שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הליכה לבי"כ עם טלית ותפילין (מאמר)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

שאלה: בשלחן ערוך וברמ"א (או"ח כה, ב) מובא, שראוי להתעטף בטלית ולהניח תפילין בבית וללכת לבית הכנסת עטוף בטלית ועטור בתפילין, והמשנה ברורה (ס"ק ח) מביא את הבית יוסף ואת הדרכי משה האומרים בשם הזוהר (פרשת ואתחנן) שיש בזה עניין גדול. אמנם המ"ב (ס"ק י) בשם המג"א (ס"ק ה), מוסיף שבמקום שבו מצויים נכרים ברחוב יתעטף במידת האפשר בחצר בית הכנסת. וראיתי בס' 'במחיצת רבנו' (עמ' פב) שדעתו של הג"ר יעקב קמנצקי, ראש ישיבת 'תורה ודעת' בברוקלין, לא היתה נוחה מאלו ההולכים ברשות הרבים בשבת לבושים בטלית גדול על בגדיהם אם הרבה נכרים מצויים שם. לדעתו, צריכים לזכור שאנו עדיין נמצאים בגלות, בין הגויים, ולא להלך ברחוב כאילו אנחנו בעלי הבית בגלות. ונראה, שבמשך הגלות התרגלנו שלא לקיים את המנהג, אע"פ שכבר חזרנו לארץ ישראל.

אמנם, מובא בס' 'חכו ממתקים' (ח"ב עמ' שלד), שבערוב ימיו של הג"ר שלמה זלמן אוירבך, כאשר יצא מבית כנסת קהל חסידים בשערי חסד, נתקלו עיניו במודעה של מעוררים הקוראים לחדש את המנהג העתיק, לילך מהבית אל בית הכנסת, עטוף בטלית ועטור בתפילין. אף אחד לא העלה כלל על דעתו שהמודעה מכוונת בעצם אליו. למחרת הופתעו תושבי השכונה לראות את הג"ר אוירבך פוסע בחוצות שערי חסד, כשהוא עטוף בטליתו ומעוטר בתפיליו, ומכאן ואילך החזיק במנהג זה מידי בוקר עד סוף ימיו. האם יש לנהוג כך היום בארץ?

תשובה: לא חייבים, אבל ודאי טוב.