שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הבדלים בין גרסאות בדף "ליל הסדר (שו"ת)"

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

שורה 1: שורה 1:
 
[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]
 
[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]
 +
 +
 +
'''רוב כוס או רוב רביעית בד' כוסות'''
 +
 +
ש: האם יש לשתות רוב כוס או רוב רביעית בד' כוסות?
 +
 +
ת: רוב רביעית, ויש מחמירים רוב כוס (עיין מ"ב תעט ס"ק כה. חזו"ע כ בהערה), לכן מי שקשה לו לשתות הרבה ורוצה להחמיר, ישתמש בכוס של 86 סמ"ק (וכן הגרי"ש אלישיב בהגש"פ עם פסקיו עמ' 22).
 +
 +
[http://shlomo-aviner.net/index.php/%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%9C%22%D7%A8%D7%95%D7%91_%D7%9B%D7%95%D7%A1_%D7%90%D7%95_%D7%A8%D7%95%D7%91_%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%AA_%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A1%22_(%D7%A9%D7%95%22%D7%AA) למקורות נוספים לחץ כאן]
  
  

גרסה מ־20:40, 4 בפברואר 2017

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


רוב כוס או רוב רביעית בד' כוסות

ש: האם יש לשתות רוב כוס או רוב רביעית בד' כוסות?

ת: רוב רביעית, ויש מחמירים רוב כוס (עיין מ"ב תעט ס"ק כה. חזו"ע כ בהערה), לכן מי שקשה לו לשתות הרבה ורוצה להחמיר, ישתמש בכוס של 86 סמ"ק (וכן הגרי"ש אלישיב בהגש"פ עם פסקיו עמ' 22).

למקורות נוספים לחץ כאן


ארבע כוסות בחלב

ש: שמעתי הרבה פעמים את הסיפור על בעל 'בית הלוי', שאישה שאלה אותו אם יוצאים ידי חובת ארבע כוסות בחלב, והוא נתן לה כסף לסעודת פסח, כי הבין שלא היה לה מספיק כסף לקנות יין. על כל פנים, מהי התשובה לשאלה - יוצאים בזה ידי חובה או לא (גם ראיתי מעשה זה בהגש"פ מבית לוי [בריסק] עמ' רצו)?

ת: וודאי שלא, רק ביין.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


כוס חמישית

ש: האם ראוי לשתות כוס חמישית בליל הסדר?

ת: לא. לא הלכה ולא מנהג (עיין סוף הגדה ארצישראלית מהגרמ"מ כשר).


הטפת יין בהגדה

ש: בהגדה עם פירושו של הרב, כתוב בשם רבי יצחק אברבנל שהטפת היין בזמן אמירת עשרת המכות הוא מפני צער על המצרים ובנפול אויביך אל תשמח. לא מצאתי זאת בפירושו של ר"י אברבנל זבח פסח על ההגדה?

ת: אכן, ראיתי אצל רבנים רבים והעתקתי. אחר כך ראיתי שזה לא נמצא אצל רבי יצחק אברבנל אלא זו המצאה של המשכילים.


גוי בליל הסדר

ש: מותר להזמין גוי לליל הסדר?

ת: אמנם אסור להזמין גוי ביום טוב, שהרי אסור לבשל ביום טוב עבור גוי, וגזרו שלא להזמין שמא ירבה (שו"ע או"ח תקיב א ומשנה ברורה), מכל מקום, חכמים התירו באופנים שונים כשברור שלא יבשל עבור האורח. כגון שבא מאליו אחרי שכבר מוכנה הסעודה. קל וחומר בימינו, שהכל מוכן מראש וכלל לא מבשלים אחרי כניסת החג. עבור עובדת זרה בודאי אפשר, שדומה לעבד ושפחה (ע' רמ"א יו"ד קיג ד). וכן גוי בתהליך גיור שלגבי כמה ענינים הקילו (שו"ת מנחת אלעזר ג ח). עיין הגדת הריעב"ץ שמסביר "כל דכפין" לגבי הזמנת גוי. עיין מועדי הראי"ה (עמ' שכ) שמושל ירושלים סעד בליל הסדר אצל מרן הרב קוק. וכן אמר הגרש"ז אוירבך שבשנים קדמוניות היה נהוג שהיו מזמינים גויים נכבדים לליל הסדר, כגון קונסולים, וכנראה שהיה ענין חשוב שלא ישנאו את היהודים. גם הדבר היה ידוע שליל פסח הוא זמן מיוחד שמזמינים אותם, ואפשר דמשום הא, לא חששו שמא ירבה בשבילו (שולחן שלמה – יום טוב ח"א עמ' רז הערה ח).

