שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

מלאכות שבת 6 (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]

שן תותבת בשבת

ש: מותר לצאת מחוץ לעירוב בשבת עם שן תותבת נשלפת שאינה לאכילה אלא ליופי?

ת: כן. שו"ע או"ח שג יב.


תסרוקת שביל

ש: האם מותר להסתרק ולעשות שביל בין השערות בשבת? אמרו לי שהקצות אוסר?

ת: המשנה ברורה מתיר אם עושים ביד. ויש להתיר במברשת רכה, אם ברור שלא יתלשו. שו"ע שג מ"ב פד-פח (שש"כ יד נ, נה – מ"צ).


הפרשת חלה אחרי הדלקת הנר

ש: אישה ששכחה להפריש חלה וכבר הדליקה נרות שבת, מה תעשה?

ת: מותר להפריש כיוון שקבלת שבת שלה הייתה בטעות, כי לו זכרה שלא הפרישה, לא הייתה מקבלת. שו"ת שו"מ (שו"ת שואל ומשיב תנינא ב כג – מ"צ).


חשמל בשבת

ש: חשמל בשבת אסור מן התורה או מדרבנן?

ת: מן התורה לפי מרן הרב קוק שחשמל הוא כמו אש. שו"ת אורח משפט עא. וכן הגרב"צ עוזיאל. משפטי עוזיאל או"ח ב לו ב. הגר"ע הדאיה. שו"ת ישכיל עבדי ה לח. וכן לפי החזו"א שיש איסור בונה או מכה בפשיט. חזו"א או"ח נ ט. אך רוב הפוסקים סוברים שהוא מדרבנן משום מוליד זרם, כמו מוליד ריח. ביצה כג. רבי יצחק שמלקיש. שו"ת בית יצחק יו"ד ב מפתחות לסימן א. מלבד נורת להט או גוף חימום מתלהט שהם מן התורה. אך כל השאר הם מדרבנן. כך סוברים הגרש"ז אוירבך. שו"ת מנחת שלמה א ט-יב. ושו"ת ציץ אליעזר א כ י (עיין עוד בשו"ת יביע אומר א או"ח יט – מ"צ).


ש: כיצד אסור בשבת משום מוליד זרם, הרי בגמרא מדובר במוליד ריח, ביצה כג, ואין זה דומה, ומנין לנו להרחיב?

ת: כבר למדו מזה שאסור לרסק את השלג ולהפוך מוצק לנוזלי.


ש: האם מותר להשתמש בשבת בחשמל שמופק על ידי חילול שבת או שיש להשתמש בגנרטור פרטי?

ת: חילול השבת הזה מותר משום פיקוח נפש של בתי חולים, חולים ובטחון. לכן יש מתירים גם לאחרים להשתמש בו. עיין ספר שמירת שבת כהלכתה (לב הערה קפב בשם הגרש"ז אוירבך. וכן הגר"מ פיינשטיין והגרי"ש אלישיב אמרו שאסור רק לשיטת החזו"א שהיא דעת יחיד. שו"ת דברי חכמים עמ' קג – מ"צ).


הוצאה מהמקפיא בשבת

ש: האם מותר להוציא בשבת אוכל מהמקפיא למוצאי שבת?

ת: כן. כי אין כוונתו לחסוך זמן ההוצאה במוצאי שבת, אלא כדי שבמוצ"ש יהיה אוכל מופשר לאכילה, ואיסור הכנה הוא רק כשרוצה לחסוך זמן הפעולה, אך כשיש לו כוונה אחרת או שיגיע לידי הפסד אם יחכה למוצ"ש בזה לא אסרו. פסקי תשובות תקג א.


הנאה ממלאכת גוי בשבת

ש: גוי הדליק אור עבורי בשבת, מותר לי ליהנות ממנו?

ת: לא, אלא אם כן הדליק עבור עצמו, כי נר לאחד נר למאה, ואין גזרה שמא ירבה. שו"ע או"ח רעו א.


ש: ואם היה כבר אור שם, רק עכשיו יש יותר?

ת: מותר, כי גם בלעדיו אפשר היה לקרוא.


