שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הרב קוק הוא גדול הדור והדורות

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

מורנו מרן הרב קוק, הוא לא היה רק מגדולי הדור. אלא הרצי"ה הגדיר אותו במאמר אחד- מורה הדור והדורות. יש גדול דור ודורות. כמו רש"י, והרמב"ם שהם גדולי דור ודורות. ואמר רב גדול מסופקני אם יקום גדול כמותו עד ימות המשיח.

במה הוא היה גדול? הרב קוק גדול הדור הדורות של תחיית האומה.

האומה קמה לתחייה. 2000 שנה היינו בגלות. גלות זה מוות, גלות זה אומר יחזקאל הנביא אני בבקעה והיא מלאה עצמות- עם מת. ליקוטי הגר"א בסוף ספרא דצניעותא- עצמות, עצמות מפוזרות, רקב עצמות. עצמות זה ת"ח, בהתחלה הם יחד, אח"כ הם מפוזרים בכל בגלויות וזה מחליש, ואח"כ רקב, לא ת"ח במובן האנושי אלא במובן של ת"ח כלל ישראלי. חוץ מבודדים כמו הרמב"ם ורש"י, אבל לא גדודים גדודים של ת"ח כלל ישראלים. לפני הגלות ירמיהו הנביא עם יאשיהו המלך הכשירו ת"ח לגלות. שיהיו ת"ח פרט ולא כלל. מבואר באריכות בהקדמת הנציב בפירושו לשאילתות בהקדמת עדן.

עכשיו צריך כיוון הפוך תלמידי חכמים של פרט שיהיו גם כלל.

הרב קוק הוא מורה הדור והדורות. כל מה שנאמר עד היום זה בסדר, זה תורה וזה קדוש אבל צריך עוד קומה.

כמובא באגרת שעח- מי שירצה לחדש דברים עליונים בתשובה, כל מה שנאמר נכון, אבל הוא רוצה לחדש, ולא לחדש פרטים ולא יביט באור הישועה- לא יוכל לכוין לאמיתה של תורה. אם הוא לא רואה את הישועה אז לא יוכל לכוון לאמיתה של תורה. כפילות. כל דיין שדן דין תורה לאמיתו. אומר תוס' כפילות- להוציא דין מרומה.

כמו דיין אשר רואה שהעדים משקרים והוא מעלים עיין, שהוא צריך לצאת מין הדין ולתת פתק לזה שרוצים לרמותו שהעדים משקרים. זה דין מרומה. כי האמת מורכבת מ2 חלקים- אמת של תורה ואמת של מציאות. דין מרומה זה דין אמת של תור אך דין שקר של מציאות. אז מי שרוצה לחדש אך לא מביא באור הישועה הזרוחה אז זה יהיה אמת של תורה אך לא אמת של המציאות. לא חייבים לחדש, אפשר גם להגיד דברים ישנים. הרי כל החדש מגיע מן הישן- והיה אם שמוע תשמעו- אם תשמע בישן תשמע בחדש. לחדש דברים עליונים זה רק מתוך הקץ המגולה ואור הישועה. מה שאנחנו קוראים תחיית האומה. זה יכול לקחת שנים, מאות שנים, אלפי שנים. אף אחד לא יכול לעשות את חשבון הקץ. אנחנו לא יודעים ולא מחשבים קצים. זה הולך לאט ומהר ופתאום לאט. אנחנו לא יודעים.

והרב קוק הוא מורה הדור והדורות של הישועה. מצד מה הם דורות שצומחות, והם יותר עליונים כי זה המטרה- דורות של ישועה. ולכן יש את הרב קוק.

ושאבתם מיים בששון ממעייני הישועה- ותקבלון אולפן חדת מבחירי צדיקיא.

