שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

ארבעת המינים - הלכה (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


כשרות ד' מינים

ש: אם קניתי ד' מינים סגורים עם חותמת כשרות, אני חייב להראות לתלמיד חכם שיבדוק?

ת: לא. רק לוודא שלא נרקבו.


אתרוג עם פיטם

ש: איזה סוג אתרוג יותר טוב - עם פיטם או בלי פיטם?

ת: בלי, כי אם יש לו, יש סיכון שיפול עקב מכה (עיין שו"ע ורמ"א או"ח תרמט ה ונו"כ – מ"צ).


איגוד לולב

ש: האם אפשר לאגוד לולב עם גומי או וולקרו?

ת: מן הדין אפשר בכל דבר, ואין בזה בל תוסיף או חציצה. שו"ע או"ח תרנא א. מב ט. אבל נהגו להשתמש בכפות לולב. מנהגי מהרי"ל. ועוד.


לולב נאה לפני שופר נאה

ש: כתוב גמרא שבת (קלג, ב): "זה קלי ואנוהו, התנאה לפניו במצות, עשה סוכה נאה לולב נאה שופר נאה ציצית נאה ס"ת נאה". מדוע הזכיר סוכה ולולב לפני שופר? הרי ראש השנה קודם לסוכות. וא"כ הסדר פה הפוך?

ת: אולי בלולב ההידור הוא מעיקר הדין.

[הגר"א נבנצל כתב לי: "לכאורה ס"ת קודם לכל, וצ"ע. אולי מפני שבאתרוג כתוב הדר". הגר"ח קנייבסקי כתב לי: "שניכר יותר". הג"ר יעקב אריאל, רבה של רמת גן, כתב לי: "כי הלולב יש חיוב מיוחד להיות הדר עד כדי פסילתו אם לא מהודר, ועם הלולב הוזכרה גם הסוכה". הגרז"נ גולדברג כתב לי: "בפשטות נראה שלולב יש דברים מיוחדים שפוגעים בנאותו כמו יבש וכדומה, משא"כ שופר שלא נתבאר מה נחשב נאה וכנראה מה שאנשים שבאותה עת מרגישים נחשב נאה בשופר. סוכה נאה נראה שאינה מסריחה כגון שיוצאים סכך [ומפריעים לאכילה] נמוך מי' טפחים". הג"ר שמאי קהת הכוהן גראס, מח"ס שו"ת שבט הקהתי, כתב לי: "היה לו להקדים ג"כ ציצית, ואפשר דקמ"ל אפילו סוכה ולולב שצריך לעשות כל שנה משא"כ שופר מספיק פעם אחת" - רשם מ"צ].


ד' מינים של רבו או שלו

ש: מה עדיף – נטילת ד' מינים של רבו עם אתרוג חום מרוב שימוש (כלומר, עם הידור החת"ס), או אתרוג שלו נקי?

ת: שלו, כי הידור הוא מעלה ברורה ושל רבו הוא חידוש.

למקורות נוספים לחץ כאן


ד' מינים פשוטים או מהודרים ממש לפני החג

ש: מה עדיף למי שאין לו הרבה כסף – לקנות ד' מינים פשוטים, או לחכות ממש לפני החג כשהמחירים יורדים ולקנות ד' מינים יותר מהודרים?

ת: ודאי עדיף מהודרים והכסף שנחסך ייתן לצדקה.

למקורות נוספים לחץ כאן


ד' מינים מהודרים וביטול תורה

ש: מה עדיף – להקדיש זמן מתלמודו לחפש ולקנות ד' מינים מהודרים, או ללמוד תורה באותו זמן?

ת: חשבון אישי. אין זה ביטול תורה.

