שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הבדלים בין גרסאות בדף "דברים שונים - האם כשרים (שו"ת)"

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

 
(6 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]
 
[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]
  
 +
'''כשרות משחת שיניים'''
  
'''טעם חזיר'''
+
ש: האם משחת שיניים צריכה הכשר? אני זקוק למשחה מיוחדת שאין לה הכשר.
  
ש: האם מותר לאכול תבלין כשר בטעם חזיר?
+
ת: מותר. א. אם יש דבר טרף, הוא נפגם והוא בתערובת. שו"ת הר צבי יו"ד צה. ב. אין כאן אכילה אלא טעימה בעלמא. ג. ואין זה דרך אכילה (מספרים שפעם שאלו את הגרי"ד סולוביצ'יק אם משחת שיניים צריכה הכשר לפסח, והשיב: לא, כי נפסל לאכילת כלב. אמר לו: אבל נתתי לכלב והוא אכל! אמר הגרי"ד: "אתה מאמין לי או לכלב"?... נ"א: "כלבם לא סוברים כנפסל מאכילת כלב"... – מ"צ).
  
ת: כן. כמו מוח שיבוטא (כדברי ילתא: "כל דאסר לן רחמנא שרא לן כוותיה", כלומר כל מה שהתורה אסרה, התירה כמותו. חולין קט ב).
 
  
 +
'''כשרות תה, קפה וסוכר'''
  
'''קוויאר'''
+
ש: האם צריך כשרות על תה, קפה וסוכר?
  
ש: האם קוויאר כשר?
+
ת: לא. גם בחו"ל בלי הכשר. סוכר תוצרת הארץ יש להפריש תרו"מ.
  
ת: קוויאר עשוי מביצי דגים. תלוי באיזה דגים. לכן צריך הכשר.
 
  
 +
ש: ומה הדין בסוכר שמיוצר במפעל מחלל שבת?
  
'''חלב נכרי'''
+
ת: מותר. כי רוב הימים הם חול. הגר"ע יוסף קול סיני, הליכות עולם 400.
  
ש: אם חלב נכרי הוא אסור כיצד יש אוכלים?
 
  
ת: אם יש עליו הכשר של רב, סימן שאינו אסור, אלא ככל חומרה (שו"ת אגרות משה יו"ד א מז).
+
'''בשר סינתטי'''
  
 +
ש: האם בשר סינתטי מתא של בהמה אינו טרף אם לוקח מבהמה שלא נשחטה, וכן אינו אבר מן החי?
  
ש: האם מותר לספרדים חלב נכרי או אבקת חלב נכרי?
+
ת: לתא הראשון שלא נראה לעין אנושית, אין משמעות הלכתית (חכמת אדם כלל לח בינת אדם ס"ק לד. ערוה"ש יו"ד פד לו. בתפארת ישראל ע"ז ב ו. שו"ת אגרות משה יו"ד ב קמו. הליכות שלמה סו). וגם עובר שינוי רב (עיין שו"ת יביע אומר ח יא – מ"צ). לכן אינו טרף, אינו אבר מן החי וגם אינו בשרי.
  
ת: כן, בתנאי שיש הכשר (שו"ת שאילת שלמה א שיד).
 
  
 +
'''גליצרין'''
  
ש: האם לזרוק מוצרי חלב נכרי זה בל תשחית?
+
ש: מותר להשתמש בקוסמטיקה בגליצרין שאיננו יודעים אם הוא כשר?
  
ת: אם יש הכשר, לתת למי שאינו מחמיר.
+
ת: כן. כיוון שאינו למזון. עיין שו"ע או"ח שכו ביה"ל ד"ה בשאר חלב.
  
  
'''אבקת חלב נכרי'''
+
'''קוקה-קולה'''
  
ש: אבקת חלב נכרי זה דין או חומרה? כיצד נדע?
+
ש: האם קוקה-קולה כשר בכל מדינה?
  
ת: זו חומרה. כל מוצר שכתוב עליו כשר אך מכיל מוצר פלוני, זה סימן שהוא כשר אך יש מחמירים בגלל מוצר זה (שושאילת שלמה א שיד).
+
ת: לא בהכרח. יש הרכבים שונים. צריך הכשר (עיין תשובה נפלאה על כשרות קולה-קוקה בשוקרני ההוד סוף ח"ב 'בדבר המשקה הקאקא-קאלא' להרב טוביה גפן, שהיה רב באטלנטה, המקום בו מייצרים את המשקה באמריקה. הוא דן על ההרכב הסודי שבו – מ"צ).
  
