר 'גוט ערב שבת' (או- 'א גיטן ערב שבת') ואת ה'ערב' מבליעים בשקט".

והסביר הגרש"ז שדברי רעק"א מופיעים בגליון על השו"ע ס' רע"א (ר"ת רבי עקיבא איגר)- "וזהו חידוש מאוד גדול כי אנשים לא מתכוונים לקבל עליהם שבת באמירת 'שבת שלום', ויש כאלו שכבר אומרים 'שבת שלום' מיום ששי בצהריים. אין הלכה כרעק"א בענין זה, אך מכיון שזהו רעק"א שאומר את זה, כדאי להזהר בכך". וכן מובא בשולחן שלמה (שבת ס' רסג הערה ה) ובחכו ממתקים (ח"ב עמ' קעח).

בשו"ת תשובות והנהגות (ד, נט) כתב הג"ר משה שטרנבך: "ונראה שאין זה מוכרח דבאמירת 'גוט שבת' מקבל הוא שבת עכשיו, רק שיהיה טוב לחבירו בשבת הממשמש ובא, ואף להגרע"א אין בזה קבלת שבת דאין מתכוין לזה כלל, ורע"א מיירי כשהגיע לילה ואומר גוט שבת בזה ס"ל דזהו זכירה ויוצאין קידוש כיון שכבר נכנסה השבת ומזכירו, אבל לפני שבת כשמברך אינו מוכח בדבריו שמקבל אלא מברך אותו כשתגיע השבת יהיה טוב לו, ומ"מ לכתחלה אולי טוב להמנע שמא יתכוין שכבר שבת, והיינו אפילו יאמר 'גוט שבת' יתכוין להדיא שאינו מתכוין למצות זכירה".

ובס' ירושלים במועדיה – שבת (ח"ב עמ' נח-נט), נשאל הג"ר אביגדר נבנצל האם אדם שאומר 'שבת שלום' לפני כניסת השבת נחשב כמקבל על עצמו קדושת שבת, והשיב: "אדמו"ר זללה"ה (הגרשז"א) חשש שנחשבת אמירת 'שבת שלום' כמקבלת שבת. לכאורה הדבר צריך ביאור, שהרי רגילים לומר כך גם קודם פלג המנחה, בזמן שאי אפשר לקבל בו שבת, ומסתבר שאמירה זו היא כעין אמירת שלום המקובלת לפני שבת, בלי קשר לקבלת שבת. וכמו שלא יעלה על הדעת שע"י ברכת 'כתיבה וחתימה טובה' בערב ראש השנה נדון את המברך כמי שקיבל עליו 'תוספת יו"ט' של ראש השנה, כך גם לא שייך לדון את המברך בברכת שבת שלום כמי שקיבל עליו תוספת שבת. כך שאלתי את האדמו"ר זללה"ה. ומכל מקום, אדמו"ר זללה"ה חשש לזה. ייתכן שאם אומר 'שבת שלום' בטלפון, גם לדעת אדמו"ר זללה"ה אין בזה חשש קבלת שבת, משום שניכר ממעשיו שאינו מקבל על עצמו קדושת שבת, שהרי הוא מדבר בטלפון".

יש להוסיף מה שמסופר בספר חכו ממתקים (ח"ב עמ' קפ) שהגרש"ז אוירבך היה נוהג מדי שבת בשבתו לעמוד ליד פתח החדר בה הדליקה הרבנית הנרות של שבת עד שסיימה ההדלקה והתפילה שלאחריה, ואיחל לה 'גוט שבת'.

ובס' וישמע משה (עמ' צט), נשאל הגרי"ש אלישיב: האם מותר לומר לגוי 'א גוט שבת', דאולי יש איסור בזה כיון שהגוי עונה אחריו שבת שלום, והרי לפי שיטת רע"א הידוע שבזה שאומרים 'א גוט שבת' מקיים מצות קידוש של שבת, נמצא שהגוי כשעונה שבת שלום הרי קיבל את השבת, וגוי ששבת חייב מיתה. והשיב הגרי"ש אלישיב בחיוך: פשוט שאין בזה שום חשש ומותר.