שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

כיפה (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

חלק א'

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]]


האם זה חובה?

ש: שמעתי שיש דעה שכיפה היא רק מידת חסידות, אפשר לסמוך על כך להקל בשעת צורך?

ת: זה מעיקר הדין, אך עתה שנהגו כל היהודים יראי השמים, חייבים. שו"ת מהרש"ל עב. שו"ע הגר"ז ב ו. משום דעת יהודית. ויש אומרים משום חוקות הגויים. חת"ס חו"מ קצא.


גודל כיפה

ש: מה הגודל המזערי של כיפה?

ת: למקילים, כדי שתיראה מכל צד. למחמירים, כיסוי רוב הראש (שו"ת אגרות משה או"ח א א. שו"ת יחוה דעת ד א. שו"ת ישכיל עבדי ח"ו דף רצב ע"א. פסקי תשובות ב ט).


גודל כיפה

ש: מה צריך להיות גודל הכיפה?

ת: רציני ולא חתיכה בעלמא (עיין שו"ת אגרות משה או"ח א א. שו"ת יחוה דעת ד א. ומסר הרב צבי ליקר בשם הג"ר אברהם שפירא: "כיפה צריכה להיות כיסוי ראש ולא תירוץ" – מ"צ).


כיפה על שפת הים

ש: האם בצבא כשיש אימונים בים, חייבים לחבוש כיפה?

ת: לא. ומידת חסידות להוריד רק סמוך למים. פס"ת ג יב.


טעם הכיפה

ש: מה הסיבה שצריך כיפה?

ת: יראת שמים. צניעות. רמב"ם ה' דעות (שו"ע או"ח ב ו הגה. מ"ב יא – רשם מ"צ).


גוי וכיפה

ש: האם גוי שמלמד לימודי חול בישיבה קטנה צריך לחבוש כיפה?

ת: אין חובה כלל, אך הכל כפי מה שנהוג באותו מוסד.

[מסופר בס' דברי הרב (עמ' קמב), שפעם לקחו מורה גוי ללמד אחר הצהריים לימודי חול בישיבה קטנה, ונסתפק המנהל האם נכון לבקש ממנו שיחבוש כיפה בזמן שהוא בכתה עם תלמידיו. כששאל את הגרי"ד סולוביצ'יק, השיבו שאין צריכים לבקש ממנו שיחבוש כיפה. כששאל את הג"ר משה פיינשטיין, השיב שעל הנכרי להתנהג כמו שאר האנשים במוסד, כלומר, שיש לבקש ממנו שיחבוש כיפה. אח"כ שאל את הג"ר אהרן קוטלר, והוא השיב שאין לבקש ממנו שיחבוש כיפה, משום שיש בזה ענין של הבדלה, לעשות היכר, שרק היהודים חובשים כיפות ולא הגוים – רשם מ"צ]


קדושת כיפה

ש: האם יש בכיפה קדושה? האם מותר לבזות אותה?

ת: אין בכיפה קדושה, וחובשים אותה להוסיף יראת שמים (שבת קנו. רמב"ם, הלכות דעות ה ו). וכאשר בלתה אפשר לזרוק אותה לפח. אבל אין לבזות אותה.


כיפה וחילול השם

ש: האם לחבוש כיפה כאשר יש בזה חילול השם, אך אם אוריד, אדרדר יותר?

ת: לחבוש כיפה, היא בעצמה קידוש השם.

[וכן פסק הגר"מ פיינשטיין שמי שנכנס לקולנוע או מי שהולך למקום של פריצות כריקודים של בחורים ובנות יחד, אין להסיר את הכיפה שלא יוסיף עוד חטא על חטאו. שו"ת אגרות משה או"ח ב צה. סי' יגל יעקב עמ' רלב – רשם מ"צ].


מדינה אנטישמית

ש: אם אני טס למדינה בה יש אנטישמיות גבוהה כגון צרפת, מותר לי לחבוש כובע ולהכניס ציציותי?

