שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

מוזיקה בימי ספירת העומר (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

(הופנה מהדף ימי ספירת העומר- מוזיקה (שו"ת))

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


מוזיקה

ש: מה המקור לאיסור מוזיקה?

ת: שו"ע או"ח תקס. פמ"ג תצג. ערוך השולחן תצג ב. שו"ת אגרות משה או"ח א קסו. שו"ת יחוה דעת ג ל. ו לד. שו"ת ציץ אליעזר טו לג. עיין פירוט בפסקי תשובות תצג 32-30.


ש: יש מקור קדום?

ת: לקט יושר בשם תרומת הדשן וספר יוסף אומץ – כולל שירה בפה.


ש: מדוע איסור מוזיקה בזמן הספירה לא מופיע במשנה ברורה?

ת: א. כי אסור כל השנה. שו"ע או"ח תקס. ועיין אגר"מ או"ח א קסו ויו"ד ב קלז. ב. הוא איסור ריקודים ומחולות. סי' תצג. אם כן קל וחומר כלי זמר. עיין ערוה"ש שם ב.


ש: האם לתימנים מותר לשמוע מוזיקה?

ת: לא. אמנם הרמב"ם לא מזכיר, אבל כך המנהג. שתילי זיתים תצג ג.


ש: האם מניעת שמיעת מוזיקה היא הלכה או מנהג?

ת: דין גמור. שו"ע או"ח תקס. ערוה"ש תצג ב.


ש: האם יש מקילים?

ת: מנהג קבוע בכל מקום. פס"ת תצג ד.


ש: מוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחיי. יש אפשרות להקל?

ת: בעיה יודעה ונפוצה. אכן הרבה אנשים מכורים למוזיקה מתמדת. זו הזדמנות להשתחרר משעבוד זה. אין זה קל אבל אפשרי. חזק ואמץ.


ש: האם מותר לשמוע מוזיקה קלאסית?

ת: לא.


ש: מותר לשמוע מוזיקה מרמקול או רדיו?

ת: יש שהתירו אך רוב הפוסקים אוסרים (פסקי תשובות תצג ד). שירי קישור ברדיו


ש: כל פעם שיש שיר ברדיו בין מלל למלל, חייבים לכבות?

ת: לא. העיקר לא להקשיב. הנאה שבאה לאדם בל כרחו. פסחים כה.


ש: מוזיקה ווקאלית, כלומר חיקוי של מוזיקה על ידי שירה היא מותרת?

ת: יש אוסרים (פסקי שמועות נד) אבל אפשר להתיר (עיין שם).


ש: מותר לשמוע קלטת תהילים עם מוזיקה?

ת: לא. בלי מוזיקה. אדרבה תהילים צריכים להוסיף יראת שמים.


ש: האם מותר לנגן כדי ללמוד להשתמש בכלי?

ת: אם זה לפרנסה כן. אג"מ או"ח ג פז. אם זה לתענוג, לא, שהרי אין זה דחוף ואפשר לחכות כמה שבועות. פס"ת תצג ד.


ש: האם מותר לשיר ולנגן כדי להכין לצורך נישואים אחרי זמן הספירה?

ת: לא. שם.


ש: וילדים קטנים להכין מסיבה?

ת: מותר. שם.


ש: מותר להשמיע מוזיקה בגן ילדים?

ת: כן. ויש אוסרים. פס"ת שם (פסקי שמועות נב-נג. והגרי"ש אלישיב התיר לנכדותיו האבלות לארגן מסיבות בגן ילדים אם יש הכרח).


ש: ובכיתה א?

ת: לא. הם הגיעו לגיל חינוך (שו"ת אגרות משה או"ח ד כא אות ד).


ש: אני רופא שיניים ויש מטופלים עם חרדה גדולה שמוזיקה מרגיעה אותם, מותר?

ת: כן. זה צורך רפואי.


ש: אני עובדת בנקיון ושמיעת מוזיקה מדרבנת אותי. יש היתר?

ת: לא.


ש: האם אפשר לשים שיר בשעון מעורר?

ת: לא.


ש: האם מותר באוטובוס לשמוע שיעורי תורה באזניות או יש בזה משום מראית עין שאני שומע מוזיקה?

ת: מותר. אין גוזרים גזרות חדשות משום מראית עין (עיין שו"ת אגרות משה אה"ע ב יב).


ש: אדם עם מניה-דפרסיה ועתה הוא בשלב דכאוני יכול לשמוע שירי קודש המשפרים הרגשתו?

ת: כן. זה רפואי.


ש: האם מותר לנגן קצת לזקנה כדי להפיג את בדידותה?

