שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

ברית מילה - שאלות שונות (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


סנדק פעמיים באותה משפחה

ש: האם אפשר להיות סנדק פעמיים באותה משפחה?

ת: מותר.

למקורות נוספים לחץ כאן


ברית מילה בסוכה

ש: האם צריך לערוך ברית מילה בסוכה?

ת: אפשר. חשבון אישי.

[בשו"ת קול מנחם (או"ח ב, תכד), השיב האדמו"ר מקאליב: "מובא בספר מועד כל חי (סי' כ אות לו) שאם הסוכה חזקה, אין בה צינה ואין חשש שיפלו קיסמים מהסכך, אז ראוי לעשות הברית בסוכה. ובשם הגרי"ש אלישיב (שליט"א) [זצ"ל] מובא שאין צריך לעשות ברית בסוכה". כתוב בפסקי תשובות (תרמ הערה 32) שהיום שקיימות מחצלות לסכך ואין חשש לנשירת קיסמים היה נכון וראוי להדר לעשות את ברית המילה בסוכה – מ"צ].


ברית מילה בשבת

ש: ברית מילה החלה בשבת, וידוע שהרבה מהמשפחה יגיעו אליה ברכב. האם לדחות ליום א'?

ת: ברית מילה הנדחית ליום א', איננה מקיימת את המצוות עשה, שהרי צריך למול ביום השמיני. אך חילול שבת גדול חמור יותר. יש פוסקים שכותבים שיש לדחות, ויש אוסרים לדחות. בס' ילקוט יוסף (קיצור שו"ע רס, קעא), הגר"ע יוסף מביא את שתי הדעות, ומתיר ללכת אחרי הדעות לדחות. בעבר לא ייעצתי לדחות, כי לא ראיתי פוסקים המתירים את הדבר הזה, ולא ראיתי את עצמי בעל כתפיים רחבות מספיק ולהתיר. כשאנשים דחו בלי לשאול, לא אמרתי דבר. אחר כך ראיתי פוסקים חרדים שכתבו לדחות [וכ"כ בשו"ת שבט הלוי (א, רה. א, שלא. והגרי"ש אלישיב בקובץ בית המדרש (תמוז תשע"א עב) – מ"צ]. ומשום כך דעתי היא שאם יהיה חילול שבת רבתי, יש לדחות.


בריתה

ש: האם יש מקום לסעודת בריתה לגבי בת?

ת: אין מקור ומשמעות לביטוי הזה, אלא יש לומר סעודת הודיה. אך מי שמשתמש בביטוי בריתה, אין לזרוק עליו אבן (ויש מחלוקת ראשונים אם אשה כמהילא דמי או אינה בת ברית, נפקא מינה אם אישה יכול למול. עיין ערוך השולחן יו"ד רסד א – מ"צ).


מילת שבט לוי

ש: מדוע היה מותר ללויים למול את בניהם במדבר (רש"י דברים לג ט), הרי זה פיקוח נפש?

ת: זה היה סיכון זעיר, שמותר לצורך מצוה. עיין שו"ע יו"ד קנז פת"ש.


חסד

ש: מה יותר חשוב – ללכת לברית מילה או לשמח חתן וכלה?

ת: איפה שצריכים אותך הכי הרבה.


ברית מילה לגר מהול

ש: האם אדם שמתגייר וכבר מל לפני כן מסיבות שונות צריך הטפת דם ברית?

ת: לא. גם אם לא מל לשם גירות. שו"ת דעת כהן קעז.


פריעה – חידוש מאוחר

ש: פרופסור אחד טוען שפריעה היא חידוש מאוחר מזמן החשמונאים כדי למנוע משיכה בערלה?

ת: היא הלכה למעשה מסיני. יבמות עא ב. גם אברהם אבינו נצטוה. יבמות ח א. וגם היום בעזרת ניתוח יש אנשים שמשחזרים ערלה אחרי פריעה.


ברית מילה והנאה

ש: קראתי מחקרים שברית מילה ממעטת את ההנאה. איך זה מסתדר עם כך שהיהדות היא דת שמקדשת את ההנאות?

ת: אכן כבר מוזכר במורה נבוכים לפילון האלכסנדרוני שברית מילה מחלישה יצר העריות. אך איפה המקור שהתורה מקדשת הנאות? זו השקפתה של העבודה הזרה. ואנו מקדשים את מילוי החובה והמצוה. מסילת ישרים פרק א.


ברית מילה בשבת

ש: בברית מילה בשבת, כל המשפחה יגיעו ברכב. האם לדחות ליום א'?

ת: לדחות. ילקוט יוסף (בכרך קיצור שו"ע רס קעא. שלחן יוסף עמ' קלה. שו"ת שבט הלוי א רה, שלא. הגרי"ש אלישיב בקובץ בית המדרש תמוז תשע"א עב).


ברית ילד גוי

ש: האם מותר להשתתף בברית מילה של בן יהודי וגויה?

ת: ודאי לא. לא שייכת מילה בגוי. זה גם גדר של מחזק עוברי עבירה.


ברית מילה מנישואי תערובת

ש: דודי התחתן עם גויה והם עושים ברית מילה רפואית לבנם. האם מותר ללכת? אם לא אבוא הוא ייפגע.

ת: לא ללכת. זה מתן לגיטימציה. אין לו בלעדיות על רגישות ומונופול על פגיעות – גם אנו נפגעים ממעשהו.


ברית מילה בלי נישואים

ש: יש ברית מילה לבן שנולד לחבר שלי בלי נישואים. אמנם הוא עומד להתחתן. ללכת?

ת: לא. אין מחזקים ידי עוברי עבירה. כלומר מבטאים שמחה והערכה.