שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

ברכות הראיה, השבח וההודאה 2 (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


ברכה על מעברות הירדן

ש: האם יש לברך על המקום בו נבקע הירדן?

ת: לא, כי אינינו יודעים את המקום המדוייק. אך אפשר בלי שם ומלכות. פסקי תשובות ריח ג (קום התהלך בארץ סי' כה).


ברכת שנתן מחכמתו לבשר ודם

ש: האם הרב אמר פעם את ברכת "שנתן מחכמתו לבשר ודם" בראיית חכם גדול מאומות העולם (ברכות נח, א ושו"ע או"ח רכד, ז)?

ת: פעם כשלמדתי באוניברסיטה הייתי אמור לומר את הברכה כשביקר פרופסור לואיס דה ברוגלי לתת הרצאה. הוא קיבל פרס נובל על מה שהסביר שאלקטרונים הם גם חלקיקים גם אור באותו זמן. היו חילוקי דעות אם האלקטרונים הם זה או זה והוא חידש שם שניהם. אלו תיאוריות מיסודות תורת הקוונטים. לבסוף לא הייתי בהרצאה ולכן לא ברכתי.

[ועיין שו"ת תשובות והנהגות ח"ד ס' קצז שמביא בשם הגרי"ז מבריסק שאפילו חכם באומות העולם, לא מברכים עליו ברוך שנתן מחכמתו לבריותיו, אלא אם כן הוא מקיים שבע מצוות בני נח ומאמין בייחוד השם, שבלי זה בהא גופא שאינו מקיים מוכח שאינו חכם, והיאך נברך על חכמתו? – רשם מ"צ.]


ש: ראיתי בשו"ת ודרשת וחקרת של הג"ר אהרן יהודה גרוסמן (ח"ג ס' כז) ששמע שהגר"י הוטנר בפחד יצחק כתב שפשיטא ליה שלא היו מברכים על איינשטיין, כי בושה הוא ליהודי להיות חכם בשאר חכמות ולא בחכמות התורה. מה דעת הרב?

ת: זה חידוש (עיין שו"ת התעוררות תשובה א ס).

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


בריה נאה

ש: מותר לי לברך את הברכה על בריות נאות כאשר אני רואה את אשתי?

ת: כן. אם לא ראית אותה שלושים יום. (ומ"ב רכה ס"ק לג אומר שיש לברך בלא שם ומלכות כי לא נהגו לברך ברכה זו – מ"צ).


ברכה על שלג וסוּפָה

ש: האם יש ברכה על שלג ועל סוּפָה?

ת: על שלג לא, על סופה, עושה מעשה בראשית, אם היא בזעף גדול יוצא דופן. שו"ע או"ח רכז א.


ש: מה ד' אומר לנו בכך שיש עתה המון שלג?

ת: הוא עושה לנו חסד שנותן מים לארצנו ועלינו להודות לו.


ברכה על ברקים

ש: ראה אור הברק ולא הברק עצמו, האם מברך?

ת: כן. פסקי תשובות רכז אות ג.


עמידה בברכת הרעם

ש: האם חייבים לעמוד בברכת הרעם?

ת: לא חייבים לעמוד בכל ברכות השבח וההודאה, אך לכתחילה ראוי. פס"ת ריח א.


אשה בברכת האילנות

ש: האם גם אשה חייבת בברכת האילנות?

ת: אמנם מחלוקת, אך יש להן לברך. חזו"ע פסח י. הגרי"ש אלישיב באשרי האיש שכה.


ברכה על אשה נאה

ש: האם על ראיית אשה נאה יש לברך ברוך שככה לו בעולמו?

ת: ודאי לא. הרי גם ראיה בעלמא אסורה. לכן אין מברכים אפילו בלי שם ומלכות. פס"ת רכה כד.


ברכת שעשה נס במקום הזה

ש: הרואה מקום שנעשה נס לסבו, צריך לברך שעשה נס במקום הזה?

ת: כן (מ"ב ריח טז). אפשר לברך שעשה נס לזקני או לאבותי או לאבי אבא או לאם אמי וכו' (הגר"ח קניבסקי. שונה הלכות ריח ה).


מקום של נס

ש: אם אני עובר במקום בו כחייל ספגתי הפגזה כבדה בה חיילים נהרגו ואני ניצלתי בנס – מה עליי לברך?

ת: אין ברכה, כי זה נס בדרך הטבע, אלא לומר תהילים (ביאור הלכה סי' ריח – מ"צ).


ילד עם 6 אצבעות

ש: לחבר נולד ילד עם 6 אצבעות. לברך ברוך משנה הבריות?

ת: כן. כמובן בלי להעליב (שו"ע או"ח רכה ח-ט – מ"צ)