שמענו עוד פתרון שחידש הגרי"ש אלישיב שגוי יעשה קנין לפני יו"ט על האוכל שיאכל בבית היהודי ואז יבוא לאכול מזונו ואין שייך "שמא ירבה".

אין איסור ללמד תורה כשגוי יקשיב, כמו שאסור ללמד גם את עבדו תורה (רמב"ם, עבדים ח יח). ומצינו, שטבי, עבדו של ר"ג, היה ת"ח גדול, והיו החכמים לומדים ומפלפלים, אף כשהיה טבי נמצא אצלם עם כוונה לשמוע דברי חכמים. אך, כמובן, יש להיזהר מנגיעתו ביין (שו"ת אגרות משה יו"ד ב קלב). מה שטוענים אנשים שלא נוח לומר "שפוך חמתך אל הגויים" לפני גויים, גויים הגונים - מבינים, שהרי אנו מדגישים: "שפוך חמתך אל הגויים - אשר לא ידעוך". לכן, אפשר להקל אם יש סיבות יוצאות דופן.


כהנים במצות ד' כוסות

ש: איך שתו הכהנים ארבע כוסות בליל הסדר? הרי מבואר בתענית (יז, א), דכהני בית אב אסורין ביום ובלילה, והלא ברגלים עבדו כל הכהנים בבית המקדש, וכי ביטלו כל שבט בכהונה דין ד' כוסות?

ת: יש כמה אפשרויות: א. הכוהנים היו פטורים משתיית ד' כוסות, כמו שהיו פטורים מעוד דברים. למשל, הם היו פטורים מתפילה אם לא היה להם זמן וכו', כי "העוסק במצוה - פטור מן המצוה". ב. סידרו אחרת את התורנויות, כך שכולם יוכלו לשתות. ג) צריך על המזבח יין שכר, כלומר יין שמשכר. אבל לד' כוסות לא חייבים יין שמשכר. א"כ, סימן שידעו שיש יין לא משכר, וייתכן ששתו אותו.

[עיין ס' כהלכות הפסח מהרב מיכאל אריה ראנד עמ' קס-קסב שדן בשאלה זו. ומובא שם: "בליל הסדר, אחר ד' כוסות, אמר השפת אמת ז"ל: כוהנים ששתו ד' כוסות, היכא עבדו העבודה בבוקר? אלא שכוהנים זריזים הן. ומיד הכירו בפניו שינוי שנתפקח מיינו" – רשם מ"צ.]


כיסא ליהונתן פולארד בסדר של פסח

ש: פעם (בשנת תשס"ג) הציע הרב שליט"א לערוך מקום בסדר של פסח ליהונתן פולארד ובכך לבטא את הגעגועים והתקווה לשיחרורו של יהונתן וחזרתו לארצנו במהרה בימינו, והג"ר מרדכי אליהו זצ"ל בירך את המנהג. האם עדיין כדאי לנהוג כך?

ת: כדאי. ואעפ"י שהצעתי, אינני נוהג כך בביתנו, כיוון שאין לנו מקום בשבילנו.


כוס חמישי בסדר של פסח בעד גוש קטיף

ש: בפסח תשס"ה נהגתי כהצעת הרב שליט"א לשתות כוס חמישי בעד גוש קטיף ומקומות אחרים בארץ. האם כדאי להמשיך במנהג?

ת: אין להמשיך, שהרי אין גוש קטיף.


ש: האם כדאי להמשיך בעבור יהודה והשומרון?

ת: לא, לא להמשיך.


אינו אוהב יין

ש: אני ממש לא אוהב יין, הוא גם גורם לי כאב ראש. אני יכול לשתות מיץ ענבים לארבע כוסות?

ת: כן. וזה עדיף במקרה שלך.


ארבע כוסות וסוכרת

ש: יש לי סוכרת, כיצד לקיים ארבע כוסות?

ת: לקחת יין יבש, למהול אותו במחצית מים ולשתות 43 סמ"ק. אם הרופא מרשה.