ביקור באתר בשבת

ש: הרב השיב שאסור להיכנס בשבת לאתר שפתוח חינם למנויים או שהמבקר שילם לפני השבת [לדוג'- מוזיאון ישראל] כי תפעול הכניסה והמקום כרוך בחילול שבת (שו"ע או"ח שיח א). האם בחו"ל, כאשר המפעילים הם גויים, יהיה מותר?

ת: באופן תיאורטי מותר כי רוב המבקרים הם לא יהודים ואין חילול שבת נוסף ליהודים, כדוגמת נר לאחד נר למאה. אמנם, יש בעיה אחרת: עובדין דחול. קשה להגדיר עובדין דחול, אלו מעשים שעושים ביום חול שפוגעים בקדושת שבת. לכן, יש להימנע מכניסה למוזיאון חינם בשבת בחו"ל. כמדומני שכן דעתם של רבני אמריקה.


מי מזגן

ש: האם מי מזגן שמטפטפים הם מוקצה?

ת: כן, משום נולד, כי נולדו מן הלחות שבאוויר. עיין שו"ע או"ח שי מ"ב ס"ק לב. ודלא כמו שכתבתי בספרי שאילת שלמה ד קג.


מים מהמזגן

ש: הרב כתב תשובה שמי מזגן שמטפטפים הם מוקצה משום נולד, כי נולדו מן הלחות שבאוויר, ע"פ שו"ע או"ח שי מ"ב ס"ק לב. הרב חזר בו ממה שכתב בשו"ת שאילת שלמה (ד, קג). אם היו מים בסיר לפני שבת, האם הסיר עדיין מוקצה?

ת: א. מתבטל טיפה טיפה. ב. הוא בסיס לדבר המותר ולדבר האסור.


נייר בית שימוש בשבת

ש: מי שנקלע לשירותים בשבת בלי נייר בית שימוש חתוך, מה יעשה?

ת: א. אם תולש במקום הניקוב, הרוב סוברים שזה איסור תורה של מחתך כיוון שהוא במידה קבועה, ויש מקילים שזה מדרבנן כיוון שאינו מקפיד על המידה וכן כיוון שזה חיבור מדולדל ונחשב כאילו כבר מופרש. אם כן, ספק מן התורה. ב. אם קורע במקום אחר, זה קורע על מנת לתקן חתיכה לשימוש, ואיסור מתקן מנא דרבנן. שו"ע או"ח שמח יג. ביה"ל ד"ה אין שוברים. ג. איסור מוקצה מותר משום כבוד הבריות, והוא הדין איסור דרבנן, ויש מחמירים. סיכום: יקרע שלא במקום הניקוב (שו"ת מקוה מים ב או"ח ז. ג או"ח לד. שו"ת שמש ומגן א או"ח ה. שו"ת ציץ אליעזר יא ל. שו"ת אור לציון ב מ ו. שו"ת יביע אומר י קח אות קפה. שמירת שבת כהלכתה כט יט הערה סב בשם הגרשז"א – מ"צ).


כתיבה על אדים

ש: מותר לכתוב בשבת על שמשיה מכוסה באדים?

ת: לא (וכן שמירת שבת כהלכתה טז כח – מ"צ).


צילום בשבת

ש: כיצד צילמו בספינה שתפסה את הנשק האירני את הקידוש בליל שבת?

ת: אכן אסור היה לצלם (וכן אמר הרבצ"ר לשעבר הרב אבי רונצקי – מ"צ).


פקודה קולית בשבת

ש: האם מותר להשתמש בשבת במכשיר אלקטרוני המופעל על ידי פקודה קולית? למה?

ת: לא. הפעלת קול נחשבת הפעלה, כמו מנהיג בהמות כלאיים (חכמת אדם קי ג). וכן אל תחסום שור בדישו, בקול (שו"ע חו"מ שלח – מ"צ).


הפרדת גביעים בשבת

ש: מותר להפריד מעדנים בשבת?

ת: כן. אין איסור מוחק ואיסור מחתך כי אינו מתכוון לזה אלא להקל על האכילה. ויש מחמירים. שמירת שבת כהלכתה (במהדורה השלישית) בשם הגרש"ז אוירבך מתיר (ט יא. דלא כהגרי"ש אלישיב שאוסר. אורחות שבת א יא מ. אשרי האיש א שנד – מ"צ).


