שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

גיור בלי קבלת עול מצוות (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

מקורות ע"י הרב מרדכי ציון

גיורים ונישואי תערובת

ש: האם נישואי תערובת לא חמורים יותר מגיור שלא כהלכה?

ת: אם הגיור אינו כהלכה, אלה נישואי תערובת...


גר קטן

ש: מה עם ילד שמתגייר עם הוריו והפסיק לשמור מצוות?

ת: קטן שהתגייר, גיורו תלוי ועומד, ואם בהגיעו לגיל בר מצווה חדל לשמור מצוות, גיורו בטל למפרע (שו"ע יו"ד רסח ז-ח – מ"צ).


ביטול גיור

ש: האם קרה שדיינים בטלו גיור מפני שהמתגייר חילל שבת מיד אחרי הגיור?

ת: כן. עיין פרסומים של בתי דין לגיור.


גרים לא אמיתיים

ש: מה נעשה אם ארץ ישראל תתמלא גרים רפורמים, קונסרבטיבים או כאלה שרימו את הדיינים?

ת: אם זה יקרה, כל מי שירצה להתחתן יבדוק היטב, כפי שהיה נהוג בחוץ לארץ בכל הדורות. אבל בע"ה זה לא יקרה.


גיור חייל זרע ישראל

ש: האם יש הקלות לגבי גוי המשרת בצבא ואביו יהודי, שרוצה להתגייר?

ת: כן. יש לקרב באהבה, ואם הוא בצבא באהבה כפולה, ואם גם אביו יהודי, באהבה משולשת. אבל אין זה פוטר מן ההכרח שתהיה קבלת מצוות כהלכה.


גרים מזוייפים

ש: מה יקרה עם גרים מזוייפים שהתגיירו רק למראית העין?

ת: בגמרא עבודה זרה ג ב - במלחמות גוג ומגוג הם יתנתקו מכל המצוות, ורבונו של עולם יצחק, כמו שכתוב יושב בשמים ישחק (תהילים ב ד – מ"צ).


גר שחזר לסורו

ש: גר שהתגייר והפסיק לשמור מצוות, האם הוא גר?

ת: כן, אלא אם כן מראש לא התכוון לשמור מצוות. שו"ע יו"ד רסח ג.


ש: ואם הוא אמר שישמור?

ת: אם יש הערכה ברורה שאינו אומר כן בכנות, אין כאן גיור. שו"ת אחיעזר ב כו. שו"ת דעת כוהן קנג.


גיור רפורמי וקונסרבטיבי

ש: האם גיור רפורמי או קונסרבטיבי הוא גיור?

ת: ודאי לא. שו"ת אחיעזר ג כו. אג"מ יו"ד ב קכח. אה"ע ג ג. שבה"ל י רכד. משנה הלכות יב קצג.


ש: בדיעבד?

ת: ודאי לא. הרי אין בית-דין ואין שם קבלת מצוות. שו"ת אגרות משה יו"ד ג קז.


גיור מזוייף

ש: אם אדם מתגייר וברור לנו שהצהרתו לקיים מצוות היא מן השפה ולחוץ, זה גיור?

ת: אם ברור לגמרי, אין זה גיור. אם ספק, ספק גיור (עיין שו"ע יו"ד רסח ג – מ"צ).


גיור המוני

ש: למה לא לבצע גיור המוני של כל העולים מרוסיה? שמעתי שבעבר היו כמה מקרים כאלה?

ת: א. זה צריך להיות גיור אמיתי עם קבלת מצוות. ב. אין עדויות היסטוריות ברורות שבאמת היה גיור המוני כהלכה. ג. ממצאים גנטיים של דנ"א מראים שלפחות 92% של הגנים משותפים לכל העם היהודי, אם כן לא היו כל כך הרבה שהתגיירו.


גרים שלא שומרים

ש: התפרסם מפי היועץ המשפטי של בתי-הדין הרבניים ש97.2% מאלו שהתגיירו אינם שומרים תורה ומצוות. זה נורא! מה זה אומר?