ייו הקדוש בקדושת שביעית בליל הסדר

ש: האם מותר להשתמש ביין הקדוש בקדושת שביעית בליל הסדר, הרי נהוג שמטיפים יין בכל מכה ומכה?

ת: יש אומרים שאין לטפטף ביין שביעית משום שאסור לבזבז יין שביעית, כך העיר מרן הרב קוק בס' שבת הארץ (קונטרס אחרון לפ"ה ה"ג). אמנם בס' שערים המצויינים בהלכה (קיח, ב בקונטרס אחרון) מובא מה שכתב החזון איש (השמטות לס' רב), שמניח אדם קליפה בכלי עד שיתעפש ויפסל מאכילת אדם, ואחר כך מותר להשליכה. על סמך זה כתב שניתן לשפוך יין שביעית מתחילה לתוך כלי ואח"כ כשיפסל מאכילת אדם – ישליכנו (והג"ר נבנצל העיר שצריך עיון, משום שפוסל היין בידיים).


שלום זכר בליל הסדר שחל להיות בשבת

ש: האם יש לעשות שלום זכר בליל הסדר שחל להיות בשבת?

ת: קצת במהלך הסדר.


שינוי מקום בסדר

ש: מותר לקיים את הסדר בבית אחד ולהצטרף לסדר בבית אחר בשולחן ערוך?

ת: כן. אם התנו מראש (עיין שו"ע ורמ"א או"ח קעח א-ב. מ"ב שם) .


מעמד האשה בליל הסדר

ש: האם אשה חייבת למזוג את היין לבעלה בליל הסדר. אם כן, זה לא מעליב?

ת: אכן כתב ערוך השולחן (או"ח תעג, ו) כי זו רמות רוחא לצוות לאשתו שתמזוג ואין הבעל עדיף ממנה ולכן נוהגים למזוג לעצמו. ועיין פסקי תשובות שם הערה 28. ועיין כי בא מועד (פסח ח"ב לז הערה צד): "לא שוה לעמוד על עקרונותיו ולהרוס את כל צורת שולחן ליל הסדר שהוא דרך חרות ושלום ולעשותו לליל מחלוקת".


אפיקומן לפני חצות

ש: האם חייבים לאכול את האפיקומן לפני חצות?

ת: לכתחילה. השו"ע אומר שיהיה זהיר לאכול לפני. תעז א. בשם חת"ס והנצי"ב שפחות הקפידו. ועיין ביה"ל שם.


שמירת חלק מהאפיקומן

ש: יש ששומרים חלק קטן של האפיקומן לסגולה. לפי מה ששמעתי נוהגים לאכול אותו בפורים, ואם לא אוכלים בפורים, אז צריך לאכול אותו לפני הפסח. האם זו סגולה טובה?

ת: הסגולות האלה לא מוזכרות בתורה, לא במשנה, לא בגמרא, לא ברמב"ם ולא בשלחן ערוך. למי שמחפש סגולות, יש לי סגולות טובות יותר: לא לדבר לשון הרע, ללמוד תורה, לאהוב את הבריות וכמובן, לעשות תשובה.


כיסוי סכינים בשעת אמירת "לשנה הבאה בירושלים"

ש: האם יש לכסות את הסכין בליל הסדר של פסח באמירת "לשנה הבאה בירושלים" משום שפעם אחד תקע אחד סכין בבטנו כשאמר "ובנה ירושלים" בברכת המזון (שו"ע או"ח קפ ה)?

[כך שאל הג"ר גמליאל הכהן רבינוביץ, מח"ס גם אני אודך (פרדס יוסף החדש עמ' שסח-שסט אות תרפא.]

ת: לא. זה רק ב"ובנה ירושלים" בברכת המזון.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


סבא עורך הסדר של פסח

ש: במקום שהסבא עורך את הסדר, האם האבא יוצא ידי מצות סיפור יציאת מצרים לבנו?

ת: האבא יוצא ידי חובת מצות סיפור יציאת מצרים ע"י שליחות (שו"ת תשובות והנהגות ב רלו). עכ"פ הגרי"ש אלישיב אמר שיש לאבא לומר חלק מההגדה לבנו, כי אפשר שאין יוצאים מצות והגדת לבנך ע"י שליח (סידור פסח כהלכתו ז י). והגר"ע יוסף סובר שלא צריך בגלל שומע כעונה (חזון עובדיה א כא הערה).