  
ש: האם יש עניין להחמיר?
+
ש: האם זה נכון שהוא מזיק לבריאות?
  
ת: לא שונה מחומרות אחרות. עיין מסילת ישרים פרק כ (עיין שו"ת הר צבי יו"ד ס' קג-קד).
+
ת: זו שאלה רפואית. כל המשקאות הקלים מזיקים בגלל הסוכר. ויש טוענים שהקולה-קולה מזיק בגלל החומצה הזרחנית שגורמת נזק מתמשך לכליות.
  
  
'''מזון תינוקות'''
+
'''אורטודנט'''
  
ש: מה עדיף מזון תינוקות יותר בריא או בלי אבקת חלב עכו"ם?
+
ש: האם השעווה שמקבלים מהאורטודנט לשים על הקוביות היא כשרה?
  
ת: יותר בריא. אין מחמירים על תינוקות (שו"ת שאילת שלמה א שיד).
+
ת: כן (עיין שו"ת הר צבי יו"ד צה).
 +
 
 +
 
 +
'''שפתון'''
 +
 
 +
ש: האם שפתון צריך הכשר?
 +
 
 +
ת: ודאי שעדיף כי אולי השומן הוא מחיות טמאות או שספג שומן לא כשר מפס הייצור. אך מן הדין מותר, כי אינו ראוי לאכילה. לכן אם יאכל בכוונה זה איסור דרבנן, והרי זה ספק דרבנן, ובנוסף לכך בשימוש הרגיל אינו מתכוון לאוכלו. לכן מותר, גם אם יש לו טעם (עיין שו"ת שאילת שלמה א רג).
 +
 
 +
 
 +
'''טעם חזיר'''
 +
 
 +
ש: האם מותר לאכול תבלין כשר בטעם חזיר?
 +
 
 +
ת: כן. כמו מוח שיבוטא (כדברי ילתא: "כל דאסר לן רחמנא שרא לן כוותיה", כלומר כל מה שהתורה אסרה, התירה כמותו. חולין קט ב).
 +
 
 +
 
 +
'''קוויאר'''
 +
 
 +
ש: האם קוויאר כשר?
 +
 
 +
ת: קוויאר עשוי מביצי דגים. תלוי באיזה דגים. לכן צריך הכשר.
  
  
שורה 160: שורה 182:
  
 
ת: הבלים של ילדים. אדרבה יש מקום רב איפה לשחוט (שו"ע יו"ד כ. ילקוט יוסף קסג).
 
ת: הבלים של ילדים. אדרבה יש מקום רב איפה לשחוט (שו"ע יו"ד כ. ילקוט יוסף קסג).
 +
 +
 +
'''חלב אם'''
 +
 +
ש: האם חלב אם הוא כשר?
 +
 +
ת: כן בכוס (שו"ע יו"ד פא ז).
  
  
 
[[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: כשרות (שו"ת)]]
 
[[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: כשרות (שו"ת)]]

גרסה אחרונה מ־17:17, 23 בפברואר 2017

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]

כשרות משחת שיניים

ש: האם משחת שיניים צריכה הכשר? אני זקוק למשחה מיוחדת שאין לה הכשר.

ת: מותר. א. אם יש דבר טרף, הוא נפגם והוא בתערובת. שו"ת הר צבי יו"ד צה. ב. אין כאן אכילה אלא טעימה בעלמא. ג. ואין זה דרך אכילה (מספרים שפעם שאלו את הגרי"ד סולוביצ'יק אם משחת שיניים צריכה הכשר לפסח, והשיב: לא, כי נפסל לאכילת כלב. אמר לו: אבל נתתי לכלב והוא אכל! אמר הגרי"ד: "אתה מאמין לי או לכלב"?... נ"א: "כלבם לא סוברים כנפסל מאכילת כלב"... – מ"צ).


כשרות תה, קפה וסוכר

ש: האם צריך כשרות על תה, קפה וסוכר?