ת: זו סטטיסטיקה בקרב המתגרשים. לא בטוח שאצל אחרים זה אותו אחוז. אבל ודאי זה נורא ומצריך בדיקה ושינוי.


גיור וקבלת מצוות

ש: הרמב"ם כותב שאם לא הודיעו למתגייר את המצוות, הוא גר, הלכות איסורי ביאה יג יז. אם כן, קבלת מצוות לא מעכבת דיעבד?

ת: הכוונה שקיבל סתם מצוות בלי שיפרטו לו, ומן הסתם מקבל גם מה שלא הודיעו, אבל אם הודיעו לו, ולא קיבל אפילו מצווה אחת, אינו גר. והעיקר שקבלת מצוות מעכבת דיעבד. גם אם אמר בפיו שמקבל ואנו יודעים שזה לא נכון, אינו גר. שו"ת אגר"מ יו"ד א קנז. וכן שו"ת שרידי אש ב עה.


קבלת מצוות בלבד

ש: האם גר שמקבל עליו מצוות, אמנם אינו מאמין שד' ציווה, אבל הן נראות לו טובות לחיים, זה נקרא גיור?

ת: לא. חזו"א יו"ד קיט אות ב. ועיין רמב"ם מלכים ח יא.


גיור להיות מסורתי

ש: גר שהתגייר כדי להיות מסורתי, כגון להדליק נרות שבת וכדומה ולא כדי לשמור שבת – גיורו גיור?

ת: לא.


קורס גיור

ש: עברתי קורס גיור בצבא. עכשיו אני שומר מצוות בהקפדה, אבל הייתי היחיד כזה בכל הקורס עם עוד 2 אולי. כל השאר העמידו פנים שישמרו מצוות, אבל מיד אחרי הגיור ראיתי אותם מחללים שבת ואוכלים טרף. אני כמעט בטוח שכל זה ידוע גם לסגל המלמד. האם בתנאים כאלה הם באמת גרים?

ת: אכן, מי שרימה אין גיורו גיור.


גיור בלי תורה

ש: למה לא די להתגייר לאומה בלי להתגייר לתורה?

ת: כי אומתנו איננה אומה כי אם בתורותיה. רבי סעדיה גאון.


גיור לעם ישראל

ש: האם אפשר להתגייר על ידי הסכמה להיות חלק מעם ישראל בלי מצוות?

ת: לא. נכון שגיור הוא כניסה לעם ישראל. רבי צדוק הכוהן מלובלין, צדקת הצדיק נד. אבל הכוונה לעם ישראל האמיתי, עמך עמי ואלהיך אלהי, "להיות ככל כשרי ישראל". רמב"ם, מחוסרי כפרה א ב.


גיור בלי ברית מילה

ש: האם מותר לגייר גוי אם אי אפשר למולו כי הדבר כרוך בסכנת חיים?

ת: כבר פסקו גדולי ישראל שאי אפשר בכלל. והיה מעשה כזה בזמן מרן הרב קוק ופסק שאסור. שו"ת דעת כהן

[סי' קנ. וכן שו"ת הר צבי יו"ד רכ. שו"ת מלמד להועיל פו. שו"ת שרידי אש ב קב-קג. שו"ת באר משה ח קכו. שו"ת ציץ אליעזר יד צב, טו א. וכן הבני יששכר בספרו דרך פקודיך על תרי"ג מצוות ב ל, והוסיף שמותר לגוי כזה להימול ולהכניס את עצמו לספק נפשות להתגייר. והג"ר חיים עוזר גרודזנסקי, מלבד כל התפקידים האחרים, היה גם מגייס כספים לוועד הישיבות ומפיצם לישיבות לפי מספר התלמידים. פעם הגיע למפעל של גביר אחד שהיה גר. היה לו כתב גירות תלוי על הקיר, שהיה גאה שהתגייר, ובתוך הכתב היתה תשובה מהרב שגיירו, הג"ר יצחק יעקב רבינוביץ, ידוע בכינויו הרב איצלה פונב'זער, שהיתה לו מחלה שנגוע בה ויש סכנה לחייו למולו, ופסק שמותר לו להתגייר בלי מילה. הגרח"ע חלק בחריפות, אמר שהרב טעה ואין לו לפסוק עוד. מובא בקצרה בשו"ת שרידי אש שם. ובכלל, הרב איצלה פונב'זער היה בעל מחדש גדול, ולכן פוסקי דורו אמרו שלא נוהגים כמותו הלכה למעשה בכל מקום. מפי הג"ר צבי שכטר – מ"צ). ]


