משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!
הבדלים בין גרסאות בדף "הבדלה ומוצאי שבת (שו"ת)"
מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר
(יצירת דף עם התוכן "[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון] '''קטן שהגדיל במוצאי שבת''' ש: האם קטן שהגדיל במוצאי שבת יכול לה...") |
|||
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון] | [מקורות ע"י הרב מרדכי ציון] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''תפירה במוצאי שבת''' | ||
+ | |||
+ | ש: נפל לי כפתור בשבת וביקשתי מאשתי לתפור אותו במוצאי שבת. אמרה לי שבמוצש"ק נהוג לא לתפור. זה נכון? | ||
+ | |||
+ | ת: יש נשים שנהגו לא לעשות במוצאי שבת מלאכות כבדות. מג"א רצט סק"א, כתפירה מקו"ח לבעל חו"י. אבל תפירת כפתור אינה מלאכה כבדה ומלאכת אומן (עיין פס"ת ש אות ו – מ"צ). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''הבדלה כשאין יין''' | ||
+ | |||
+ | ש: אם אי אפשר להשיג יין, על מה אפשר לעשות הבדלה? | ||
+ | |||
+ | ת: חמר מדינה, כלומר משקה שאדם שותה לכבוד ולא להרוות צמאונו. פסחים קז א. בירה, מיץ ויש מתירים תה או קפה (עיין שמירת שבת כהלכתה ס ג-ו – מ"צ). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''נשים בהבדלה''' | ||
+ | |||
+ | ש: האם נשים חייבות בהבדלה? | ||
+ | |||
+ | ת: מחלוקת. לכן לא תעשה אישה הבדלה עבור איש. וכן לא עבור עצמה, אלא תשמע מאיש, אלא אם כן היא לבדה, ותעשה בלי נר. שו"ע או"ח רצה ח. מ"ב לד-לה. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''שפיכת יין הבדלה''' | ||
+ | |||
+ | ש: כתוב בשולחן ערוך, או"ח רצו א הגה, לשפוך מעט מן היין על הקרקע. יש לנהוג כן? | ||
+ | |||
+ | ת: מנהג טוב. אך מיד אחר כך הבא מטלית ונגב, כדי שלא להטריח אחרים. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''הבדלה אחרי מוצאי שבת''' | ||
+ | |||
+ | ש: מי שלא הבדיל במוצש"ק, עד מתי יכול להבדיל? | ||
+ | |||
+ | ת: עד יום ג', בלי הנה אל ישועתי, נר ובשמים. שו"ע או"ח רצט ו. מ"ב יח. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''מטוס במוצאי שבת''' | ||
+ | |||
+ | ש: האם מותר לטוס במוצאי שבת במטוס שהגיע בשבת? | ||
+ | |||
+ | ת: כן, כי אם יש זמן לעשות את כל ההכנות לטיסה במוצאי שבת, שהרי אני לא צריך דווקא מטוס זה (ע' שו"ע או"ח שיח א. מ"ב סק"ג). | ||
שורה 53: | שורה 95: | ||
ת: מחלוקת. ויש להביט לפני, כדין ברכות השבח. פסקי תשובות רצו ה. | ת: מחלוקת. ויש להביט לפני, כדין ברכות השבח. פסקי תשובות רצו ה. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''מוצאי שבת לעולי מרוקו''' | ||
+ | |||
+ | ש: האם עולי מרוקו נוהגים מוצאי שבת כרבינו תם או כשיטת הגאונים? | ||
+ | |||
+ | ת: עולי מרוקו וצפון אפריקה כשיטת הגאונים. והרוצה להחמיר, יחמיר. אך הדין הוא כגאונים, וכן דעת הבבא סאלי, רבי שלום משאש, הרב יצחק כדורי. ורבי עזרא עטייה נהג כר"ת רק בצנעא. | ||
+ | |||
[[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: שבת - הלכה (שו"ת)]] | [[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: שבת - הלכה (שו"ת)]] |
גרסה אחרונה מ־18:55, 4 בפברואר 2017
[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]
תפירה במוצאי שבת
ש: נפל לי כפתור בשבת וביקשתי מאשתי לתפור אותו במוצאי שבת. אמרה לי שבמוצש"ק נהוג לא לתפור. זה נכון?
ת: יש נשים שנהגו לא לעשות במוצאי שבת מלאכות כבדות. מג"א רצט סק"א, כתפירה מקו"ח לבעל חו"י. אבל תפירת כפתור אינה מלאכה כבדה ומלאכת אומן (עיין פס"ת ש אות ו – מ"צ).
