משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!
הבדלים בין גרסאות בדף "בישול עכו"ם (שו"ת)"
מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
שורה 8: | שורה 8: | ||
ת: הכל תלוי בזמן ובמקום, כי מזון חשוב מביא חתנות (עם גויים), ומזון לא חשוב לא מביא חתנות (דרכי תשובה ס' קיג). ובס' ישיב משה (יו"ד סי' ו עמ' שמח): פעם, הרב משה טורעצקי מאנגליה, התקשר לארמון המלכות באנגליה - בקינגהם פלס - ושאל האם החשובים אוכלים סלמון מקופסאות שימורים ושללו את השאלה בתימהון ופשוט אצלם שמשתמשים רק בסלמון טרי. | ת: הכל תלוי בזמן ובמקום, כי מזון חשוב מביא חתנות (עם גויים), ומזון לא חשוב לא מביא חתנות (דרכי תשובה ס' קיג). ובס' ישיב משה (יו"ד סי' ו עמ' שמח): פעם, הרב משה טורעצקי מאנגליה, התקשר לארמון המלכות באנגליה - בקינגהם פלס - ושאל האם החשובים אוכלים סלמון מקופסאות שימורים ושללו את השאלה בתימהון ופשוט אצלם שמשתמשים רק בסלמון טרי. | ||
− | [ | + | [http://shlomo-aviner.net/index.php/%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%9C%22%D7%94%D7%92%D7%93%D7%A8%D7%AA_%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%9C_%D7%A2%D7%9B%D7%95%22%D7%9D%22_(%D7%A9%D7%95%22%D7%AA) למקרות נוספים לחץ כאן] |
− | |||
− | + | '''בישול נכרי במיקרוגל''' | |
− | + | ש: האם מותר לאכול מזון שבושל על ידי נכרי במיקרוגל? | |
+ | |||
+ | ת: אם הגדר הוא קירבה לגויים, אז אין לחלק. אם יש לפטור תולדות חמה כמו בשבת, יש מקום לדון. בשו"ת שבט הלוי ח קפה (ט קסב) אסר. וכן הגרי"ש אלישיב מובא בשבות יצחק (ושאלתי את הרב: אך מיקרוגל לא מבשל אלא הגלים נבלעים במולקולות המזון שבתנור ומחממים אותן? והשיב הרב: כשתסכים לבשל בשר בחלב במיקרוגל, נדבר... ועיין שו"ת אגרות משה או"ח ג נב. שו"ת רבבות אפרים ח תקיא. וראיתי שנשאל האדמו"ר מקאליב: בישל במיקרוגל בשר בחלב, האם זה מותר לכלב או שיש בזה איסור הנאה? והשיב: במיקרוגל שאין נחשב כמבשל, יש להקל. וטעם הדבר כי מיקרוגל אינו עושה פעולת בישול רק מחמם את האוכל בקרני לייזר, ולכן יש צד להקל בזה... שו"ת קול מנחם או"ח ג שלט – מ"צ). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''פיצוחים של גויים''' | ||
+ | |||
+ | ש: בחנות יהודים עם הכשר, יש גוי שקולה את הפיצוחים. הם מותרים? | ||
+ | |||
+ | ת: כן. אינם עולים על שולחן מלכים. עיין רמב"ם מאכלות אסורות יז טז. שו"ע יו"ד קיג ב הגה. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''טבילת נטלה''' | ||
+ | |||
+ | ש: האם נטלה מפלסטיק צריכה הטבלה? | ||
+ | |||
+ | ת: לא. א. תוצרת יהודית. ב. פלסטיק לא חייב. ג. אינה כלי אוכל. | ||
שורה 44: | שורה 59: | ||
ת: יש להתיר. שו"ת תשובות והנהגות לגר"מ שטנרבוך ח"א (סי' תמה). | ת: יש להתיר. שו"ת תשובות והנהגות לגר"מ שטנרבוך ח"א (סי' תמה). | ||
− | [[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: כשרות | + | [[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: כשרות (שו"ת)]] |
גרסה אחרונה מ־06:29, 19 במרץ 2017
[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]
הגדרת בישול עכו"ם
ש: לגבי בישול עכו"ם, האם הכלל של אוכל שעולה על שולחן מלכים הוא על אמות מידה קבועות או שזה תלוי בנסיבות?
ת: הכל תלוי בזמן ובמקום, כי מזון חשוב מביא חתנות (עם גויים), ומזון לא חשוב לא מביא חתנות (דרכי תשובה ס' קיג). ובס' ישיב משה (יו"ד סי' ו עמ' שמח): פעם, הרב משה טורעצקי מאנגליה, התקשר לארמון המלכות באנגליה - בקינגהם פלס - ושאל האם החשובים אוכלים סלמון מקופסאות שימורים ושללו את השאלה בתימהון ופשוט אצלם שמשתמשים רק בסלמון טרי.
בישול נכרי במיקרוגל
ש: האם מותר לאכול מזון שבושל על ידי נכרי במיקרוגל?
ת: אם הגדר הוא קירבה לגויים, אז אין לחלק. אם יש לפטור תולדות חמה כמו בשבת, יש מקום לדון. בשו"ת שבט הלוי ח קפה (ט קסב) אסר. וכן הגרי"ש אלישיב מובא בשבות יצחק (ושאלתי את הרב: אך מיקרוגל לא מבשל אלא הגלים נבלעים במולקולות המזון שבתנור ומחממים אותן? והשיב הרב: כשתסכים לבשל בשר בחלב במיקרוגל, נדבר... ועיין שו"ת אגרות משה או"ח ג נב. שו"ת רבבות אפרים ח תקיא. וראיתי שנשאל האדמו"ר מקאליב: בישל במיקרוגל בשר בחלב, האם זה מותר לכלב או שיש בזה איסור הנאה? והשיב: במיקרוגל שאין נחשב כמבשל, יש להקל. וטעם הדבר כי מיקרוגל אינו עושה פעולת בישול רק מחמם את האוכל בקרני לייזר, ולכן יש צד להקל בזה... שו"ת קול מנחם או"ח ג שלט – מ"צ).
פיצוחים של גויים
ש: בחנות יהודים עם הכשר, יש גוי שקולה את הפיצוחים. הם מותרים?
ת: כן. אינם עולים על שולחן מלכים. עיין רמב"ם מאכלות אסורות יז טז. שו"ע יו"ד קיג ב הגה.
טבילת נטלה
ש: האם נטלה מפלסטיק צריכה הטבלה?
ת: לא. א. תוצרת יהודית. ב. פלסטיק לא חייב. ג. אינה כלי אוכל.
פת גוי
ש: מותר לאכול לחם או פיתה שערבי אפה?
ת: לא. כדיני פת גוי (עי' קיצור שו"ע לח).
קפה של גוי
ש: מותר לשתות קפה במטוס גוי?
ת: כן. אין בו חשש תערובת איסור וכן אין בו משום בישול עכו"ם כי הרוב הוא מים. שו"ת יחוה דעת ד יד.
בישול גוי
ש: מה דין בישול פילפיני לחולה ולבני משפחתו שבביתו?
ת: לחולה מותר, לבני משפחה אסור, אלא אם כן אינו עולה על שולחן מלכים או נאכל חי. אך לאשכנזים מותר (קצשו"ע לח).
בישול של מחלל שבת
ש: האם יש דין איסור בישול של מחלל שבת בפרהסיא? מקור?
ת: יש להתיר. שו"ת תשובות והנהגות לגר"מ שטנרבוך ח"א (סי' תמה).