גיור בלי קבלת מצוות

ש: למה חכמי דורנו מתנגדים בכל תוקף לגיור בלי קבלת מצוות, הרי יש כמה פוסקים בעבר שהקילו בזה?

ת: אלו מקרים בודדים יוצאי דופן דיעבד בשעת הדחק ואי אפשר ללמוד מהם את הסדר לכתחילה לאומה כולה. כמו שיש הבדל בשוחט באקראי ושוחט קבוע כמבואר בדרכי תשובה, בחת"ס ובכרתי ופלתי: שחיטת ולד שלא עברו עליו ח' ימים שלא סומכים על רוב, כדברי הישועות יעקב. ביטול ברוב לכתחילה בכשרות, כדברי שבט הלוי. רוב בבשר שנמצא בתוך העור, כרשב"א. ובכלל שלא לבטל איסור לכתחילה, כשו"ת חת"ס

(רמב"ם איסורי ביאה יב יג. שו"ת הרשב"א תשס"א. שו"ע יו"ד רסח א. ש"ך שם. ט"ז שם. דרכי תשובה יו"ד א ס"ק עז. שו"ת חת"ס יו"ד סי' ג, שיט. פלתי יח ו. ישועות יעקב יו"ד טז. שו"ת בית יצחק. שו"ת אחיעזר ג כו-כח. שו"ת דעת כוהן קנד. הגריא"ה הרצוג פסקים אה"ע כח. שו"ת אגרות משה יו"ד א קצד. חזו"א יו"ד קיט ב. שו"ת מנחת יצחק י קז. שו"ת מנחת שלמה א לה. קובץ תשובות א קד. שו"ת יביע אומר י יו"ד כו. שו"ת שבט הלוי י קכ – מ"צ).


גיור בלי קבלת מצוות

ש: האם מותר לקבל גרים אם ברור שלא ישמרו תורה ומצוות? שמעתי שהגרב"צ עוזיאל התיר (פסקי עוזיאל סה)?

ת: זו דעת יחיד. ובדבר כמו יהדות אי אפשר לסמוך על דעת יחיד. לא כן סוברים שו"ת אחיעזר ג כו. שו"ת דעת כוהן קמג. קמח. אג"מ (יו"ד א קנז). שבה"ל (י רכז). מנח"י (י קז). הגרש"ז אוירבך (שו"ת מנחת שלמה א לה). הגרי"ש אלישיב (קובץ תשובות א קד – מ"צ).


הקלות בגיור

ש: למה לא לקבל בשעת הדחק פסיקה מקילה בגיור גם אם היא של מיעוט קטן של רבנים, הרי זו שעת הדחק?

ת: זו לא שאלה פרטית של אדם אחד, אלא שאלה כלל-ישראלית של הגדרת עם ישראל, ומיעוט קטן אינו יכול לכפות דעתו על הכלל, כאילו יש לו מונופול על הגדרת הגיור והגדרת עם ישראל. ואין לזה מקור בגמרא ובפוסקים. אדרבה, להיות יהודי או לא, זה הדבר הכי מכריע והכי חמור.


תוצאת גיור בלי מצוות

ש: מדברים על גיור בלי קבלת מצוות. מה לעשות? זה יהיה חורבן עם ישראל!

ת: לא יהיה שום חורבן. ננהל ספרי יוחסין.