שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הבדלים בין גרסאות בדף "כיצד ראוי להתפלל (שו"ת)"

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

שורה 1: שורה 1:
 +
[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]
 +
 +
 +
'''מעיל בתפילה'''
 +
 +
ש: אם חם, מותר להתפלל שמונה עשרה עם מעיל על הכתפיים?
 +
 +
ת: לא, כי כך לא עומדים מול המלך.
 +
 +
[שלהי דקייטא רפו בשם הגרש"ז אוירבך. וכל זה אם אדם לובש מעיל ארוך או חובש כובע כאשר הולך ברחוב, צריך ללבוש כך גם בשעת התפילה. עיין פירושו של הרב על קצשו"ע יב א – רשם מ"צ.]
 +
 +
 +
ש: ועם שרוול בחוץ בגלל התפילין?
 +
 +
ת: גם לא, אלא אם אין ברירה כי השרוול צר.
 +
 +
[פירושו של הרב על קצשו"ע י ג. מסופר שבשנותיו האחרונות נהג הגרי"ד סולוביצ'יק להתפלל שחרית מעוטף בטלית ומעוטר בתפילין אך בלי ללבוש את החליפה שלו. רבים תמהו על הנהגתו זאת, ושאלו אותו על כך כיוון שלא זכרו שנהג כן מלפנים. ענה להם שהוא התחיל זה עכשיו להניח את התפילין של סבו רבי חיים מבריסק, וגדולים הם מאוד, ואי אפשר לו להכניס את הזרוע עם התפילין לתוך שרוול החליפה מחמת גדלם, ולהניח שהשרוול יהיה תלוי ככה למטה, ולא יכניס את זרועו אל תוכו [כפי שעושים רוב בני אדם], אמר הגרי"ד שאין זה נכון, כי לתפילה צריכים להתלבש כפי הדרך שנהגו באותו המקום לעמוד בפני הגדולים, כלשון הרמב"ם [הלכות תפילה ד ה] והשולחן ערוך [או"ח צא ה], ואין עומדים ככה בפני הגדולים, עכ"ל. נפש הרב כג-כד. ומובא מרבה של מעלה אדומים, הרב מרדכי נגארי, בקונטרס 'איש ההליכות ואיש ההלכה' על הג"ר מרדכי אליהו [עמ' 43] שביקש הג"ר אליהו שיתפרו עבורו רוכסן בשרוול הסוודר, כדי שיוכל להניח תפילין בזריזות ולכסות את היד חזרה – רשם מ"צ.]
 +
 +
 
'''תפילה עם תינוק'''
 
'''תפילה עם תינוק'''
  

גרסה מ־16:29, 6 בדצמבר 2016

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


מעיל בתפילה

ש: אם חם, מותר להתפלל שמונה עשרה עם מעיל על הכתפיים?

ת: לא, כי כך לא עומדים מול המלך.

[שלהי דקייטא רפו בשם הגרש"ז אוירבך. וכל זה אם אדם לובש מעיל ארוך או חובש כובע כאשר הולך ברחוב, צריך ללבוש כך גם בשעת התפילה. עיין פירושו של הרב על קצשו"ע יב א – רשם מ"צ.]


ש: ועם שרוול בחוץ בגלל התפילין?

ת: גם לא, אלא אם אין ברירה כי השרוול צר.

[פירושו של הרב על קצשו"ע י ג. מסופר שבשנותיו האחרונות נהג הגרי"ד סולוביצ'יק להתפלל שחרית מעוטף בטלית ומעוטר בתפילין אך בלי ללבוש את החליפה שלו. רבים תמהו על הנהגתו זאת, ושאלו אותו על כך כיוון שלא זכרו שנהג כן מלפנים. ענה להם שהוא התחיל זה עכשיו להניח את התפילין של סבו רבי חיים מבריסק, וגדולים הם מאוד, ואי אפשר לו להכניס את הזרוע עם התפילין לתוך שרוול החליפה מחמת גדלם, ולהניח שהשרוול יהיה תלוי ככה למטה, ולא יכניס את זרועו אל תוכו [כפי שעושים רוב בני אדם], אמר הגרי"ד שאין זה נכון, כי לתפילה צריכים להתלבש כפי הדרך שנהגו באותו המקום לעמוד בפני הגדולים, כלשון הרמב"ם [הלכות תפילה ד ה] והשולחן ערוך [או"ח צא ה], ואין עומדים ככה בפני הגדולים, עכ"ל. נפש הרב כג-כד. ומובא מרבה של מעלה אדומים, הרב מרדכי נגארי, בקונטרס 'איש ההליכות ואיש ההלכה' על הג"ר מרדכי אליהו [עמ' 43] שביקש הג"ר אליהו שיתפרו עבורו רוכסן בשרוול הסוודר, כדי שיוכל להניח תפילין בזריזות ולכסות את היד חזרה – רשם מ"צ.]


תפילה עם תינוק

ש: מותר להתפלל שמונה-עשרה כאשר קשור על האבא תינוק במנשא מקדימה או אחורה?

ת: רק אם אין ברירה (מ"ב צו סק"ב).


ידיים בכיסים

ש: האם מותר להתפלל עם ידיים בכיסים?

ת: לא. אלא כמו מול מלך (שו"ע או"ח צח א).


תפלה מתוך סלולרי

ש: האם מותר להתפלל מתוך תפילות שבטלפון סלולרי?

ת: כן. אם אין סידור. כי מסיח תשומת לב (עיין שו"ע או"ח ס' צו).


נדנוד בתפילה

ש: הגר"מ פיינשטיין לא התנדנד בתפילה, אלא עמד ישר כלפני המלך.

ת: וכן רבנו הרב צבי יהודה. נדנוד בתפילה הוא קולא.


טחורים ותפילה

ש: אדם הסובל מטחורים ונוזלת ממנו ליחה סרוחה, מותר לו להתפלל וללמוד?

ת: יש לשים דבר המדיף ריח טוב המתגבר על הריח הרע. שו"ת מנחת יצחק ח ט.