שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

השמן והפתילות (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


שמן לא כשר

ש: האם מותר להדליק בשמן שאינו ראוי לאכול?

ת: ראוי להחמיר אך לא חייבים. כמו בבית המקדש אך לא חייבים (פסקי שבועות ק). הדלקת נרות חנוכה לתלמידי ישיבה


שמן של שביעית

ש: האם מותר להדליק עם שמן בקדושת שביעית?

ת: מחלוקת. אפשר להתיר כי לא נחשב כהנאה, נחשב הנאה של פרסום הנס ודרך שימוש (פסקי שמועות קד).


נר חלש

ש: אם אור הנר מאוד חלש, ובקושי רואים, יוצא ידי חובה?

ת: כן (מועדים וזמנים ב קמב).


שמן מוצק

ש: יש בעיה להשתמש בשמן מוצק?

ת: לא. אין הבדל וזה אותו הידור מצוה (שו"ת שבט הלוי ט קמג. הגרי"ש אלישיב מובא באשרי האיש רלט).


נר ריחני

ש: מותר להשתמש בנר ריחני?

ת: כן.


ש: אבל נהנה ואסור להנות מהם?

ת: לא נהנה מן האור אלא מן הריח (הגר"ע יוסף מובא בשו"ת מעיין אומר ג שלב. פסקי שמועות קיא).


שמן תחת המטה

ש: האם מותר להדליק בשמן שהיה תחת המטה בזמן שינה?

ת: כן. מותר. וגם לאכילה, יש להקל דיעבד (שו"ת רבבות אפרים ג תס אות יד).


שמן מגולה

ש: האם שמן שהיה מגולה כל הלילה מותר?

ת: כן, כי אינו מזון (ב"י יו"ד סי' קטז והוא משנה תרומות ח ד שרק ג' משקים אסורים משום גילוי). וגם במזון יש להקל כי אין עתה נחשים (שם. שו"ת מנחת יצחק ט פה. והחזון איש נזהר מאד מגילוי. בס' טעמא דקרא בהנהגות מרן החזון איש אות כז).


נר חשמלי

ש: האם מותר להדליק בנר חשמלי?

ת: לא. ובלית ברירה, יש מתירים בחוט להט (שו"ת יביע אומר ג לה. חזו"ע חנוכה צד. קונטרס הל' חנוכה לחיילים בשם הגרש"ז אוירבך. שו"ת שאילת שלמה א קלו).


שמן תרומה

ש: כהן מותר להדליק בשמן תרומה?

ת: כן. רמב"ם (הל' תרומות ב יד. יא א).


חנוכיה

ש: האם חייבת להיות חנוכיה או די להדביק את הנרות על איזה משטח?

ת: די בכך (שו"ת אבני אשפה א קכט אות א. חזו"ע חנוכה לד).


חנוכיה מהודרת או שתיים פשוטות

ש: יש לי 80 ש"ח בכדי לקנות חנוכיה. האם עדיף לקנות חנוכיית שמן אחת ב-80 ש"ח, או שתי חנוכיות שעוה, אחת לי ואחת לעני?

ת: מן הדין כל חנוכייה כשרה, אבל כבל מצווה, יש עניין של הידור מצווה, לכן חנוכייה של כסף זה טוב. אבל כמו שכתוב בספר פלא יועץ, מוטב זה יותר מטוב, כגון לתת אותו כסף לעניים רעבים ושאר מסכנים.

[ונשאל הג"ר אברהם שפירא: האם עדיף לקנות אתרוג מהודר (תימני), או לקנות אתרוג רגיל ואת שאר הכסף לתת למשפחות נזקקות המתקשות בהשגת צרכי החג? והשיב: לכאורה זה הידור (האתרוג), ואפילו אדם יכול לצאת בשל חברו. ואילו צדקה זה מצוות עשה, ולכן עדיף לתת צדקה! (ראש דברך מהרב יצחק דדון עמ' קצד) – רשם מ"צ.]