[אמר הג"ר שמואל קמנצקי שאפילו מי שתורתו אומנתו חייב להקדיש זמן מתלמודו בשביל למצוא מהודרים, אבל שיש גבול בזה - כשמצא מה שהוא בגדר 'מהודר' על פי דין ובכך קיים מצוותו להדר עד שליש, שוב אין לבטל תורה עוד בכדי להשיג מהודר יותר. בנוסף, אמר שיש שאינם מייחדים זמן הראוי לחיפוש ד' מינים ובוודאי חייב לייחד לזה לכל הפחות שיעור משך הזמן שהיה מייחד לקניית חליפה... (קובץ הלכות – סוכות עמ' רל-רלא). אמנם ראיתי מסופר שבערב סוכות הרב יחיאל מיכל שטרן - רב שכונת עזרת תורה בירושלים - פגש את הגאון רבי זונדל קרויזר במאה שערים, ורבי זונדל שאלו: מה אתה עושה כאן, למה אינך הולך ללמוד? אמר הרב שטרן: אני באתי לקנות אתרוג. אמר לו רבי זונדל: נו, קונים ומיד הולכים ללמוד, לא צריך הרבה שהיות, קונים אתרוג כשר וזה לא לוקח הרבה זמן (זהרי חמה עמ' קצב) - רשם מ"צ].


סלסלה

ש: האם אפשר להשתמש בסלסלה כדי לאגוד את הלולב?

ת: כן. מ"ב תרנא יא. אך יש להוסיף קשר. חת"ס סוכה לו ב. ביכורי יעקב תרנא ח.


קשרים ללולב

ש: כמה קשרים יש לקשור את הלולב?

ת: שלושה כנגד ג' אבות. יש אומרים שזה כולל קשר האגוד לולב-הדס-ערבה, וי"א שאינו כולל. שו"ע או"ח תרנא א. מ"ב יא.


נענוע לולב

ש: אם נענע הלולב בסדר כיוונים לא נכון, יצא ידי חובה?

ת: יצא דיעבד. רמ"א או"ח תרנא יא.


הרמת אתרוג מהרצפה באמצע שמונה עשרה

ש: נפל אתרוג באמצע תפילת שמונה עשרה, האם מותר ללכת ולהרימו מהרצפה?

ת: משתמשים באתרוג למצווה, וכשהוא מונח על הרצפה זה בזיון מצווה. לכן, מותר להפסיק את תפילת שמונה עשרה ולהרימו, בלי לדבר (משנה ברורה קד ס"ק ב ועיין פסקי תשובות שם). אמנם, לא חייבים, כמו שמביא המשנה ברורה (צו ס"ק ז): "נפל ספר על הארץ ואינו יכול לכוין מותר להגביהו כשיסיים הברכה שהוא עומד בה ואי לאו הכי לא יפסיק" וספר הוא יותר קדוש מאתרוג, ולמרות זאת לא חייבים להרים אותו מהרצפה.

[והשיב הגר"ח קניבסקי: "אם מפריע לו להתפלל מותר להרימו" (ידון משה יא, קז).]


ברכת לולב

ש: האם מותר לברך על לולב יותר מפעם אחת ביום?

ת: לא (שו"ע או"ח תרנא ה).


נטילת לולב בכותל המערבי

ש: האם הרב נוהג ליטול לולב פעם נוספת כשהוא בא לכותל המערבי בסוכות?

ת: לא. כך חידש הביכורי יעקב, ומובא בלוח א"י להגרי"מ טיקוטינצקי. אך רבי מאיר שמחה חולק (חידושי ר' מאיר שמחה סוכה מא). לא להתכוון לקיים מצוה דאורייתא ודאי כדי לא לעבור על בל תוסיף לחולקחם. לכן אני לא מקפיד ליטול פעם שנייה שם.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


נטילת לולב

ש: האם הרב נוטל את הלולב בסוכה לפני תפילה או בבית הכנסת לפני הלל?

ת: בבית הכנסת.

למקורות נוספים לחץ כאן


הידור

ש: מה עדיף לקנות ארבע מינים מהודרים או רגילים והיתרה לצדקה?

ת: צדקה. זה הידור יותר גדול, כי מצוות עשה.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן