שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הלכות בחירות (מאמר)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

האם לברך שהחיינו מי שמצביע או מי שמצביע בפעם הראשונה? כי מי שעושה מצווה בפעם הראשונה בחייו כמו תרומות ומעשרות אישה שטובלת במקווה ילד שמניח תפילין, יש שיטה לברך שהחיינו. וכך מובא באורח משפט והרב מקורות של הרציה בסוף הספר.

תשובה: זה מחלוקת האם לברך שהחינו או לא. בין מי למי? ביני לביני. כי פעם אמרתי מי שמאוד רוצה יכול ואחרי הרבה שנים אמרתי שזה ראוי. אבל זה מחלוקת הפוסקים. כותב ר' חיים בן בצלאל שאסור לכתוב השו"ע. ולמה? כי אולי אתה תפסור ככה ואח"כ תפסוק אחרת, ומה שפסקת בפעם הראשונה לא יהיה לך נעים לפסוק אחרת, אך בפועל נהגו לכותבו ולא חששו. ובאמת זה ככה. מי שחושב ככה פוסק ככה. ואם אחרי כמה שנים חושב אחרת- אז הוא פוסק אחרת.

אם כן, פעם ראשונה שאדם עושה מצווה- כמו זאת. שזו מצווה גדולה להקים מלכות בישראל. יש רואים בזה מצווה באופן מכשירי. לא מצווה אלא הכשר מצווה . שבזה אתה משפיע על האופי של המדינה. ולכן זה מכשיר מצווה ועל מכשיר מצווה לא מברכים. ז"א לא רואים ערך עצמי למדינה אלא שזה מכשיר. זה חובה על כל אחד להצביע גם אם הוא לא מאמין במדינה כשי להשפיע, אך אנחנו לא אומרים ככה, שזו מצווה גדולה ויש לזה ערך עצמי!

ש. האם לומר תחנון מחר? ת. כן, כי אי אפשר לבטל תחנון באמירה כל דהי כנהוג בבתי כנסת חסידים.. עכ"פ רבנו הרב צבי יהודה שביום העצמאות עצמו לומר סליחות בה"ב כי זה תשובה, שצריך לעשות תמיד תשובה. וכך הוא גם בבחירות.

כרגע אדם מקים מלכות ע"י הצבעה ואין דרך אחרת. ויש לצרף גם את שיטת הב"ח שכל מי שרוצה לברך שהחיינו יכול לברכה ואין זה ברכה לבטלה.

ש. האם יש דבר כזה פסק על בחירה? שהרי צריך לעשות ככל אשר יורוך. שת"ח פוסק וצריך לשמוע לו. ת"ח שלו או רב שלו הוא פוסק ומה זה שונה ממה מברכים על נענע. ת. זה דיני ממונות, ובדיני ממונות כל אחד הוא בית דין. מותר לרב לתבוע את רבו בדיני ממונות כמובן בכבוד ויראה, אך הוא יכול כי זה דיני ממונות. כפי שאמרנו כל אחד בבחירות הוא בית דין. זה דיני ממונות, זה כמו בבית ין שיושבים הרב ותלמידו והתלמיד לא יכול לבטל דעתו לדעת רבו שאחרת הוא מיותר אלא הוא צריך שתהיה לו דעה עצמית. אבל הוא למד הרבהה מרבו? אלא שיש לו סברות עצמיות. רש"י הוא גברא באנפי נפשיה.

שאילת שלמה ג שכ. ובמיוחד שיש הרבה רבנים. אגב מה שאומרים אצל החרדים שהרב פסק שכך צריך להצביע, בפועל הרוב החרדי לא מצביע כפי מה שהרב אמר. רוב החרדים אינם שבעי רצון מהמפלגות החרדיות מכמה סיבות: א. שהם חורטות על דגלם שהכי חשוב זה לימוד תורה ושיהיה כסף לישיבות, אך רוב החרדים לא לומדים בישיבות אלא עובדים. והם לא שבעי רצון שלא לוקחים בחשבון את העניינים שלהם. וכבר אמרו שהמקום היחידי שהם מתבטאים בו בצורה חופשית זה בבחירות כי זה חשאי. ויש עוד סיבות. ולכן אדם צריך לפסוק מה שהוא חושב.

השאלה היא איך אדם יודע מה הוא חושב? כבר אמרנו אתמול אף מפלגה לא שלמה. לכל מפלגה יש חסרונות ואפילו חמורים. אבל אומר הרמב"ם האדם נידון ע"פ רובו ואומר הרצי"ה מפלגה נידונת ע"פ רובה. ויש להוסיף- מפלגה זה לא תנועה. תנועה זה יחידני, מפלגה זה כוללני. מפלגה זה חינוך האומה. הפוליטיקה עסוקה ב3 דברים: 1. אפיון של מצב האומה. 2. הצבת מטרות לטווח הקצר הארוך לאומה. 3. איך מגיעים אל המטרה. וכמו שאצל האדם אנחנו אומרים שהוא צריך שיחונך כולו. כל האדם צריך להתחנך, ולא רק חלק ממנו, כפי שמסביר הרב קוק.

