שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

מקורות ל""משנכנס אדר" בשולחן ערוך" (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]

וכ"כ בשו"ת חתם סופר או"ח ס' קס.

בשו"ת התעוררות תשובה (ג, תעג) מתרץ שבגמרא דידן לא מצינו שום הקדמה לקרות המגילה רק י"א י"ב וי"ג באדר, אבל בירושלמי מגילה (פ"א ה"א) אתי דכל החודש כשר לקריאת המגילה, ויליף ליה מדכתיב החודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה, וכיון דכל החודש נהפך לשמחה יכולין לקרות המגילה מר"ח (אלא דמסיים שם א"ר חלבו ובלבד עד חמשה עשר דלא יעבור כתיב), וכיון דהמחבר (או"ח תרפח, ז) הביא בשם י"א דיכולין לקרות המגילה מר"ח, וברמ"א כתב ע"ז והכי נהוג, א"כ מובן מאליו דמרבין בשמחה מר"ח, דהרי הא דקורין המגילה מר"ח יליף ליה מהא דנהפך החודש לשמחה, והיינו מר"ח, וממילא מרבין בשמחה מר"ח.

וראיתי בס' מעשה איש ח"ה עמ' קפ שכן נשאל הגרי"י קניבסקי, וענה: "מה שאמרו מרבין בשמחה, אין זו הלכה מעשית אלא שכך היא המציאות שמרבין בו בשמחה, ולכן זמן סגולי הוא להתדיין בו עם עכו"ם, מיהו בשאר פוסקים הובא להלכה דין זה", עכ"ד. לאחר זמן נכנס חכם אחד והעיר להג"ר שליט"א ז"ל מלשון הגמרא (תענית כט, א) 'כשם' שמשנכנס אב וכו' - 'כך' משנכנס אדר וכו', ומשמע שדינם ועניינם שוה, ואמר שבתחילה אמר את הדבר לפי מה שהיה נראה לו.

הפסקי תשובות (ס' תרפו הערה 17) מביא את תירוץ הנימוקי או"ח בסימן זה, שריבוי בשמחה הוא דבר התלוי בלב ולא פירטו חז"ל כדת מה לעשות בעניין ריבוי השמחה בחודש זה, ואין הרמב"ם והשו"ע מביאים אלא דינים והלכות בדברים מעשיים מוגדרים, משא"כ לעניין מיעוט השמחה בחודש אב, הדבר מפורט כיצד צריך למעט.

ובס' הליכות שלמה (מועדים ח"א עמ' שכח הערה 36), אמר הג"ר שלמה זלמן אוירבך דהא דאמרו "מרבין בשמחה" אין הכוונה שיש להרבות בפעולות של שמחה דוקא, אלא עיקר הכוונה להסיר מלבו בימים אלו כל דאגה ועצב. ולשואלים הזכיר הגרש"ז גם את המנהג לקבוע שלט "משנכנס אדר" וכו' בבתים ובבהכ"נ (ועיין עוד בועלהו לא יבול ח"א עמ' רמ-רמא).

ובס' דרך שיחה (ח"א עמ' קפח) נשאל הג"ר חיים קניבסקי: "למה לא הובא דין 'מרבים בשמחה' ברמב"ם ובשולחן ערוך?" והשיב: "יתכן שסוברים שאין זה דין אלא עצה גרידא, ושאני מהדין 'משנכנס אב' כו' ששם יש את פירוט הדינים האסורים, משא"כ כאן שאין שום דינים למעשה. ונשאל עוד (ח"ב עמ' שג): "מה צריך לעשות על מנת לקיים 'משנכנס אדר מרבים בשמחה'?" והשיב: "ללמוד יותר. ולכן השו"ע השמיטו – כי הנפקא מינה היא לענין ללמוד, וללמוד צריך תמיד. ולענין 'משנכנס אב ממעטין בשמחה' – צריך שילמד הלכות אבלות". עוד מסופר שם שבכל ראש חודש שתה הגר"ח קניבסקי מעט יין לכבוד ר"ח, שכך נהג אביו בעל קהילות יעקב, וביום א' דר"ח אדר מזג מעט יותר ואמר: "לכבוד 'משנכנס אדר' וכו' נשתה מעט יותר". והוסיף שמסתבר אמנם שהוא רק מב' דר"ח שאז הוא אדר.