שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הבדלים בין גרסאות בדף "בגדים בתפילה (שו"ת)"

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

שורה 74: שורה 74:
 
'''אבנט'''
 
'''אבנט'''
  
ש: האם חובה לחגור באבנט, גרטל, לתפילה?
+
ש: האם חובה לחגור באבנט, "גרטל", לתפילה?
  
 
ת: פעם היה צריך לשם תקינות הלבוש. בימינו לא חייבים (שו"ת שאילת שלמה ג לג).
 
ת: פעם היה צריך לשם תקינות הלבוש. בימינו לא חייבים (שו"ת שאילת שלמה ג לג).
  
 
[[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: הכנת הגוף והמקום (שו"ת)]]
 
[[קטגוריה: שו"ת]] [[קטגוריה: הכנת הגוף והמקום (שו"ת)]]

גרסה מ־12:47, 15 בנובמבר 2016

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


תפילה בבגדי שינה

ש: האם מותר להתפלל בבגדי שינה?

ת: לא, בשמונה עשרה צריך בגדים כמו מול מלך (שו"ע או"ח צא ומ"ב ס"ק א, יב-יג).

[כשהגר"מ פיינשטיין היה מתפלל תפילת מעריב ביחידות בביתו, כשלא היה לבוש בבגדיו אלא בחלוקו ובנעלי בית, היה מקפיד תמיד להחליף ולהתלבש לגמרי, ממנעליו ועד לכובע שחבש לראשו, ואפילו את העניבה היה שם, הכל לכבוד תפילת מעריב ביחידות בביתו. ובפעמים הראשונות שראיתי אותו עושה כך לא הבנתי, וחשבתי שמתכונן ללכת לאיזה מקום לאחר שהתלבש בהידור, ותלמיד שאל: "לאן הולכים", וענה לו בתמיהה על שאלתו "להתפלל מעריב". רשומי אהרן ח"א עמ' יט.

וכשהיה הג"ר משה פיינשטיין בבית חולים כשעמד ללבוש להתפלל שחרית, אמר שכמעט אין ברירה, אי אפשר ללבוש כרגיל לתפילה. אבל גם מסתבר שבבית חולים אין צורך, דהלר גם אם יבוא מלך לבית חולים, לא ילבשו יותר מחלוק וכדומה, וממילא נחשב זה כמוכן למלך (מסורת משה ב כב). וכשהראתי פיסקה זו להגר"ש אבינר, הוא אמר לי: "אני הייתי מתלבש רגיל ברגע ראשון שיכלתי" – רשם מ"צ.]


בגד לא נקי

ש: אם יש לכלוך על הלבנים שלי, אני יכול להתפלל כך?

ת: כן מן הדין. מג"א עו סק"ו. ויש מחמירים. שו"ע הגר"ז שם ד.


בגדי תפילה

ש: האם מותר להתפלל במכנסיים קצרים?

ת: זה הכלל – בגד שבו עומדים מול מלך (שו"ע או"ח צח א).


תפילה עם סנדלים

ש: האם מותר להתפלל עם סנדלים?

ת: כן אם הרגלים נקיות (שו"ע או"ח צא ה. שו"ת שאילת שלמה ג ל).


יחף

ש: האם מותר להתפלל יחף?

ת: לא. רק כמו שעומדים בפני מלך (שו"ע או"ח צא ה).


תפילה בגילוי ראש

ש: האם מי שהתפלל בגילוי ראש, צריך לחזור?

ת: דיעבד בשוגג לא. כשיטת הגר"א או"ח ח (ישועות משה טו. הליכות שלמה - תפילה ב טז. דלא כשו"ת אגרות משה או"ח ד מ אות יד).


בגדי תפילה

ש: האם מותר להתפלל מנחה בבגדי עבודה מלוכלכים?

ת: לכתחילה לא, כי לא עומד כך מול מלך. אלא בלית ברירה.

[ונשאל הגרי"ש אלישיב: האם צבעי רשאי להתפלל עם בגדי העבודה שלו? והשיב: אם הוא לא מתבייש ללכת עמהם ברחוב יפו בירושלים, יכול בשעת הדחק ללובשם אף בתפילה. קב ונקי יט – רשם מ"צ].


בגדי צבא

ש: לאור הדין שאין מתפללים אלא בבגדים שעומדים בהם בפני מלך, האם מותר להתפלל במדי צה"ל?

ת: ודאי. הם אולי הבגדים הכי מכובדים שיש. ועיין שו"ת אבני ישפה ח כט אות ה.

[בשו"ת אבני ישפה (שם) השיב לאותה שאלה, שבזמננו, שרגילים בני אדם להיכנס לפני שרים עם מדים של הצבא, הם נחשבים מכובדין, וודאי שמותר גם להיכנס בהם לבית הכנסת. מסופר על רבה של העיר חיפה, הרב שאר ישוב כהן, שבעת חתונתו כיהן כרב צבאי, ובא לחופתו בירושלים כשהוא לבוש מדי צבא. היו שם אנשים שלא ראו זאת בעין יפה. תמה רבנו הרב צבי יהודה קוק: להיות לבוש בבגדי פריץ רוסי - זה מתאים. ואילו להיות לבוש בבגדי צבא הגנה לישראל - אין זה מתאים?! (שיחות הרב צבי יהודה – ארץ ישראל עמ' 268. טל חרמון – מועדים עמ' 135) – רשם מ"צ.]


ש: האם חייל במדים צריך לחבוש כומתה בתפלה מצד עומד לפני מלך שהרי הוא שם כומתה במסדר או לפני קצין?

ת: לא צריך. לא תמיד יש לו כומתה.


אבנט

ש: האם חובה לחגור באבנט, "גרטל", לתפילה?

ת: פעם היה צריך לשם תקינות הלבוש. בימינו לא חייבים (שו"ת שאילת שלמה ג לג).