שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

מוקצה (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


ליטוף והרמת חיות מחמד בשבת

ש: האם מותר ללטף ולהרים חיות מחמד בשבת?

ת: אפשר להקל, אך ראוי להחמיר לכתחילה.


ש: מדוע יש להחמיר?

ת: כי יש ראשונים רבים שאוסרים, יותר מן המתירים.

למקורות נוספים לחץ כאן


מתנה עם פתק החלפה

ש: האם מותר לתת בשבת מתנה שאינה מוקצה עם פתק החלפה?

ת: פתק החלפה הוא מוקצה כי הוא שייך למשא ומתן. אבל אם הפתק מודבק לחפץ אז החפץ הוא בסיס לדבר המותר ולדבר האסור, ומותר לטלטל. וגם אם הפתק מודבק אי אפשר לנערו. ובכלל, יש להקנות לו דרך מישהו לפני שבת, כי אסור לתת מתנה בשבת (שמירת שבת כהלכתה כט כט – מ"צ).


נר ריחני בשבת

ש: האם מותר להזיז נר ריחני בשבת - שאינו דולק - כדי להריחו, כדין כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו?

ת: לא. כי זה כלי שמלאכתו לאיסור שאין לו שימוש של היתר. ספר שלמי יהודה לרב הלשטוק יב-יט.


איסור מוקצה

ש: ממתי תוקן איסור מוקצה?

ת: ממשה רבנו. ערוך השולחן או"ח שח (סעי' ד).


שלג

ש: האם שלג מוקצה בשבת?

ת: בשולחן ערוך כתוב שאין לרסק שלג בשבת (או"ח שכ, יא). לכאורה, מוכח, ששלג לא מוקצה, אלא הבעיה היא רק לרסק אותו. דחייה: אולי זה שלג מאתמול.

א"כ, אולי נאמר ששלג מוקצה משום נולד, שהרי הוא לא היה פה לפני שבת. מצד שני, אולי נתייחס לשלג כמו לגשם, שגשם לא מוקצה בשבת, אע"פ שהעננים לא היו לפני כן (מ"ב או"ח שלח, ל). יש אומרים שזה לא דומה, כי אין שלג בעננים. מהענן נופלות טיפות זעירות שנעשות שלג סמוך לארץ. לכן הם פוסקים ששלג מוקצה משום נולד (אגרות משה או"ח ה, כב). מהצד השני, יש אומרים שהגשם בכלל לא נעשה בשבת. בעננים יש טיפות זעירות שרק מתעבות בשבת, בדיוק כמו שהשלג מתעבה בשבת. לכן הם פוסקים ששלג דומה לגשם והוא לא מוקצה (שמירת שבת כהלכתה טו, לו ו-טו, מד, בשם הגה"ר צבי פסח פרנק והגה"ר שלמה זלמן אוירבך [אמנם מובא באורחות שבת ח"ב פי"ט ס' קצד שהגרשז"א אוסר], וכן דעת הגה"ר עובדיה יוסף). חוץ מזה, הרבה פוסקים מתירים לשים מים במקפיא לעשות קרח בשבת וזה יותר חמור.


דולר מהרבי מלובביץ'

ש: יש לי דולר מהרבי מלובביץ'. האם הוא מוקצה בשבת?

ת: מעיקר הדין הוא לא מוקצה, כמו שמעות חנוכה שנהוג לחלקם בחצרות האדמו"רים הם לא מוקצים, כי הם לסגולה (מדריך לדיני מוקצה עמ' מט).


סיכת "לדרדוס"

ש: האם סיכת Leatherdos היא מוקצה?

ת: אם משמשת להחזיק כיפה ורק לפעמים לשימוש אחר, אינה מוקצה, כי הולכים אחרי רוב השימוש.


אולר

ש: האם אולר הוא מוקצה?

ת: אולר אינו מוקצה. שמירת שבת כהלכתה פרק כ.


טלפון סלולרי

ש: טלפון סלולרי ומצלמה הם כלי שמלאכתו לאיסור או חסרון כיס?

ת: מוקצה מחמת חסרון כיס כי אדם מקפיד שלא ישתמשו בהם לדבר אחר.


מוקצה וצער בעלי חיים

ש: מותר לטלטל מוקצה בשביל צער בעלי חיים?

ת: מחלוקת. מ"ב שה ע. ויש להקל. חזו"א או"ח נב טז.


מדבקות "באהבה ובאמונה"

ש: יחד עם הדף "באהבה ובאמונה", המופץ מידי שבת בשבתו, מצורפת לפעמים מדבקה עם דברי חז"ל או דברי מוסר, כגון "תשובה מאהבה". האם אין היא מוקצה בהיותה מיועדת להדבקה, שהיא פעולה אסורה בשבת? כמו-כן, מצורפת לפעמים מעטפה עם כתובת מכון מאיר, המיועדת למשלוח תרומה. האם אינה מוקצה שהרי גם זו פעולה אסורה בשבת?

