שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

מלאכות שבת - במזון (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


צורה למזון

ש: האם מותר לעצב את המזון כגון טחינה או בצל וביצה בצורה מיוחדת בשבת?

ת: אסור משום בונה. שמירת שבת כהלכתה יא יא-יב.


מתקן לייבוש חסה

ש: האם מותר בשבת להשתמש במתקן ייבוש חסה צנטריפוגלי?

ת: כן. אין זה גדר סחיטה, כי המים טפלים, גם נשארים במקצת, וגם זה דומה לסוחט כבשים. עי' שו"ע או"ח שכ מ"ב כד.


ויטמינים בשבת

ש: האם מותר לקחת בשבת כדורים של ברזל?

ת: לא. זה כמו כל תרופה ואין זה דחוף. לכן לקחת לפני שבת ואחרי שבת (שערים מצויינים בהלכה צא ב בקונטרס אחרון).


חימום מרק בשבת

ש: הוזמנתי לשבת למשפחה ששמה מרק על הפלטה לחימום בשבת. מותר לי לאכול?

ת: כן. כי מעשה שבת אסור מדרבנן, לכן ספקו מותר. ויש פוסקים שמתירים, רש"י ורמב"ם, וכן נוהגים תימנים בלדים.


אותיות במאכל

ש: מותר בשבת לעצב מאכל בצורת אותיות או ציורים?

ת: לא. איסור בונה או כותב. אבל מותרות צורות פשוטות , כגון עיגול, רבוע, כדור. פסקי תשובות תק א.


טחינה

ש: האם מותר להכין טחינה בשבת?

ת: אם התוצאה היא בלילה רכה נוזלית ואם הפעולה נעשית בשינוי (שמירת שבת כהלכתה פ"ז).


תינוק וחליבה בשבת

ש: איך מותר לתינוק לינוק מאמו בשבת, הרי חליבה אסורה?

תשובה:

תירוץ א. פיקוח נפש. דחיה: הוא יכול לקחת בשבת מטרנה, או שאפשר לשאוב ביום שישי ולשמור. אז צריך לחשוב ולהניק אותו לפני כניסת השבת ואחרי יצאת השבת.

תירוץ ב. זו דרכו של התינוק, ככה הוא שותה וזה לא מלאכה. התורה אמרה שלתינוק מותר לינוק. משל למה הדבר דומה - האם מותר ללעוס אוכל בפה? הרי זו טוחן?! וכשאתה אוכל בשבת מערכת העיכול מסננת? אלא התורה התירה לאכול. הפעולות שעל ידן האדם אוכל אינן מלאכות שבת, וכך הדין של הפעילויות הרגילות של הגוף. מי שיש לו זמן יבדוק מהן המלאכות שהאדם עושה כשהוא אוכל. התורה לא אסרה לחיות. התינוק הוא חלק מאמו לעניין זה, זו דרכו לאכול.

מסקנה: גם אחרי שלומדים הרבה תורה עדיין יש מקום להישאר נורמלי.


אופה לחם ערב שבת

ש: האם מותר להפעיל אופה לחם לפני שבת, כך שהלחם יהיה מוכן בשבת?

ת: רק בתנאי שכבר התקשה. שו"ע או"ח רנד ה.


אוכל למקפיא בשבת

ש: מותר להכניס אכול למקפיא בשבת או אסור משום מכין לחול?

ת: מותר. אינו עושה כדי לחסוך זמן בחול אלא להציל מקלקול. שו"ת מנחת יצחק ח כד.


שטיפת חסה בשבת

ש: מותר לשטוף חסה בשבת אם יש חשש להרוג חרקים?

ת: מותר. אולי אין חרקים וזה ספק בפסיק רישא. אם יש חרקים, לא בטוח שימותו ושזה דבר שאינו מתכוון שאינו פסיק רישא, וגם אם תהיה הריגה כזו, אינה אלא מדרבנן, כי אינו צריך לחרק המת. בצירוף כל אלה, מותר.


ביצה שנולד בשבת

ש: האם מותר לאכול ביצה שנולד בשבת?

ת: לא. עיין הערה ארוכה בספר שמירת שבת כהלכתה סוף פרק כב מהדורה חדשה.


חיתוך אוכלים

ש: האם מותר בשבת לחתוך פרות וירקות במכשיר שמעניק להם צורה מיוחדת, כגון אבטיח או מלפפון?

ת: לא. שמירת שבת כהלכתה יא יב.


קוצץ ירקות בשבת

ש: האם מותר להשתמש בקוצץ ירקות בשבת הנקרא סלייסר?

ת: אם אלו חתיכות קטנות, אסור מדין טוחן. ביה"ל. וגם אם אלו חתיכות גדולות, אסור מדין עובדין דחול. ועיין ספר שמירת שבת כהלכתה (ביה"ל שכא יב ד"ה המחתך. שמירת שבת כהלכתה פרק ו הערה יב – מ"צ).


"מבושלת לדרך" בשבת

ש: האם מותר להשתמש בשבת במנת אוכל "מבושלת לדרך" עם צורת החימום המיוחד שלה?

ת: לא. בישול מי החימום. תיקון מנא של החומר המרתיח. בישול המנה עצמה.


מנה חמה בשבת

ש: מותרת מנה חמה בשבת?

ת: יש מרכיבים לא מבושלים כלל או לא מבושלים די הצורך, לכן יש איסור בישול. אבל אפשר כלי שלישי או עירוי כלי שני לאשכנזים, וקל וחומר לספרדים. בספר שש"כ א נז בשם הגרשז"א מחמיר בגלל התבלינים רק בעירוי כלי שלישי. וכן אין לאסור מדין מכה בפטיש. ביה"ל שיח ד ד"ה והדחתן. אמנם אם נוצרת בלילה עבה שאינה נשפכת כגון אורז או פירה, יש איסור לש. שש"כ ח כה (ועיין שו"ת יביע אומר ג כא. שו"ת יחוה דעת ג כב – מ"צ).