שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

אמונות טפלות (מאמר)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

בעקבות הוצאת ספר של הרב בנושא אמונות טפלות ע"פ התורה והמדע. נר באישון לילה.

האם אמונות טפלות כותבים בת' או בט'? זו מחלוקת. בת' הכוונה אמונות חסרות תוכן, שטויות. בט' הכוונה שטפלו, הוסיפו והאמונות העקריות הדביקו גם אמונות שאין להם ערך עצמי. כמדומני שהכי מקובל זה בט', כי זה מתורגם מגרמנית ממילה ששכחתי. בין כן ובין כך זה הבל. אבל זה טבע האדם להדביק אמונות טפלות. הטבע הזה הוא טבע קדום. מה שנקרא "המנטליות המאגית". שפירושה שהאדם שנתקל בפני קשיים במקום לפותרם לגופו של עניין הוא פותר אותם ע"י נתונים לא לעניין אבל קלים. כמו זה שמחפש מטבע תחת הפנס. איבדת פה? לא, אבל יש פה פנס, אז אחפש גם פה. המנטליות המאגית שלטה עצל עובדי ע"ז, התחילו להחלם נגדה פילוסופי יוון כמו אריסטו, שהרמב"ם מאוד מעריך אותו- תכלית השכל האנושי, אנושי לא אלוקי.

הבעיה היתה שהמדע האריסטוטלי, הפילו את האמונה אז התחילו הדתיים להלחם נגד הפילוסופים בעולם. כולם. הנוצרים והמוסלמים. אמרו המוסלמים. במקום להלחם בהם נעשה כמותם ונוכיח שיש אלוהים שהוא אחד ואין לא גוף ושהוא ברא אתת העולם. אלו המיתקלמין. הם הניחו 12 הנחות, אך הם לא מבוססות על המציאות אלא הפוך. במקום אריסטו שמסתכל על המציאות ואומר שיש סדר וחוקתיות וכן הלאה, הם אמרו שהכל פירודי ויש בלאגן אחד גדול, ולכן אין ברירה שיש הקב"ה, שאחרת אתה לא יכול להבין איך יש סדר. מציאות ה ואחדות ה הם הוכיחו מהבלאגן. והרבה פילוסופים הכיחו מן הסדר שאין רבש"ע, והרמב"ם הוכיח מן הסדר ומן הטבע שיש רבש"ע. יש בעיה במתקלאומין שמה שהם מניחים זה סותר על מה שהם רואים. הנחה 12- אל תסמוך על מה שאתה רואה אלא תסמוך על מה שהשכל אומר לך, יוצא מזה שלא צריך להוכיח כלום. הם טוענים שיש מהירות אחת. אבל אין דבר כזה? אתה לא רואה! אבל אם אני זורק אבן ומשהו אחר זה נופל יותר מהר? אתה לא רואה האבן עושה עצירות. כל זה במו"נ א,עג.

ועד שהופיע מה שנקרא המהפכה המדעית, זהו נמאס, צריך להוכיח את הדברים. אך היא הופיעה לפני המהפכה הביקורתית, שהיא אמרה אל תאמין למה שאומרים לך, כל דבר צריך לבדוק, וזה לא משנה אם זה פילוסוף או מישהו אחר, על כל דבר אפשר להקשות קושיות.

אבל צריך לדעת את האמת, שעל אף המהפכות האלו של הפילוסופים וכן המהפכה המדעית רוב המין האנושי מאמין באמונות טפלות. מחצית העם האמריקאי מאמין בחייזרים. 2 מיליון אמריקאים מאמינים שהם פגשו חייזרים, וכן הלאה.

קוראים לזה מנוסת התבונה. התבונה בורחת. כי התבונה היא תובעת מהאדם אחריות ורצינות לראות את המציאות.