ת: לא. גם בחו"ל בלי הכשר. סוכר תוצרת הארץ יש להפריש תרו"מ.


ש: ומה הדין בסוכר שמיוצר במפעל מחלל שבת?

ת: מותר. כי רוב הימים הם חול. הגר"ע יוסף קול סיני, הליכות עולם 400.


בשר סינתטי

ש: האם בשר סינתטי מתא של בהמה אינו טרף אם לוקח מבהמה שלא נשחטה, וכן אינו אבר מן החי?

ת: לתא הראשון שלא נראה לעין אנושית, אין משמעות הלכתית (חכמת אדם כלל לח בינת אדם ס"ק לד. ערוה"ש יו"ד פד לו. בתפארת ישראל ע"ז ב ו. שו"ת אגרות משה יו"ד ב קמו. הליכות שלמה סו). וגם עובר שינוי רב (עיין שו"ת יביע אומר ח יא – מ"צ). לכן אינו טרף, אינו אבר מן החי וגם אינו בשרי.


גליצרין

ש: מותר להשתמש בקוסמטיקה בגליצרין שאיננו יודעים אם הוא כשר?

ת: כן. כיוון שאינו למזון. עיין שו"ע או"ח שכו ביה"ל ד"ה בשאר חלב.


קוקה-קולה

ש: האם קוקה-קולה כשר בכל מדינה?

ת: לא בהכרח. יש הרכבים שונים. צריך הכשר (עיין תשובה נפלאה על כשרות קולה-קוקה בשו"ת קרני ההוד סוף ח"ב 'בדבר המשקה הקאקא-קאלא' להרב טוביה גפן, שהיה רב באטלנטה, המקום בו מייצרים את המשקה באמריקה. הוא דן על ההרכב הסודי שבו – מ"צ).


ש: האם זה נכון שהוא מזיק לבריאות?

ת: זו שאלה רפואית. כל המשקאות הקלים מזיקים בגלל הסוכר. ויש טוענים שהקולה-קולה מזיק בגלל החומצה הזרחנית שגורמת נזק מתמשך לכליות.


אורטודנט

ש: האם השעווה שמקבלים מהאורטודנט לשים על הקוביות היא כשרה?

ת: כן (עיין שו"ת הר צבי יו"ד צה).


שפתון

ש: האם שפתון צריך הכשר?

ת: ודאי שעדיף כי אולי השומן הוא מחיות טמאות או שספג שומן לא כשר מפס הייצור. אך מן הדין מותר, כי אינו ראוי לאכילה. לכן אם יאכל בכוונה זה איסור דרבנן, והרי זה ספק דרבנן, ובנוסף לכך בשימוש הרגיל אינו מתכוון לאוכלו. לכן מותר, גם אם יש לו טעם (עיין שו"ת שאילת שלמה א רג).


טעם חזיר

ש: האם מותר לאכול תבלין כשר בטעם חזיר?

ת: כן. כמו מוח שיבוטא (כדברי ילתא: "כל דאסר לן רחמנא שרא לן כוותיה", כלומר כל מה שהתורה אסרה, התירה כמותו. חולין קט ב).


קוויאר

ש: האם קוויאר כשר?

ת: קוויאר עשוי מביצי דגים. תלוי באיזה דגים. לכן צריך הכשר.


חלב יאק

ש: האם מותר לשתות חלב יאק?

ת: יאק אסור, אמנם יש לו סימני טהרה, אך אין לו מסורת. לכן גם חלב אסור. יש מתירים החלב, אך קשה לחדש זאת (חזון איש, הלכות בהמה וחיה טהורה יא, מכתבים ד' וה').


תרנגול הודו

ש: שמעתי שצריכה להיות מסורת במשפחה כדי לאכול תרנגול הודו?

ת:הפוך. תרנגול הודו מותר. ויש משפחות עם מסורת שלא אוכלים (עיין שו"ת משיב דבר יו"ד כב. כה"ח יו"ד פב כא. שו"ת היכל יצחק יו"ד א כה. וכן הגרי"ד סולוביצ'יק. נפש הרב רלא).


שמן גויים

ש: האם מותר לאכול שמן זית המיוצר על ידי ערבים?

ת: אולי מעורבב עם שמן לא כשר (הרבנות הראשית לישראל).


