שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

יום הכיפורים (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]

ריקודים ביוה"כ

ש: האם יש לרקוד בתפילת יום הכיפורים?

ת: בוודאי שלא. א. זה יום של חרדת קודש ולא יום של שמחה. ב. אין לשנות סדרי תפילה וסדרי עבודת ד' בכלל, כדברי הנצי"ב על הפסוק ולא תתורו (שו"ת הרשב"א א שכג. עיין אורח משפט לה – מ"צ).


קרי ביוה"כ

ש: ראיתי קרי ביום הכיפורים. מה לעשות?

ת: בימינו לא שייך. פס"ת תרטו.


פיוט המבדיל

ש: האם זה נכון שפיוט המבדיל נתקן למוצאי יוה"כ?

ת: כך נראה מהלשון חטאותינו הוא ימחול. בית יוסף בשם מרדכי. חת"ס (ב"י או"ח תרכד ה בשם מרדכי סוף יומא תשכ"ז. חת"ס או"ח סז – מ"צ).


עבודת כוהן גדול שנאלץ לאכול ביום הכיפורים

ש: כוהן גדול שלא מתענה ביוה"כ בזמן שבהמ"ק היה קיים כגון שהוא חולה וכדומה ואסור לו להתענות, האם היה מותר לו לעשות את עבודת יום הכיפורים?

ת: אעפ"י שאין לי הוכחה, לא נראה לי שכוהן גדול האוכל יכול לעשות את העבודה. הרי יש סגן כוהן גדול שיחליף אותו.

למקורות נוספים לחץ כאן


ברכת הגומל לכוהן הגדול היוצא מקודש הקודשים

ש: האם היה צריך הכוהן הגדול לברך הגומל כשיצא מקודש הקודשים?

ת: לא, כי זה היה בציווי ד' (החיד"א במחזיק ברכה סי' ריט).

למקורות נוספים לחץ כאן


תשלומין לנעילה

ש: מי שנאנס ומרוב חולשה נרדם ולכן לא התפלל נעילה, האם במקרה שהתעורר לאחר מכן מאוחר בלילה יכול להתפלל פעמיים ערבית ותחשב לו כתפילת תשלומין?

ת: לא. כי זו תפילה מיוחדת, כמו מוסף. [וכ"כ בשו"ת אבן ישראל (ט נ) להגרי"י פישר, שנראה שלא מועיל תשלומין לתפילת נעילה כמו במוסף. וכן דעתו של הגר"ש וואזנר (מבית לוי ט טז). והשיב הגר"ח קנייבסקי: "לא מצינו" (ידון משה יא סז) - מ"צ].


אכילת היתר בציבור ביום הכיפורים

ש: האם האוכל בהיתר ביום הכיפורים צריך לאכול בסתר?

ת: יש דברים שצריך לעשות בצנעא. שלא יאכל לפני כולם, אלא יחידי, בצד.


כריעה של נשים בסדר העבודה ביום כיפור

ש: הגרי"ד סולוביצ'יק בס' נפש הרב (עמ' ריד-רטו) אומר שכשבא לברלין ראה שנשים נוהגות "ליפול בכורעים" בשעת אמירת הש"ץ את סדר העבודה בתפילת מוסף, מה שלא ראה שנהגו בליטא. הגרי"ד מסביר שלא נהגו לכרוע בליטא כי הנשים לא היו בעזרה בבית המקדש, הן היו רחוקות ולכן לא כרעו. לכן, הוא אומר, שאין לנשים לכרוע (וכ"כ בשו"ת בית אב"י ג, עב. שו"ת רבבות אפרים ג, תכא אות ב). האם מותר לנשים לכרוע בתפלת מוסף בעבודה?

ת: כן, זה מנהג בעלמא ואנו רואים שנשים נוהגות כן, בתנאי שהמקום צנוע.

[ובס' ירושלים במועדיה (ירח האיתנים עמ' ר), נשאל הגר"א נבנצל: האם נשים נופלות באמירת "כורעים"? והשיב: יטו עצמן קצת לצד הקרקע, ואם רוצות יכולות לכרוע ממש. ומבוא בהערה (258): וכן מנהג בנות ארץ אשכנז – רשם מ"צ]


שורש או קרוקס

ש: האם מותר לנעול סנדלי שורש או קרוקס ביום כיפור?

ת: זו מחלוקת, כי הם נוחים (מ"ב תריד סק"ה). ואפשר לנהוג על פי המתירים (הליכות שלמה עז. חזו"ע ימים נוראים שטז. קובץ הלכות חודש תשרי 48 בשם הגרי"ש אלישיב).


ריטלין

ש: כדי להרכז בכלל אני צריך ליטול כדור ריטלין, האם כדי להתרכז בתפילות של יום כיפור אני יכול להשתמש בריטלין?

ת: כן, בלי מים. תרופה אינה מזון.