ת: כן. כובע זה כיסוי ראש. ציציות אפשר להסתיר אם יש סיכון. כמובן לא כל מקום מסוכן שם.


אברהם חבש כיפה?

ש: ידועה הבדיחה: מה המקור של כיסוי ראש לגבר? "ויצא יעקב", כי ברור שיעקב לא יצא בלי כיסוי ראש... האם באמת האבות ומשה רבינו וכו' חשבו כיפה? אברהם חבש כיפה?

ת: חבשו כסוי ראש יותר גדול, שהרי הרמב"ם כותב בהלכות דעות ה ו שכסוי ראש שייך לצניעות והם היו מאוד צנועים.

[וראיתי דבר מאוד מעניין תחת הכותרת 'אברהם אבינו הלך בשטריימל וקפטין' בדף שבועי 'שער העניינים' – ביאור ועניינים שונים בפרשת השבוע, הנערך ע"י הרב יואל הכהן פריעד מח"ס 'יפה נוף' (וחלק מובא בהליכות הסופר עמ' נב):

לך לך מארצך (יב, א): אמר הגה"ק מצאנז זי"ע (הובא בחמדה גנוזה), שיש לנו בקבלה, שאברהם אבינו ע"ה הלך בשטריימל וקפטין עם שיך עם זאקין וחאלאט (גבריים ונעלים שלובשים החסידים בשבת), עיי"ש שהחוזה מלובלין זי"ע פגע פעם בערב שבת קודש איש אחד שהיה מלובש בבגדים הנ"ל, ונתן לו שלום, וא"ל שבתא טבא, וראה החוזה, שיש זה אינו מעלמא הדין, שאל אותו, מי אתה, והשיב לו, אני הוא אותו שאמר לו הקב"ה לך לך מארצך, עיי"ש כל המעשה באורך. אמנם ראוי לציין בזה מש"כ בספר מפיהם ומפי כתבם בשם הגה"ק ר' יאנקעל'ע מפשעוורסק זצ"ל על עובדא הנ"ל, שנראה לו, שאם היה החת"ס רואה את אברהם אבינו, אז היה רואה אותו עם פרשבורגר היטע"ל (מגבעת), כי כל צדיק רואה את אברהם אבינו לפי בחינתו, עיי"ש ופלא, עכ"ל.

ועל פי זה, יש להקשות על מה שהופיע אברהם אבינו להשלים מניין בחברון ביום כיפורים, איך לא זיהו שהוא היה אברהם אבינו? והתירוץ הוא שאברהם אבינו הופיע להם בלבושם – רשם מ"צ.]


לימוד בים

ש: האם אפשר ללמוד משניות על שפת הים בלי כיפה?

ת: במחשבה ולא יוציא בפיו (שו"ת מהרש"ל עב. שו"ת שאילת שלמה ג רעד).


כיתוב בכיפה

ש: מה דין כיפה עם ציור של שחקן טלוויזיה?

ת: מוזרה ובזויה.

ש: האם מותר לסרוג כיתוב על הכיפה?

ת: אם זה לא משוך את העין וזה לא פסוקים.

[כי אם נכנס לשירותים או מקום מטונף, הפסוק צריך שני כיסויים ויש אומרים שדי בכיסוי אחד ורשאים להקל. פסקי תשובה מד אות ג. שו"ת ציץ אליעזר טז ל. וזה כדין טלית שאסור לרקום פסוקים בטלית (שו"ע יו"ד רפג ד. וכתב הש"ך (סק"ו) שהטעם מפני שהוא מביא את פסוקי התורה לידי זלזול, כי מותר להיכנס עם ציצית לבית הכסא, איך יביא פסוקי התורה במקום טינופת וזלזול – רשם מ"צ].


שינה עם כיפה

ש: יש ענין לישון עם כיפה?

ת: כן. אך אין חובה. (של"ה. מ"ב ב יא.)