וגם רוב האנשים הדתיים בעולם מאמינים באמונות טפלות. על המוסלמים דיברתי ועל הנוצרים חבל לדבר. כי היתה בחורה והיא נכנסה להריון, אך הבעיה היא שהיא נכנסה להריון לפני שהיתה בליל כלולות, והחן מאוד התעצבן ושאלה ממי את בהריון? והיא אמרה מהאל. ומה יכול להתווכח החתן? היא בהריון מן האל, ואח"כ שהוא נולד היא אמרה שיש שדרוג הוא לא רק נולד מן האל אלא הוא האל. הקיצור, אומר מלך הכוזר- כ"כ הרבה שטויות למטר מרובע. אגב, מתי היא נכנסה להריון? 1 לאפריל. ואצלם זה יום של בדיחות וציזבטים. ועושים בדיחה, לוקחים דג מנייר... שידוע שדג היה סמל הנצרות בהתחלה. זה הבדיחה הכי גדולה שיש, אך מה אכפת לנו מהנוצרים והמוסלמים.

אך גם בעמ"י יש אמונות טפלות ואנחנו לא יודעים מאיפה זה בא, מ2 המובנים בט ובת. זה סתם. אף אחד לא יודע. יש אמונות טפלות של אשכנזים אשר למדו מהגויים באירופה, וכן אצל הספרדים מארצות המזרח, וכשזה גם אצלם וגם אצלם זה סימן שזה מעבודות זרות ישנות מאוד לפני 3000 שנה. גם אם נומר שיש לזה ערך מסויים בט, יש לזה ערך טפל. אך זה לא עיקר!

כל יום שואלים אותי מאות שאלות על סגולות לכל מיני דברים. ואני אומר צריך לעשות תשובה. וסגולה ליום הולדת? יש סגולה כל מה שהוא אומר נעשה. אז אני אומר צריך תפילה תשובה וצדקה. לא מצליחים.

אחד אומר לי יש לך סגולה? יש לי חוב בבנק והוא טופח כל חודש, ואמרתי לו שהוא צריך להוציא פחות ממה שהוא מכניס, והוא אומר לי שאת זה הוא יודע, אלא שהוא מחפש סגולה. מעל חוקי המתמטיקה.

גם אם יש אמונות שיש להם מקום, אבל זה לא העיקר.

אני רווק זקן אני "מעוכב שידוך" מה עדיף ללמוד תורה או לנסוע לעמוקה? ללמוד תורה זה דבר ברור, ולנסוע לעמוקה זה לא דבר ברור, גם אם יש לזה ערך שאולי קבור שם יונתן בן עוזיאל, ואם כן אז יש לזה קצת ערך. אך ללמוד תורה ברור שזה עדיף. תלמד תרגום יונתן בן עוזיאל. שאלתי אותו הוא מעדיף שתלמד את תרגומו.

אחד שואל לעשות קידוש לבת שנולדה או לתת צדקה? לא כתוב בשום מקום לעשות קידוש להולדת הילדה, אך צדקה כתוב והרבה. אז תתן צדקה. אני לא מתנגד לקידוש, אני גם אבוא, אמנם לא אוכל שם כי יש שם אוכל כזה לא בריא. הוא רוצה קידוש אז שיעשה- אך אם הוא שואל מה יותר חשוב אז שיתן צדקה.

אפשר לעשות קידוש אבל זה ט, זה טפל ולא העיקר.

ווידוי הרב ניסים גאון "על מה שהחמרת הקלתי על מה שהקלת החמרתי", זה חלק מהווידוי. חלק מהאמונות הם טפלות.

אמונה טפלה- אם צובעים את הבית בצבע כחול זה מגן על הבית, זה אמונה שלקוחה מהמוסלמים, ואשכנזים נוהגים להשים רגל של פרסה. זה אמונות טפלות בת. שטויות לגמרי.

יש אמונות בט, אם שמים פתק בכותל אז זה מתקבל. אם אתה רוצה לדבר עם הקב"ה לא חייבים לשלוח לו פקס בכותל, אפשר ישירות בשיחה בכותל. הקב"ה שומע את התפילה ולא צריך להשים לו פתקים.

וכן יש איזה פיר שזורקים שם כסף, זה אמונה טפלה בת, זה ממש שטויות.

אם זה טפל בט אז למה הגמ' רבויה באמונות טפלות וכן הלאה? לא הכל אותו הדבר. נרות חנוכה לדוגמא פחות חשובים מהלכות שבת. נרות חנוכה לא מספיקים לבנות על ידם את החיים. ויש דברים פחות מנרות חנוכה. אז יש אמונות טפלות בגמרא אך הם לא העיקר של העניין. כמובן שאין בגמ אמונות טפלות בת, אם יש אמונות טפלות זה רק בט. אבל יש ספרים שלמים רק על סגולות? אז הוא כולו טפל בט. יש ספרים שאינם טפלים לא בט ולא בת כמו שו"ע, משנה ברורה, מסל"ש חובות הלבבות וכן הלאה.