ת: כן. זה כמו תרופה.


ש: האם מותר לי לשמוע שירים שמקרבים אותי לקדוש ברוך הוא?

ת: לא. יש להתקרב לד' בדרכים שהוא מסר לנו. הקדמת ספר הכוזרי.


ש: מותר לשמוע מוזיקה לצורך ריכוז בזמן הלמידה?

ת: לא. למצוא דרכים אחרות.


ש: האם מותר לנגן בחלילית כדי לחזק יראת שמים?

ת: לא. יש לחזק יראת ד' בעזרת ספר מסילת ישרים.


ש: האם מותר לשמוע מוזיקה לבד בבית?

ת: לא. שו"ת אגרות משה או"ח ב קלז.


ש: מותר לשמוע ניגונים שקטים?

ת: לא.


ש: מותר לשמוע מנגינות עצובות?

ת: לא.


ש: מותר לשמוע מוזיקה או לנגן אם אני עצוב וזה עוזר לי?

ת: מוזיקה ווקאלית של שירי קודש.


ש: האם באסרו חג אפשר לשמוע מוזיקה?

ת: לא.


ש: מותר לשמוע ביום ששי שירי שבת שעוזרים לי להכנס בנפש יותר טהורה לשבת?

ת: לא. אלא, ללמוד ספרי מוסר.


ש: מותר לנגן במלווה מלכה?

ת: לא.


ש: מותר לנגן במימונה?

ת: לא. אין למימונה מקור קדום. והאיסור מתחיל כבר מוצאי שביעי של פסח. אגב, הפמ"ג תצג מ"ז סק"ב אוסר גם בחוה"פ, אבל בזה נהגו להתיר.


ש: האם במסיבת נשים בראש חודש אפשר גם להוסיף שירה וניגון?

ת: שירה כן.


ש: מותר לשמוע מנגינות עצובות ביום השואה?

ת: לא.


ש: האם מותר בבני עקיבא להתאמן לחגיגת יום העצמאות עם מוזיקה מוקלטת בספירת העומר?

ת: אי אפשר. צריך להתאמן לפני כן או להשתמש במוזיקה ווקאלית.


ש: האם במוצאי יום העצמאות מותרים במוזיקה וריקודים?

ת: לא. חוזר הדין הרגיל עם השקיעה.


ש: כאשר ל"ג בעומר חל ביום א', מותר ביום ו' לשמוע מוזיקה לכבוד רשב"י?

ת: לא. אין לרשב"י מזה שום כבוד, אלא אם תעשה תורה ומצוות.


ש: מותר לשיר בסעודת מצוה?

ת: כן. ויש שמתירים רק שירי קודש עם מנגינה רצינית. פס"ת תצג ד.


ש: בסעודת מצוה כגון ברית מילה, פדיון הבן, בר-מצוה, בת-מצוה, הכנסת ספר תורה וסיום מסכת, האם מותר לנגן ולרקוד?

ת: יש אוסרים ויש מתירים. פס"ת תצג ה.


ש: ומה הדין אם חגיגת הבר-מצוה אינה בזמנה?

ת: כנ"ל. שם. ויש להתיר רק אם זה ביום הבר מצוה, כי זו סעודת מצוה. יש של שלמה ב"ק ז לז.


ש: ומה הדין בסעודת שידוכין או אירוסין?

ת: אינה סעודת מצוה. ואין היתר. שם.


ש: סעודת מגבית של צדקה וחסד?

ת: זו אמנם מצוה אבל לא גדר של סעודת מצוה, לכן אין היתר. שם.


ש: שבע ברכות?

ת: מותר. שם.


ש: זבד הבת?

ת: אינה סעודת מצוה. אין היתר.


ש: חנוכת הבית?

ת: לא סעודת מצוה.


ש: מה דין מי שמתפרנס לנגן?

ת: מותר אם מנגן לגויים, אבל ליהודים אסור מפני לפני עור.


ש: מה עם חוג אירובי?

ת: כיון שעיקר המגמה היא התעמלות, יש להתיר, כמו שיר מושכי ספינות בסוף סוטה. אך להנמיך את העוצמה. ואם אפשר, מוזיקה ווקאלית עדיפה.


ש: האם מותר לשמוע מוזיקה בשביל ספורט הליכה?

ת: לא. אינו הכרחי.


ש: מותר ללכת לחוג ריקודי עם?

ת: לא.


ש: בעבודה מושמעת מוזיקה והם לא מסכימים לכבות. מה לעשות?

ת: אין בכך חטא. זו הנאה הבאה לאדם בעל כרחו. פסחים כה. רק לא להתכוון לשמוע.