שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הפסק בתפילת שמונה עשרה (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


כיוון הפוך

ש: אם התחלתי שמונה עשרה בכיוון ההפוך האם אני יכול להסתובב?

ת: כן, הליכה לצורך בלי דיבור אינה הפסקה (מ"ב קד ב. פסקי תשובות שם). תפלה לכיוון אחר


ש: אחרי שסיימתי שמונה עשרה שמתי לב שהתפללתי לכיוון לא נכון?

ת: יצאת ידי חובה (באר היטב ס' צד. שו"ת משיב דבר א י. שו"ת תשובות והנהגות א עט).


תינוק בוכה

ש: מה לעשות אם תינוק בוכה במיטה ואני באמצע תפילת שמונה עשרה?

ת: מותר לך ללכת אליו בלי לדבר (מ"ב קד ב. פסקי תשובות שם).


סלולרי בתפלה

ש: שכחתי לכבות את הסלולרי שלי והוא מצלצל באמצע שמונה עשרה בבית הכנסת. מותר לי ללכת צעד אחד כדי לכבותו?

ת: כן. הליכה לצורך כזה מותרת (מ"ב קד ב. עיין פסקי תשובות שם. שו"ת באר משה ג יג. שו"ת משנת יוסף ט כט).


הפסקה בשמונה עשרה

ש: באמצע שמונה עשרה גיליתי שחסרים דפים בסידור ואיני יודע בעל פה?

ת: מותר ללכת לקחת סידור. זה לא נחשב הפסק לענין (מ"ב קד סק"ב. פסקי תשובות שם. שו"ת באר משה ג יג).


ילד בשמונה עשרה

ש: ילד בוכה באמצע שמונה עשרה, האם מותר לגשת אליו ולחזור לתפלה?

ת: א. לכתחילה יש להתפלל במקום בו אין הפרעה. ב. כאשר ילד בוכה, לא תמיד יש לגשת אליו מיד, זה עושה אותו מפונק. ג. אם יש בכי דחוף שמפריע להתפלל, מותר לגשת, כי רק הפסקה בדיבור אסור, אבל ההלכיה מותר, אם זה נצרך לתפלה (מ"ב קד ב. עי' פסקי תשובות שם).


אזעקה באמצע שמונה עשרה

ש: מה יעשה אדם שבאמצע שמונה עשרה שומע אזעקה?

ת: בוודאי שהוא ירוץ למקלט, בגלל שתי סיבות:

א. זה פיקוח נפש.

ב. לזוז באמצע שמונה עשרה בלי לדבר אינו נקרא הפסקה. למשל, אם אדם מתפלל שמונה עשרה וילד מרעיש ומבלבל אותו מתפילתו, הוא יכול עובר למקום אחר. או אם אדם מתפלל בעל פה ופתאום רואה באמצע התפילה שהוא לא זוכר יעלה ויבא בעל פה, מותר לו ללכת ולקחת סידור. דיבור מהווה הפסקה אבל הליכה לצורך, אינה בעיה.

לכן, אם אדם באמצע שמונה עשרה ושומע אזעקה, ילך למקלט בלי לדבר ויכול להמשיך שם מהמקום בו היה בתפילה (מ"ב קד סק"ב. עיין פסקי תשובות שם ושו"ת באר משה ג, יג. וכן פסק הגרי"ש אלישיב. וישמע משה ב שעד).


ש: אחרי שהתחילו להשתמש בכיפת ברזל, הרב הראשי האשכנזי של אשדוד, הרב יוסף שיינין, התראיין ברדיו בעניין ואמר: "בהלכה נפסק שאם נחש כרוך על עקביו של אדם המתפלל שמונה עשרה, לא יזוז ממקומו. אבל אם עקרב כרוך על עקביו – יברח, כי עקרב נושך אך נחש לא נושך אם לא פוגעים בו. ולדעתי, כיפת ברזל הופכת את הסכנה לדרגת נחש ולא לעקרב, ולכן היום, אם אדם מתפלל שמונה עשרה ויש אזעקה - הוא חייב להמשיך להתפלל". והוא הדגיש כי לפני שלוש שנים, טרם ימי כיפת ברזל, "הוריתי לקום ולרוץ למקום מוגן". והוסיף כי "אדם שלא עומד בשמונה עשרה, חייב בוודאי לרוץ למקום מוגן, משום ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. אך כשמדובר באמצע שמונה עשרה, יש לנו בהלכה את שתי הדוגמאות, ואני חושב שהיום אנחנו בבחינת נחש, אחרי שהוכח שכיפת ברזל באמת מגינה מאוד". מה דעת הרב בעניין כעת?

ת: כיפת הברזל אינה מאה אחוז. וגם אדם לא יכול להתפלל בכוונה באזעקה. אפילו אם ילד עושה רעש, קשה לאדם להתרכז וצריך להוציאו. וק"ו כאן.