תפלה בלי כיפה

ש: שמתי לב שהתפללתי בלי כיפה. להתפלל שוב?

ת: דיעבד יצאת ידי חובה. שו"ת יביע אומר או"ח טו ו.


כיפה סרוגה

ש: כל חיי גדלתי מתוך מחשבה שכיפה סרוגה היא הדבר האידיאלי והנכון, שכן היא מייצגת את הזרם לו אני שייך. אך כשהחכמתי מעט, מצאתי שאותה כיפה שאני נושא בגאון, היא תופעה חדשה, ואפילו רבנים כמו מרן הרב קוק, רבנו הרב צבי יהודה, הרב חרל"פ והגר"ש גורן נראו כמו כל חרדי ממאה שערים או מבני ברק. אם כן מדוע השתנה הלבוש ולמה לא להמשיך באותה צורה יהודית שהונהגה בכל הדורות הקודמים?

ת: אין בתורה שום הדרכה מפורטת איך הבגד צריך להיראות, לא במשנה ולא בגמרא ולא בפוסקים. העיקר שיהיה בלי שעטנז, עם ציצית וצנוע. הרמב"ם לא היה לבוש כמו היום במאה שערים. לא כתוב בשום מקום איך הכיפה צריכה להראות. ליהודים יראי שמים, יש סוגים שונים של כובעים, מגבעות בצורות שונות, קסקטים, שטריימלים וספודיקים, וכן צורות שונות לספרדים ולתימנים. לא צריך לעשות מהכיפה יסוד ביהדות. כשלעצמי, אני הדל, איני רואה בעיה אם יש לי על הראש לפעמים כיפה שחורה ולפעמים כיפה סרוגה. אנא לא לעשות ענין מדברים משניים.


ברכה

ש: למה לא מברכים על חבישת כיפה?

ת: מברכים כללית על כיסוי ראש: עוטר ישראל בתפארה (ברכות ס ב).


כיפה שבת סרגה

ש: האם מותר לבן לחבוש כיפה שבת סרגה?

ת: תמיד יש להזהר מקירוב בבת, שהרי נצטווינו להתרחק מאד מאד. קצור שו"ע קנב ח.


הפיכת כיפה

ש: האם יש להזהר גם מלבישת כיפה הפוכה?

ת: אפשר להקל בזה. פסקי תשובות ב ד.


כיפה קטנה

ש: אני יותר מתחבר עם כיפה קטנה קטנה?

ת: לא להתאים את התורה למה שאתה מתחבר, אלא להתאים את עצמך לתורה. כי באמת התורה רשומה בנשמתך.


כאפיה

ש: מותר לשים כאפיה על הראש במקום כיפה?

ת: לא. לבוש נכרי. חוקות הגויים (שו"ע יו"ד קעה).


כיפה לבנות

ש: למה בנות אינן חובשות כיפה? האם אינן צריכות קבלת עול מלכות שמים?

ת: באופן טבעי יש להן יותר ואינן זקוקות למצות רבות. דרוש על התורה למהר"ל, שכל הנוטה אל הדבר, בקל ישיגהו.


כדורסל

ש: האם אין זה קידוש השם שאדם עם כיפה על הראש הוא כדורסלן?

ת: לא. קידוש השם הוא לעשות דברים בעלי ערך. לא אנו קובעים מה הוא קידוש השם, אלא ד', והינם מבוארים בהלכות יסודי התורה לרמב"ם פרק ה.


אדם שאינו חובש כיפה

ש: כשאני אומר דברי תורה לחבר חילוני, יש לדרוש ממנו שיחבוש כיפה?

ת: לא.

[וכן נהג רבנו הרב צבי יהודה – רשם מ"צ.]


אמן בלי כיפה

ש: מותר לאדם בלי כיפה לענות אמן?

ת: כן. כי אינו משמותיו של הקדוש ברוך הוא. עיין שו"ת יביע אומר ו טו נ.


