שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

אכילה ראויה (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


אכילה בחוץ

ש: האם מותר לאכול כריך ברחוב? ומה לגבי גלידה?

ת: לא, זה דין אוכל בשוק. אלא לאכול בצד.


ש: האם מותר לשתות כוס קפה בהליכה? הרי אנו אומרים "האוכל בשוק דומה לכלב" ולא "השותה"...

ת: גם אסור.


ש: האם בחנות סופרמרקט אני יכול לאכול מן המוצרים לפני שאני משלם?

ת: לא. א. אולי אינם מרשים. ב. חשד בעיני הבריות. ג. האכול בשוק דומה לכל.


ש: האם אכילה בפארק אינה ראויה כמו אכילה בשוק?

ת: מותר, כי זה נהוג.


ש: האם מותר לאכול בשולחן של מסעדה שנמצא במדרכה או זה נקרא אוכל בשוק?

ת: מותר. אין זה שוק, אלא חלק מהמסעדה, על אף שהוא פתוח.


ש: ובאוטובוס?

ת: גם מותר. כי זה מקום צנוע, אך לא להפריע ליושב על ידו (הגהות יעב"ץ קידושין מ. עלינו לשבח – שמות תרעא-תערב. (עיין שו"ת שאילת שלמה ב תמג. ג פא).


ש: האם האוכל באוטובוס דינו כדין אוכל בשוק?

ת: מותר. כי זה מקום מוצנע. העיקר – לא להפריע לאחרים (הגרי"ש אלישיב. ידיעון הלכה אב תשסח. עיין שו"ת שאילת שלמה ב תמז).


תזונת רמב"ם

ש: האם ללכת על פי שיטת התזונה של רמב"ם?

ת: לא. יש לילך על פי הרופא אשר בימיך.


אכול כפי יכולתך

ש: האם יש בעיה לאכול במסעדה של "אכול כפי יכולתך"?

ת: זו גרגרנות ואכילה גסה. רמב"ם הלכות דעות פרק ה.


ארוחה כבדה בלילה

ש: המשנה ברורה כותב שיש לאכול ארוחה קלה ביום וכבדה בלילה. קנז ד. חייבים?

ת: לא נזהרו בזה. פס"ת שם. ואדרבה, הרופאים אומרים שבערב תהיה קלה.


אכילת בורקסים

ש: האם יש איסור הלכתי לאכול בורקסים בגלל ונשמרתם?

ת: יש מצוה מן התורה למעט בהם. רמב"ם דעות פרק ד.


לחם משמין

ש: האם זה נכון שלחם משמין?

ת: לא נכון. לא יותר מכל מאכל אחר. העיקר לא להפריז בכמות. וגם תלוי מה מורחים עליו.


אכילה בין ארוחות

ש: האם יש בעיה לאכול בין הארוחות?

ת: אין איסור, אך זו מידה לא טובה. "אל תאכלו בדרכים ואל תאכלו כעכברים כי אם לשעות קבועות". אגרות הרמב"ם. יש לאכול בקביעות לשולחן ובזמן קבוע. אור צדיקים למהר"ם פאפירש. לא יאכל וישתה מעומד. גם ההולך ממקום למקום נכנס לשאלות של ברכה ראשונה ואחרונה. וגם לעיתים שוכח ברכה אחרונה. פס"ת קע כה.


דיאטה

ש: זה נכון שאכילת כרוב מרזה?

ת: הבל. אין קלוריות שליליות, אלא יש לאכול סלטים ואז לא מתמלאים מזון משמין.


אכילה כל היום

ש: האם אכילה כל היום היא רק בעיה בריאותית או שיש בכך גם בעיה רוחנית מוסרית?

ת: ודאי זו שפלות. "אמר רב אחא בר יעקב: בתחילה היו ישראל דומין כתרנגולים שמנקרים באשפה עד שבא משה רבנו וקבע להם זמן סעודה". יומא עה ב. "היינו שאוכלין תמיד מעט מעט". מהרש"א בפירוש תרנגולים שמנקרים באשפה.


שתיית מים

ש: זה נכון שאסור לשתות מים בזמן הארוחה כי זה מדלל את מיצי הקיבה?

ת: לא נכון. הגוף מייצר מיצים באופן מאוזן.


ש: אך כך כותב הרמב"ם?

ת: רפואה ישנה (עי' הקדמת הרב לספרו 'רופא הנפשות', פירוש על פרקי הרפואה של הרמב"ם – מ"צ). והעיקר לשתות הרבה.


ירידה במשקל

ש: האם זה נכון שדיאטה אינה מועילה בלי פעילות גופנית?

ת: לא נכון. אם אוכלים במידה, יורדים במשקל. אך לפעילות גופנית יש ערך בפני עצמו.


ש: האם אפשר לרדת במשקל על ידי פעילות גופנית לבדה?

ת: אם אוכלים יותר מדי, לא.


בורקסים

ש: למה אין לאסור אכילת בורקסים שהם מאוד לא בריאים וגורמים למחלות רבות? ונשמרתם מאוד לנפשותיכם.

ת: אכן אין לאכול מזון לא בריא, הן בורקסים הן מזון שמכיל הרבה סוכר ושמן, כמבואר ברמב"ם הלכות דעות פרק ד, שהתנהגות בריאה היא מצות והלכת בדרכיו.


שתיה בארוחה

ש: הרמב"ם כותב שאין לשתות בארוחה. הלכות דעות ד. האם חייבים להיזהר?

ת: זו רפואה ישנה. יש לילך על פי הרופא אשר יהיה בימים שלך. אדרבה היום הרופאים ממליצים לשתות לפני הארוחה, כדי לשפר פעולת מעיים.


מזון אורגני

ש: כמה כסף יש להוציא כדי לקנות מזון אורגני שהוא יותר בריא?

ת: עד היום נעשו כמאתים מחקרים, אבל כמעט לא עולה שום הוכחה ברורה לעדיפותו של מזון זה.


ש: אבל כולם אומרים שהוא יותר בריא?!

ת: כולם אומרים אינו הוכחה מדעית.


ש: אבל דורות קדמונים שאכלו מזון כזה חיו הרבה יותר!

ת: הרבה פחות. חצי או שליש מעכשיו.