ג'לטין

ש: מה הבעיה בג'לטין? האם הוא כשר?

ת: מוצאו מעצמות. כשר בתנאי שיש הכשר (שו"ת יביע אומר ח יא).


מזון מלכות

ש: האם מזון מלכות מותר?

ת: מה שיוצא מן הטמא, טמא, מלבד דבש (בכורות ז ב). ויש ספק אם מזון מלכות דינו כדבש. לכן אינו מותר אלא לחולה (שו"ת ציץ אליעזר יא נט. שו"ת תשובות והנהגות ד קפח. ואמר הגר"א נבנצל: "אדמו"ר זללה"ה [הגרש"ז אוירבך] אסר לבריאים לאכול דבש מלכות, ולכן אסור לאכול גם אם ע"י כך יוכל ללמוד תורה טוב". משנה ברורה ביצחק יקרא ח"ו בסוף עמ' ה. ומה שהוא מוצר יקר שהסגולות המיוחסות לו לא הוכחו. נר כאישון לילה 189).


מים כשרים

ש: האם מים מינרלים צריכים הכשר?

ת: לא. כולם כשרים.


תרופה עם ג'לטין

ש: האם מותר לקחת כדור עם ג'לטין?

ת: כן. פוסקים רבים מתירים ג'לטין גם ממקור לא כשר, בגלל שנשתנה צורתו. אך גם האוסרים יתירו בכדור, כיון שאינו מזון כלל וחסר טעם (ע' שו"ת הר צבי יו"ד פג. שו"ת מנחת יצחק ה ה. שו"ת ציץ אליעזר ח"ד הקדמה).


חוט דנטלי

ש: האם חוט דנטלי עם טעם ושעווה שאין לו הכשר מותר לשימוש?

ת: יש אוסרים ויש מתירים אך ממליצים לכתחילה שיהיה עם הכשר. אך אפשר להתיר כי בדרך כלל אלו חומרים טבעיים, אינם ראויים למאכל, ואין כאן אלא טעימה בעלמא. וכן קיסמי שיניים.


ש: ומה לגבי פסח?

ת: אותו דין.


ש: ומה לגבי שבת?

ת: יש לחתוך את החוט מראש, ואם כל פעם שמשתמשים יוצא דם, אסור.


כשרות אורז

ש: שמעתי שאין לאכול אורז כי הוא מלא תולעים?

ת: זו תופעה חריגה. די לברור היטב כרגיל.


כשרות תרופה

ש: מה דין תרופה בלי הכשר? ומה אם היא על בסיס בשר או חלב? ויטמינים ללא הכשר?

ת: כל תרופה חסרת טעם היא כשרה וגם לפסח (הליכות שלמה – מועדים ח"ב ד ו ובהערה. הגרח"פ שיינברג והגרי"ש אלישיב. שו"ת דברי חכמים קפג).


פרופוליס

ש: האם פרופוליס שמופרש על ידי דבורים ומשמש כתרופה הוא כשר?

ת: זהו שרף של עצים המועבד על ידי הדבורה ומועבד על ידי רוק של הדבורה כמו שהדבש מעובד, לכן יש להתיר מספק ספקא, אולי דינו כדבש, ואולי מפני שחסר טעם לגמרי. אך יש להקפיד שהאלכוהול שמוסיף הינו כשר (עי' שו"ת שאילת שלמה ג קעז-קעח).


כשרות טווס

ש: האם הטווס הוא כשר?

ת: יש לו סימני עוף כשרים, אך אין לו מסורת, לכן הוא אסור (עי' חולין סג ב. רש"י חולין קטז א. יו"ד פג).


כשרות ג'ירפה

ש: האם גירפה היא כשרה?

ת: כן. היא מעלה גרה ומפריסה פרסה. והרס"ג מפרש שזה זמר. אך אסור לאוכלה בהעדר מסורת.


ש: שמעתי שאסור לאוכלה כי עקב אורך הצוואר לא יודעים איפה לשחוט?

ת: הבלים של ילדים. אדרבה יש מקום רב איפה לשחוט (שו"ע יו"ד כ. ילקוט יוסף קסג).


חלב אם

ש: האם חלב אם הוא כשר?

ת: כן בכוס (שו"ע יו"ד פא ז).