צריך לחנך את כל האדם כולו. אבל אתה מתפזר על הרבה נושאים? נכון, אבל מה לעשות, כמו שצריך לאכול מכל אבות המזון, שכל אחד מהם הוא חיוני לגוף האדם. כך זה הגוף וככה זה הנשמה. "כל אשר אמר אלוקים נעשה ונשמע". ואותו הדבר מפלגה, אני מקים מפלגה למניעת תאונות דרים במדינה- זה תנועה זה לא מפלגה שהרי יש עוד בעיות במדינה, יותר אנשים נהרגים בגלל עישון! אז תעשה תנועה על עשיון.

מפלגה זה לא תנועה. מפלגה זה מחנך האומה היא צריכה לפתור את כל בעיות האומה. נותנים לך תרופה שהיא טובה ללב אך לא טובה לכבד. ולכן צריך רופא משפחה. יש רופא משפחה אשר רואה תמונה כוללת והוא יודע איזה תרופה לתת לאור הגורמים האחרים שישנם בגוף האדם. הרופא משפחה הוא הכל. כמו שאמר בעל הלשם שבו ואחלמה- כל רז לא אניס ליה. הוא יודע הכל.. צריך מפלגה שמטפלת בהכל. יש מפלגה- רק א"י. זה לא מפלגה. ויש מפלגה רק אהבת ישראל. זה גם לא מפלגה וכן מפלגה רק א"י ורק כלכלה ורק שכבות עניות. צריך מפלגה שמטפלת בהכל, ולא כזו שמטפלת בנושאים ספציפיים, זה לא מפלגה! אתה חותר להיות אבא, אתה חותר להנהגת האומה. וגם אם לא- אתה לא תהיה ההנהגה אם אתה רק חותר נקודתית.

מפלגה רצינית היא לא כזאת אשר מתבייטת על דבר אחד וכל השאר אינו חשוב. זה תנועה וזה דבר חשוב. כמו בני עקיבא אריאל וכן הלאה. מפלגה זה חינוך האומה אשר שוקלת- צריך באמת כסף לישיבות אך צריך גם דברים אחרים. צריך ביטחון וכלכלה, וצריך להיות לפעמים גמיש עם אומות העולם. זה נושא כוללני מאוד. ולכן מפלגה אשר עוסקת בדבר אחד, אנחנו מפלגת הגמלאים זה חשוב אך זה לא הדבר היחיד באומה! אנשים כועסים על מפלגה אחת אז הולכים למפלגה אחרת, אך כאן זה לא ברוגז, כאן זהו חינוך של האומה. ע"פ המדיניות אשר כוללת את כל התחומים כך מצביעים לה. ולא ע"פ מה שהיא מבטיחה אלא ע"פ מה שעשתה עד כה. לשער ע"פ מה שעשתה עד כה כמה תעשה גם בעתיד.

ש. הרצי"ה אמר למי להצביע וכן הרב פעם אמר להצביע למפדל? ת. הוא חושב שכל מילה שת"ח אומר זה פסק. שת"ח או שהוא לא אומר כלום או שהוא אומר תמיד פסקים כל הזמן. זה לא פסק. הרצי"ה לא כפה אף אחד אלא אמר מה שהוא חושב. וזה בסדר גמור. מותר לרב לומר מה שהוא חושב, והוא חייב לומר מה שהוא חושב. ובכל זאת הרב הקטן יכול לומר שהוא אומר ככה ורבו אומר אחרת. וזה עדין כבוד. משום שבחורים חשאית אז זה עדין מכבד.

ש. הרב אומר שזה לא רציני להתבייט על נושא אחד אבל מה עם מפלגה שמתפזרת על הרבה תחומים אך לא עושה כלום?

ת. זה נכון. להתבייט על הרבה תחומים ולא לעשות כלום ולכן צריך להתבייט על הרבה תחומים ולעשות. גם אמא מתבייטת על הרבה תחומים והיא עדין עושה! להתבייט על תחום אחד ולצעוק כל הזמן זה קל, ולהתבייט על הרבה תחומים זה קשה כי אתה קרוע.

ש. הרב אמר פעם שצריך להציל אדם קודם בדברים החיוניים בעניין אמונה אז אולי גם כךבעניין המפלגה?

ת. אבל יש כמה דברים חיוניים. המוח הוא חיוני והלב הוא חיוני וכן הלאה. ולכן מניתי מקודם 7.8 דברים חיוניים.

==























==