ושאבתם מיים תלמדו תורה ותקבלון אולפן חדש- לימוד חדש. ואם זה לא אולפן חדת אז זה לא בששון? זה גם ששון, אבל זה ששון יותר גדול. כי אם אנחנו נבוכים ולא יודעים איך לפתור בעיות אז קשה. אך אם אנחנו מקבלים תורה שיודעת לפתור דברים חדשים אז זה טוב וזה משמח. מבחירי צדיקיא- יש צדיקים ויש את בחירי הצדיקים. לא כל הצדיקים הם אותו הדבר. יש מדרגות בין צדיקים.

לא חרבה ירושלים אלא בשביל שהשוו קטן וגדול. זה לא אותו הדבר רב קטן וגדול.

שו"ת המהר"י ברונא אחד אמר זה רב קטן וזה רב גדול וזכה בדין.. והוכחה מברוריה.

אמר השרבי ראיתי בני עלייה והם מועטין, אין הרבה ת"ח בני עליה. ואם יש אלף- אני ובני מהם, ואם יש מאה אז אני ובני מהם, ואם יש שתים אז אלו אני ובני. זו גאווה? לא, זה לא גאווה . כמבואר במוסר אביך- כי הוא חייב לומר את זה. שלא יתבלבלו ויחשבו שכולם זה הרשבי. אמר הרשבי אני יכול להציל את כל הדור, ואם בני יהיה איתי אז את כל הדור והדורות. ואם יהיה איתי בנו של עוזיהו אני יכול להציל מראשית הדורות עד סוף כל הדורות.

באור לנתיבתי אמר הרב קוק לרצי"ה- אני ובני. הרצי"ה המשיך את המחברות של אביו אשר לא סיימם, כלומר זה דבר אחד.

אלו הם בחירי צדיקיא אשר יודעים להדריך את הדור במצבי ישועה. זה לא מבטל כלום ממה שהיה, אלא רק בא להוסיף. כמו שאומר רש"י: "ואלה"- מוסיף על הראשונות.

ומאיפה נדע מי הכי גדול? תקרא מה כתב הרב קוק על ישועת האומה, איך עושים תחיית האומה בספר אורות ותראה מה כתבו אחרים ותראה לא יקח לך זמן לגלות שרק הרב קוק כתב על זה. רק הרב קוק כתב איך מקימים מדינה. חוץ מהאדמור מסאטמר שכתב שזה לא תחייה- אז זהו. לא צריך לכתוב ולהוכיח כלום. הוא כתב כרכים שלמים שאין תחיית האומה. כמו רופא שאומר לחולה אתה מת. שלום! ואח"כ הוא פוגש אותו ברחוב ואומר לו- אתה מת. ולא שהוא לא רק מת אלא הוא רץ ומשחק והרופא הוא זה שמשתעל, אבל הרופא בשלו- אתה מת.

זה מובא במאמר תשובה ובירור דברים. רק הרב קוק כתב על העניינים האלו. זו קומה נוספת. זה לא חידוש. הרי מה זה לחדש? זה ישן שנשכח, כמו בתחילת מגילה: "שכחום וחזרום ויסדום". הוא החזיר את הישן אשר נשכח. כי פעם היינו אומה. ומאיפה יחזיר? זה לא נשכח לגמרי אלא נגנז.

זה בסוף מהלך האידאות. שזה נגנז בסתרי תורה. איך מקימים מדינה במובן הרוחני זה נגנז בספר הזוהר ובכתבי הארי. והוא אומר בסוף מהלך האידאות שצריך להוציא את זה מהגניזה. כל המקורות של זה הם בזוהר ובהארי. זה נגנז. הארי ז"ל גנז וגם הרשב"י גנז. ולרב קוק היה את המפתח. קיבל ברוח הקודש את המפתח, להוציא מספרים אלו ועוד הרבה ספרים איך מקימים מדינה.

אורות הקודש זה לא כמו אורות, אורות הקודש יש שם הרבה דברים אשר קשורים לפרט, אבל אורות הכל כלל. הוא תירגם את הדברים הסתומים האלו לשפה שלנו, צריך קצת להתאמץ, אבל עדיין זה בשפה שלנו.

אשרינו שזכינו לתחיית האומה ושזכינו להדרכה הרוחנית של תחיית האומה.

==


























==