שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

חזרת הש"ץ (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


לימוד בחזרת הש"ץ

ש: האם אפשר ללמוד תורה בזמן חזרת הש"ץ, אם יש מנין בלעדי?

ת: לא. הרי חז"ל קבעו: "זמן תפילה לחוד וזמן תורה לחוד". שבת י א. עיין משנה ברורה (קכד יז).

[ועיין שו"ת אגרות משה או"ח ד יט. אחד בבריסק עיין בספר בחזרת הש"ץ, ורבי חיים מבריסק אמר לו אחרי התפילה: אם ההתמדה שלך כ"כ גדולה, תוכל למצוא זמן ללמוד אח"כ, ויש לשמוע חזרת הש"ץ. שו"ת רבבות אפרים ג קטז. כשהיו התלמידים שואלים להגרש"ז אוירבך אם מותר להם לעיין בספר בשעת חזרת הש"ץ כשבודאי יש עשרה עונים מלבדו, היה עונה בתוכחת מגולה: "וכי הינו מתמיד כל היום כולו עד כדי כך שחסר לו הלימוד בזמן חזרת הש"ץ". הליכות שלמה פ"ט הערה 11. וגדולי ישראל מקשיבים ביראה ושומעים כל מלה בחזרת הש"ץ בלי אפילו להציץ בספר, כולל: מרן הרב קוק (שיחות הרב צבי יהודה על ספר יחזקאל גליון 64), הגרא"ז מלצר (בדרך עץ החיים א מא), הסטפיילר (אשכבתיה דרבי יב) והגר"מ פיינשטיין (שו"ת רבבות אפרים ה סא. ז כו). והגר"ח קניבסקי אומר שלימוד תורה בזמן חזרת הש"ץ הוא מצוה הבאה בעבירה. אורחות יושר קד – רשם מ"צ]


מגן אבות

ש: מדוע שירת מגן אבות על ידי הציבור (עיין שו"ע או"ח רסח ח הגה) אינה מהווה הפסק בברכה – כדי לסיים את כולה?

ת: ברכה זו לא נתקנה כדי להוציא מי שאינו בקי. עיין קצות השולחן עז ה.


חזרת ש"ץ קצרה

ש: כדי לחסוך זמן האם אפשר להנהיג חזרת ש"ץ קצרה, כלומר שהש"ץ רק אומר עד האל הקדוש?

ת: רק בשעת הדחק באופן יוצא דופן. שו"ת יחוה דעת ה יב

[מפורסמת תשובת הרמב"ם שתיקן במצרים להתפלל תפילה קצרה לפי שהיו מזלזלים בשמיעת חזרת הש"ץ, אבל זה היה בשעת הדחק גדולה, אבל בלא שעת הדחק אין להתפלל אלא כפי תיקון חז"ל תפלת לחש ואחר כך חזרת הש"ץ. מובא בשו"ת הרדב"ז ח"ד ס' אלף קסה. והרדב"ז מביא שלא ניחא ליה, וגם המנהג שבמצרים נתבטל. וכותבים בשם החזו"א: "שמענו אומרים דלא הוי ניחא ליה מה שיש נוהגים שאין אומרים חזרת הש"ץ במנחה ואומרים רק ג' ראשונות וקדושה". דינים והנהגות ממרן החזון איש עמ' נג – מ"צ.]


חזרת הש"ץ

ש: אפשר לעשות חזרת הש"ץ עם עשרה אבל יש מהם שלא סיימו תפילתם?

ת: רק בשעת הדחק

[שו"ע או"ח קכד ט. מ"ב ס"ק יט. עיין שו"ת ציץ אליעזר יב ט שאם אפשר יש לחכות אפילו למי שמתפלל באריכות – מ"צ].


מודים דרבנן

ש: מדוע קוראים למודים שהציבור אומר בחזרת הש"ץ "מודים דרבנן", האם יש "מודים דאורייתא"?

ת: קוראים לו מודים דרבנן כי הנוסח מורכב מכמה תפילות מחכמים שונים (סוטה מ א – מ"צ).


שליחת מסרון בתפילה

ש: האם כמו שאין לדבר בחזרת הש"ץ, כך אין לשלוח מסרון?

ת: כן. מאותה סיבה שיש להקשיב לחזרת הש"ץ וגם לא לקרוא ספרים (עיין מ"ב קכד יז - מ"צ).