כיסוי ראש לגבר

ש: כיצד הרמב"ם דעות ה ו אומר שכיסוי ראש הגבר הוא משום צניעות, הרי בגמרא שבת קנו ב כתוב שזה משום יראת שמים?

ת: הצניעות נובעת מיראת שמים. בעבור תהיה יראתו על פניכם – זו הבושה. נדרים כ א.


ש: הרמב"ם מזכיר צניעות זו רק לגבי תלמידי חכמים ולא לכל אדם?

ת: הכל מצווים בכך אך תלמידי חכמים צריכים להיזהר במיוחד מפני קדושתם. מלבי"ם (ארצות החיים סי' ח ארץ יהודה סק"ד – מ"צ).


כיפה במקלחת

ש: מתי יש להסיר כיפה במקלחת?

ת: ממש סמוך למקלחת, או לאמבטיה, או לטבילה במקוה. וכן אחר כך לחבוש אותה מיד. עיין פסקי תשובות (פס"ת ג יב – מ"צ).


חלק ב'

למה חובשים כיפה? משום יראת שמים (גמרא שבת קנו ב), משום צניעות (רמב"ם הלכות דעות) והט"ז חידש שבימינו יש בו משום 'בחוקותיהם לא תלכו', ואסור מן הדין להיות בגילוי ראש אפילו רגע אחד (ט"ז ח סק"ג) והסכימו אתו רוב האחרונים. ולפי זה מי שמרים את הכיפה שלו כדי להתאוורר, ידאג שלפחות יישאר עליו קצת (לקט הקמח).


מה גודל הכיפה? לכסות את הראש, וכמו בכל עניין, רובו ככולו, לכן יש לכסות לפחות את רוב הראש, כלומר רוב המקום בו שערות צומחות (שו"ת האלף לך שלמה ג ועוד) ויש מקילים אם היא קטנה מזה בתנאי שהיא נראית היטב מכל הצדדים (שו"ת אגרות משה א א. שו"ת יחוה דעת ד א).


האם בשינה צריך כיפה? לא חייבים. אבל זו מידת חסידות (משנה ברורה ד ס"ק יא).


די בכיפה בתפילה? מי שחובש כובע, צריך גם לחבוש אותו בשעת תפילה, שהרי אז עומד לפני מלך. לכן עליו להיות לבוש בצורה המכובדת ביותר (פסקי תשובות), אך מי שכל היום חובש כיפה, אינו חייב לחבוש כובע במיוחד בזמן תפילה.


אנוס להיות בלי כיפה? מי שאנוס להיות בלי כיפה, כגון מרגל בשטח אויב וכדומה, ימשוך שרוולו כדי לברך ובלית ברירה יכול גם לכסות בידו (משנה ברורה שם ס"ק יב).


ילד קטן. יש להרגילו כמה שאפשר, ואמו של רב נחמן בר יצחק הקפידה על כיסוי ראשו אפילו כשהיה תינוק (שבת קנו א. מ"ב ד ס"ק יא). אבל אין להכביד על תינוק.


במקלחת ובמקוה ובשחייה בים ובריכה. מן הדין אין צורך בכיסוי ראש. אבל אף במקומות אלה אין ראוי להסתובב סתם בלי כיפה.


ספורט. גם בזמן משחקי ספורט, כדור וריצה, צריך כיפה. אם היא עפה, אז להצטייד בכובע הדוק היטב. צבא. גם בצבא צריך כיסוי ראש, גם בשעת אימונים וגם במלחמה. חיילי בר כוכבא חבשו תפילין, אנו הקטנים נלך עם כיסוי ראש.