ת: מדבקה רגילה היא אכן מוקצה, בתור "מוקצה מחמת גופו", כלומר אינה ראויה לשום דבר בשבת, כמו אבנים, שהרי אסור להדביק. אבל בנידון שלנו, המדבקה כן ראויה לדבר אחר, שהרי כתובים עליה דברי תורה או מוסר, שמעוררים מחשבות טובות, לכן יש לה ערך עצמי מלבד פעולת ההדבקה. באשר למעטפה, היא "מוקצה מחמת חסרון כיס", כלומר, בגלל ערכה, אדם מקפיד שלא להשתמש בה לדבר אחר. אבל כבר כתבו הפוסקים שגם נייר כתיבה אינו מוקצה, אלא אם כן הוא נייר נקי, שאנשים מקפידים לא להשתמש בו לדבר אחר, אבל אם זה נייר פשוט, שמשמש לכל מיני דברים אינו מוקצה (פמ"ג א"א). הוא הדין לגבי מעטפה, התלוי אם אנשים מקפידים שלא להשתמש בה לדבר אחר. אבל בנידון שלנו, של המעטפה עם כתובת המוסד, על פי רוב אנשים זורקים אותה לפח, ובוודאי שאין אדם מקפיד שלא ישתמשו בה לכל מיני דברים.

לסיכום: גם המדבקה וגם מעטפת התרומה, אינן "מוקצה".


כפתור רזרבי

ש: האם כפתורים רזרבי שתפורים בפינת החולצה הם לא מוקצה או בעיית טלטול בשבת?

ת: לא. הם בטלים לחולצה (שמירת שבת כהלכתה יח ל).


כסף בשבת

ש: אני נוסע לחו"ל ומפחד שיגנבו לי את הכסף בשבת. האם מותר לשים אותו לפני שבת בנעלי תחת הסוליה?

ת: מותר אחרי הדבקה עם ניר דבק. הנעל היא בסיס לדבר המותר והאסור ולכן אינה מוקצה, אך לכתחילה יש לנער, ואם מדביקים, אי אפשר לנער. אמנם לכתחילה אין לנהוג כן, אך כאן זו שעת הדחק.


עט עם ברכת המזון

ש: האם עט עם ברכת המזון הוא מוקצה?

ת: כן, כי הוא בעיקרו עט.

[כתב בס' דברי מאיר (עמ' רמ) עט שיש בתוכו ברכת המזון אסור לטלטלו בשבת כיון שהעולם קוראים לו עט וזה עיקר חשיבותו מקרי בסיס לדבר האסור והמותר ורוב שימושו וחשיבותו לאיסור. ומובא בהערה (909) שהביאו לפני הגר"ע אוירבך עט כזה ואסרו בטלטול – רשם מ"צ.]


פחיות ריקות

ש: אם אני רוצה לאסוף בשבת פחיות ריקות כדי לגבות פקדון, האם הן מוקצה?

ת: כן. מחמת גופו. גם מכין משבת לחול. ועוד בעיות.


סטיקלייט בשבת

ש: מה דין סטיקלייט שהודלק בחול בשבת וביום טוב?

ת: בשבת מוקצה משום כלי שמלאכתו לאיסור, ככל פנס. ביום טוב, מותר כמו מנורת שולחן דולקת. מנחת יצחק ג מג.


תעודת זהות בשבת

ש: האם תעודת זהות היא מוקצה?

ת: כן. מחמת חסרון כיס.

[ומותר לכל אדם לצאת לרשות הרבים בשעת מלחמה או בשעת חירום בתעודת זהות וכדומה כשהוא מטלטלה כלאחר יד, כגון שמכניסה למגבעת שלו, והוא כאשר הולך לדבר מצוה, לתפילה או ללמוד תורה. ועיין בפסקי תשובות (שא אות יא) – רשם מ"צ.]


דג מת בשבת

ש: מותר להוציא דג מת מן האקווריום כדי שהמחלה לא תעבור לאחרים?

ת: כן. צער בעלי חיים. ואינו מוקצה כי ראוי לאכילת בהמה (שמירה שבת כהלכתה כז כט).


משקפת בשבת

ש: האם משקפת זה מוקצה?

ת: לא. הרמב"ם אוסר ספרי חול בשבת, והוא הדין משקפת. הרמב"ן מתיר ספרי חול והוא הדין משקפת. והלכה כמותו. שולחן ערוך (או"ח שז יז). וכן מותר לכוון, אין זה נקרא תיקון כלי אלא שימוש כלי.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


מתנה בשבת

ש: האם מותר לתת בשבת מתנה שאינה מוקצה עם פתק החלפה?

ת: פתק החלפה הוא מוקצה כי הוא שייך למשא ומתן. אבל אם הפתק מודבק לחפץ אז החפץ הוא בסיס לדבר המותר ולדבר האסור, ומותר לטלטל. וכן מותר גם אם הפתק מודבק ואי אפשר לנערו. גם לקנות, יש להקנות לו דרך מישהו לפני שבת כי אסור לתת מתנה בשבת (שמירת שבת כהלכתה כט כט).


מתנה של עט

ש: האם אפשר לתת עט במתנה בשבת אם הקנו אותו בים ששי?

ת: לא. כי הוא מוקצה. אמנם רע"א חידש שמותר ליתן פמוטים חדשים בשבת כי זה נחשב לצורך גופו על אף שהוא מוקצה, אך זה חידוש, ומלבד זה אסור יהיה למקבל את העט במתניה לטלטלו.


דין מוקצה בפנס

ש: האם לפנס יש דין כלי שמלאכתו לאיסור ואז מותר לטלטל אותו לצורך גופו?

ת: הוא בסיס לדבר האסור ולכן אינו מותר לצורך גופו. עיין חזו"א מז ט ז. הגרשז"א דן בדבריו אך לא מכריע להתיר. שו"ת מנחת שלמה א יד. וכן הגר"ע יוסף. ילקוט יוסף. הגרמ"פ גם דן בזה אך למעשה אוסר. שו"ת אגרות משה או"ח ה כב. גם הגריש"א אוסר. אורחות שבת ב פח. וגם מנורת לד קשה להתיר.