הבדלה כשאין יין
ש: אם אי אפשר להשיג יין, על מה אפשר לעשות הבדלה?
ת: חמר מדינה, כלומר משקה שאדם שותה לכבוד ולא להרוות צמאונו. פסחים קז א. בירה, מיץ ויש מתירים תה או קפה (עיין שמירת שבת כהלכתה ס ג-ו – מ"צ).
נשים בהבדלה
ש: האם נשים חייבות בהבדלה?
ת: מחלוקת. לכן לא תעשה אישה הבדלה עבור איש. וכן לא עבור עצמה, אלא תשמע מאיש, אלא אם כן היא לבדה, ותעשה בלי נר. שו"ע או"ח רצה ח. מ"ב לד-לה.
שפיכת יין הבדלה
ש: כתוב בשולחן ערוך, או"ח רצו א הגה, לשפוך מעט מן היין על הקרקע. יש לנהוג כן?
ת: מנהג טוב. אך מיד אחר כך הבא מטלית ונגב, כדי שלא להטריח אחרים.
הבדלה אחרי מוצאי שבת
ש: מי שלא הבדיל במוצש"ק, עד מתי יכול להבדיל?
ת: עד יום ג', בלי הנה אל ישועתי, נר ובשמים. שו"ע או"ח רצט ו. מ"ב יח.
מטוס במוצאי שבת
ש: האם מותר לטוס במוצאי שבת במטוס שהגיע בשבת?
ת: כן, כי אם יש זמן לעשות את כל ההכנות לטיסה במוצאי שבת, שהרי אני לא צריך דווקא מטוס זה (ע' שו"ע או"ח שיח א. מ"ב סק"ג).
קטן שהגדיל במוצאי שבת
ש: האם קטן שהגדיל במוצאי שבת יכול להבדיל לעצמו ולהוציא אחרים?
ת: בר מצוה חייב במצוות, אך לא הייתה לו שבת. לכן הוא חייב לשמוע הבדלה ממישהו אחר, ק"ו שאינו יכול להוציא אחרים.
[וכן פסקו הגרצ"פ פראנק בשו"ת הר צבי ס' קסה והגרש"ז אוירבך בהליכות שלמה – תפלה פ"ב הערה 48 – רשם מ"צ.]
שימת יין של הבדלה בעורף
ש: מנין המנהג לשים יין של הבדלה בעורף?
ת: מנהג עולי מרוקו וטנג'ר בספר כתר שם טוב לר"ש גאגין עמ' תכב. כנגד העצת לוז.
תספורת מוצאי שבת
ש: מה המקור לאיסור להסתפר מוצאי שבת?
ת: מותר.
[ונשאל הגר"ח קניבסקי: האם זה נכון שאין להסתפר במוצ"ש? והשיב: "אין זה כבוד שבת". כלומר, מה שלא הסתפר כבר בערב שבת, וכמו שמצינו שאסרו להסתפר בחוה"מ כדי שלא יכנס למועד כשהוא מנוול. שאלת רב ח"ב עמ' ש – רשם מ"צ.]
מוצאי שבת
ש: כל מוצאי שבת אני מרגיש עצבות. מה לעשות?
ת: תופעה ידועה עקב סילוק הנשמה היתירה. לקיים סעודת מלווה מלכה עם זמירות ולקרוא מסילת ישרים.
אשה והבדלה
ש: האם בהעדר איש, אשה יכולה לעשות לעצמה הבדלה?
ת: כן. ולשתות (שמירת שבת כהלכתה נח טז. עי' ביאור הלכה רצו ד"ה מתחיל).
שתיית יין הבדלה לאישה
ש: האם שתיית יין הבדלה לאישה מגדלת שפם?
ת: הבל. אמנם נהגו לא לשתות, אלא אם כן היא לבדה ומבדילה (שמירת שבת כהלכתה נח טז. עי' ביאור הלכה רצו ד"ה מתחיל).
הסתכלות בצפרנים בהבדלה
ש: האם מסתכלים בצפרנים לפני ברכת מאורי האש או אחר כך?
ת: מחלוקת. ויש להביט לפני, כדין ברכות השבח. פסקי תשובות רצו ה.
מוצאי שבת לעולי מרוקו
ש: האם עולי מרוקו נוהגים מוצאי שבת כרבינו תם או כשיטת הגאונים?
ת: עולי מרוקו וצפון אפריקה כשיטת הגאונים. והרוצה להחמיר, יחמיר. אך הדין הוא כגאונים, וכן דעת הבבא סאלי, רבי שלום משאש, הרב יצחק כדורי. ורבי עזרא עטייה נהג כר"ת רק בצנעא.