מדידת זמן בשבת

ש: האם מותר למדוד זמן בשבת בעזרת שעון?

ת: לא. שו"ע או"ח שח נא. מ"ב שם. אלא אם כן זה לצורך מצווה או לצורך חולה.


ש: ובשעון חול?

ת: כנ"ל. לכן שעון חול מוקצה (עיין שמירת שבת כהלכתה כט מה – מ"צ).


תלושי מזון בשבת

ש: מותר לקנות ביום חול תלושים שתמורתם אפשר לקבל משקאות בשבת?

ת: כן. שמירת שבת כהלכתה (פ' כט טו עמ' תכו – מ"צ).


בישול בזכוכית מגדלת

ש: מותר לבשל בשר בשבת בעזרת זכוכית מגדלת?

ת: יש אומרים שזה אסור מדרבנן משום תולדות חמה כי הזכוכית מרכזת קרני השמש ויש אומרים שזה חמה ומותר כי קרני השמש הן שמבשלות. ילקוט יוסף (ד שבת ג עמ' קנט - מ"צ).


אוהל בשבת

ש: מותר לילדים לשים בשבת שמיכה על כסאות כגג?

ת: לא. אוהל (שש"כ כד ב, ה – מ"צ).


אור מקרר בשבת

ש: אם שכחו אור במקרר בשבת, אפשר לפתוח כי זה דבר שאינו מתכוון ופסיק רישא דלא ניחא ליה?

ת: זה נקרא דבר שמתכוון כי זו הדרך להדלקת האור בפנים (וכן בספר מנוחת אהבה ב כז-ל – מ"צ). וגם פסיק רישא דלא ניחא ליה אסור.


משקפיים מחליפות צבע בשבת

ש: האם מותר לחבוש בשבת משקפיים מחליפות צבע בשמש?

ת: כן. כתב בפסקי תשובות (שכ אות יא) "משקפיים שצבע זכוכיותיו משתנות כשעובר ממקום מוצל לשמש ולהיפך – מותר להשתמש בו, דהא דאמרינן שבצבע שאינו מתקיים פטור אבל אסור, היינו כשעושה איזה פעולה בצביעה בחומרים וכדומה, אבל משקפיים אלו לא נשתנה בהם שום שינוי בעצם שיגרמו שינוי הצבע, אלא הרכבן הכימי עשוי בצורה שמשנים צבען נגד אור וחושך, והרי זה דומה לעומד נגד מראה שמשתקפת משם בבואתו דודאי אין בזה איסור כיון שלא נעשה שום שינוי בעצם המראה" עכ"ל. כלומר, אין זה צובע שאסרה תורה. וגם לא מתקיים. וגם גרמא (עיין שמירת שבת כהלכתה מהדורה שלישית יח יח הערה ע. ודלא כהגרי"ש אלישב שחולק וכותב: משקפיים בעלי עדשות כאלו, שכאשר מגיעות לשמש משתנה צבעם לכהות, איני יודע סברא להתיר כיון שיש כאן ממש צבע שמתהפך, וההוכחה לכך היא שמתי שנמצאים בפנים, הוא נשאר צבוע עד שחוזר להיות בהיר. אשרי איש ח"ב עמ' שלט. וכן הג"ר אלישיב אוסר כפית שמשתנה צבעה. וישמע משה קל – מ"צ).


פעמונים לספר תורה

ש: האם מותר שיהיו בשבת פעמונים לספר תורה, עצי החיים והטס, הרי משמיעים קול, ועיין מ"ב שלח סק"ו ושמירת שבת כהלכתה כח מה?

ת: בימינו מותר כי אין זה כדי להשמיע קול, ובקושי שומעים, אלא לנוי. שבט הלוי א סא. פס"ת שלח ב.


סימניה בדף בשבת

ש: האם מותר לקפל פינת עמוד של ספר כדי לסמן ולמצוא, או אסור משום תיקון כלי?

ת: אין בזה תיקון כלי, הספר לא מתוקן יותר עקב זה, אלא זה אמצעי עזר לנו (וכן פסק הגרש"ז אוירבך. מנחת שלמה ים ח"ב סו ב – מ"צ).