אבל הרב אמר שהוא תמיד עונה תשובה תפילה וצדקה לאנשים אשר שואלים אותו?

שלשום נסעתי הביתה ואישה התקשרה, אישתי שמעה את השיחה, והיא ביקשה קמע, כי שום דבר לא עוזר לה. היא בחרדות ובדכאון, והיא ביקשה קמע כמו שנתתי לחברה שלה, ונתתי לה, לא שאני מכין אלא קונה. והבאתי לה, והיא חזרה אלי ואמרה שהחרדות עברו לה. היו לי מאות קמעות פעם, שחילקו ביום כיפור וזרקו אותם על הריצפה ואני אספתי אותם בגלל שזה ביזוי. יש הבדל בין השואלים. אם הוא שואל אותי מה עדיף אז הוא מקבל תשובה אחרת. שלא תמיד יש אותה תשובה, שזה תלוי באדם השואל ובאיזה מצב וכן הלאה. אסור לבנאדם שהוא לא ת"ח למסור פסקים, זה כתוב בשו"ע. כי אתה לא יודע את כל הנתונים שהיו לו בראש. אדם לא יכול להעיד על פסקים כי הוא לא יודע מהם הנתונים שהיו אז.

הרב סולוביציק אדם שאל אותו שאלה והוא אמר שמותר ותלמיד מהישיבה שאלו ואמר לו שזה אסור. כי יש דעות לכאן ולכאן. הרי ההוא ששואל הוא לא תלמיד שלי אז אני פוסק לו כך, אך אם הוא תלמיד שלי אז אני פוסק לו כפי שאני סובר, אך אם הוא לא תלמיד שלי אז אני לא נכנס לחיים שלו.

לכן, תלוי מי השואל.

האם מותר לחבר תפילות? תפילות מותר לכל אחד להתפלל מה שהוא רוצה, אז אם אדם שואל מותר לי להתפלל דברים שאני רוצה? כמובן כן, כל דבר שאתה רוצה. רק לא להתפלל דברים רעים. אדם שואל אותי מה עדיף להתפלל- תפילות שלי או תהילים? כמובן שתהילים. אלו 2 תשובות. וכן אם הוא מחבר תפילות הוא יכול לומר את שם ה' . אין עם זה בעיה, הוא אומר את זה מתוך יראת שמיים.

האם עיקר הפעולה של הקמע שהרב נתן לאותה אישה זה כמו תרופות הדמה שאנחנו מכירים או כקמע ממש?

אנחנו לא יודעים. בספר חסידים במקום אחד הוא אומר שקמעות זה שום דבר, ובמקום אחר הוא אומר שזה אסור, כי אתה מטריח מלאכים ומשמע שזה כן פועל אבל זה מטריח מלאכים. אז זה סתירה. ואם אתה רוצה לדעת תשובה אז תקנה את הספר החדש (נר..) ערך קמעות. וזה מובא להלכה שמי שנמצא בסכנה ומבקש אז מותר להביא לו, כי הוא חולה והוא בסכנה, משום שהוא בלחץ.

יש תרופות דמה. אבל קמעות זה לא ככה. יש תירוצים שונים על הקמעות. יש אומרים שאנחנו לא יודעים לכתוב קמעות ויש אומרים שהכניסו בכוונה טעויות בקמעות חוץ מאלו. וכן הלאה.

ש. מובא שסגולה להשים את ריש מילין מתחת לכרית של התינוק או יולדת? זה מתוך מה שספר קודש הוא קדוש ודבר קדוש מביא ברכה. אבל גם דברים אלו הם אמונות טפלות בט, זה לא העיקר.

אומר הרב באגרות- תבדוק אם דבר מסויים חזל אומרים וחוזרים עליו אלף פעמים או פעם אחת. יש דבר אשר מדגישים וחוזרים הרבה אז אתה מבין שזה חשוב.

לכן צריך להבדיל בין טפל לעיקר. הפסיכולוגים אומרים שבגיל 22 אדם יודע להבחין. איך הם יודעים אני לא יודע.

==

























==