שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

דינים לכהן המברך (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


הארכת שמונה עשרה ע"י כהן

ש: מה עדיף, להאריך בתפלת שמונה עשרה, או לא להאריך אלא להספיק לומר ברכת הכהנים?

ת: עדיפה ברכת כהנים כי היא מצוה של תורה (והגרי"ש אלישיב נשאל אותה שאלה, והורה שכיון שיש למהר לסיים תפלתו כדי שיאמר 'ויכולו' עם הקהל כמבואר בביאור הלכה רסח, ז ד"ה ומעומד, כל שכן ברכת כהנים שהוא מצות עשה דאורייתא, שצריך למהר. והעיר הגר"י זילברשטיין שהחזו"א או"ח סי' לח, חולק על הביאור הלכה וכתב דמעלת המאריך בתפלתו מתבאר בגמרא ואין ראוי לקצר בשביל אמירת ויכולו עם הקהל, שהוא רק הידור בעלמא. ויתכן שבנוגע לברכת כהנים שהוא דאורייתא גם החזו"א יסכים למהר. קב ונקי ב לג. ויש להוסיף ש יש קבלה שהחזו"א חזר בו מכך לענין הלכה למעשה. מעשה איש ח"ד עמ' קכא. ח"ז עמ' קמה – מ"צ).


נשיאת כפיים בלי טלית

ש: כהן שלא יכול להשיג טלית, רשאי לישא כפים כך?

ת: כן. אין זה אלא מנהג כדי שהציבור לא יסתכל ולא יסיח דעתו. רמ"א או"ח קכח כג. ולא עילה לביטול המצוה. אך אפשר להשתמש במגבת, על אף שמושכת תשומת לב (הגר"א נבנצל. תחומין כד 435).

[וכתבו הפוסקים שכהן בלא טלית בכלל לא ישא כפיים אלא יצא החוצה. שו"ת תשובות והנהגות ב קז, הגר"ח קניבסקי ועוד. גם אני אודך – ברכת כהנים לג – רשם מ"צ.]


טלית שאולה

ש: מי שמשאיל טלית שלו לכהן עבור ברכת כהנים, האם זה היסח דעת ועליו לברך שוב?

ת: לא (שו"ע או"ח ח יד. ט"ז ס"ק יב. מג"א ס"ק יח).


ש: האם ראוי לכהן רווק שאינו מתעטף בטלית שתהיה לו טלית עבור ברכת כהנים?

ת: כן. לא להטריח אנשים (עיין פסקי תשובות קכח אות נג).


כיוון לאיש מסוים בברכת כהנים

ש: האם בתור כהן מותר לי לכוון בשעת ברכת כהנים למישהו מסוים בקהל?

ת: ברכת כהנים היא לכל הקהל, כולל אותו אדם. אחרי התפילה אפשר לברכו באופן אישי.


הקדמת ימין בחליצת נעלים לנשיאת כפים

שאלה: האם הרב נוהג כמרן הרב קוק לחלוץ קודם את נעל ימין לברכת כהנים?

תשובה: כן.

ש: ראיתי שיש מסבירים שאין עצם החליצה מצווה, אלא שיש דין שאסור לישא את כפיו עם נעליים ומשום הכי יש לחלוץ נעליו כמו שראוי לחלוץ. כך גם ביום כיפור, אין עצם החליצה מצווה, ואע"ג שביום כיפור ישנה מצווה ללכת יחף, חולצים קצת לפני הזמן ואז עדיין אין מצווה.

ת: הם צודקים במה שאמרו שאין כאן מצוות עשה לחלוץ נעליו אלא איסור לישא כפיו עם נעלים בלבד, אך נוהגים ללכת ע"פ מרן הרב קוק כיוון שזה מנהג.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


נעלי כהנים

ש: האם עדיף לכהנים לחלוץ נעליהם סמוך לארון הקודש או מחוץ לבית הכנסת?

ת: יש לחלוץ בחוץ, כי אין זה כבוד בית הכנסת לשים בו נעלים מגולות.


אקדח לכהן

ש: האם מותר לכהן לעלות לברכת כהנים עם אקדח מוסתר ע"י חולצה?

ת: כן. בבית כנסת יש לכסות נשק, אא"כ חיוני שיהיה גלוי. אין חומרה נוספת בברכת כהנים. אמנם כהן שהרג את הנפש אינו עולה לדוכן אבל כאן לא הרג. וגם חייל כהן שהרג עולה לדוכן. שו"ת יחוה דעת (ב יד. שו"ת שאילת שלמה ג סא. דלא כהגרי"ד סולוביצ'יק – נפש הרב קלב).