כיפה מרשת. האם מותר ללבוש כיפת רשת עם חורים? הרוב צריך להיות בגד ולא חורים (ועיין שו"ת חת"ס ליקוטים סי' ב, שהיקל בזה. ומובא באנציקלופדיה התלמודית מביאה אותו בערך "גלוי ראש"). פסוקים. האם מותר שיהיו פסוקים על הכיפה, או אמירות על המלך המשיח? אסור להיכנס לשירותים עם פסוק או חצי פסוק או דברי תורה. בכלל, ככל בגד ראוי שהכיפה תהיה צנועה ולא תמשוך תשומת לב. פרסומות. מותר שתהיינה פרסומות על הכיפה כגון על משקאות או נעליים? כאמור, צריך כיפה צנועה שאינה מושכת תשומת לב.


תמונה על הכיפה. מאותה סיבה אין לשים תמונה על הכיפה.


כיפה עגולה. האם הכיפה צריכה להיות עגולה או יכולה להיות מרובעת, או בצורת משושה? כאמור לעיל, צריך כיפה נורמלית, ולא כיפה מוזרה שמושכת תשומת לב.


דתות אחרות. האם ניתן לחבוש כיפות של דתות אחרות, מוסלמים, נוצרים ומזרח הרחוק? לא. חוקות הגויים. וכן כאפיה אסורה.

סרט. האם במקום כיפה אפשר לשים סרט רחב, אבל ריק באמצע? לא. כנ"ל.

שחור. האם יש מעלה לכיפה שחורה על צבע אחר? כן. כי זה מה שנהגו רבים בדורות קודמים, אבל מן הדין אפשר גם צבע אחר.

מטריה. כשאין כיפה, האפשר לברך מתחת למטריה? לא. כיפה צריכה להיות צמודה לראש. אלא למשוך שרוול.

עובר עברה. מי שעובר עברה כגון הולך למקום בילוי אסור, צריך להוריד את הכיפה שלא יהיה חילול השם? לא. הכיפה מכריזה שהוא ביסודו מאמין בד' וירא שמים גם אם הוא חוטא.

נפלה כיפה. אם נפלה כיפה באמצע שמונה עשרה, מה יעשה? ילך להרים אותה. הליכה לצורך אינה הפסק.

בירך בלי כיפה. מי שבירך או התפלל בלי כיפה צריך לחזור על ברכתו. מחלוקת. ולא יחזור.

בין גויים. המפחד ללכת בין גויים עם כיפה, האם בכל זאת חייב? לא. אך יחבוש כובע לא מזהה.

אורח חילוני. האם יש לבקש מאורח חילוני לחבוש כיפה? לא. יש לכבד אותו ואת אורח חייו. בחור נכנס אצל רבנו הרב צבי יהודה וחבש כיפה. שאלו רבנו למה. השיב: משום כבודו של הרב, אמר לו רבנו: וכשאבוא אצלך, אוריד את הכיפה משום כבודך?!

לנשק כיפה. האם יש לנשק כיפה שנפלה כשמרימים אותה? לא. היא אינה חפץ של קדושה.

כיפה בלויה. האם כיפה בלויה צריכה גניזה? לא, כנ"ל.

כיפה בתפילה. האם יש עניין לשים כיפה גדולה יותר בזמן התפילה? כן, כי בתפילה צריך לעמוד כמו מול מלך. וכן בתפילה צריך חרדת קודש, אז גם אם כל היום הוא חובש כיפה שלא כדין, אז בתפילה צריך כדין.

רווקה. האם רווקה חייבת בכיפה? לא נהגו. אמנם כיפה זה לשם יראת שמים, וגם בת צריכה יראת שמים, אבל היא פטורה כמו שפטורה ממצוות רבות. ומסביר המהר"ל בדרוש על התורה, שזה מפני שהטבע של האישה נוטה יותר אל הדבר בנקל ישיגהו. ואמנם היו קהילות שילדות קטנות חבשו כיפה בזמן לימוד תורה (ע' שו"ת יחוה דעת) אך גם בזה לא נהגו (ע' שו"ת ציץ אליעזר).

דף תקמב – ר"ח אייר תשע"ח








.