שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

שונות - ברכות (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

(הופנה מהדף "שונות - ברכות (שו"ת))

[מקורות ע"י הרב מרדכי ציון]


ברכות על קרבנות

ש: איזו ברכה מברכים על הקרבת קרבן?

ת: אין ברכה. הוא מעל. אבל מברכים על אכילת הזבח. כי הוא יברך הזבח. שמואל א ט יג. בא"י אמ"ה אקב"ו לאכול את הזבח. רש"י שם. וכן רש"י פסחים קכא א ד"ה ברכה.


מאה ברכות

ש: בדין החיוב לברך מאה ברכות בכל יום, אם היום הולך בזה אחר הלילה, או להיפך? ראיתי בפסקי תשובה (סי' טז) שיש סתירות בזה בדברי הראשונים.

ת: יום אחרי לילה. [והגר"א נבנצל כתב לי: "לענ"ד פשוט שהיום הולך אחר הלילה". וכן אמר הגרי"ש אלישיב: "המנין של מאה ברכות מתחיל מהלילה שלפני היום וכדכתיב ויהי ערב ויהי בוקר, שהיום הולך אחר הלילה" (מנשים באהל עמ' צד) – מ"צ].


ברכת שעשה נס לאבותינו על בניין האו"ם

ש: הרואה את הבנין בניו יורק בו הצביעו אומות העולם על הקמת המדינה, חייב לברך "שעשה נס לאבותינו" (זה לא הבנין העכשווי של האו"ם אלא היה במקום אחר ויש בו שלט ששם הצביעו על הקמת המדינה)?

ת: לא, כי הוא לא נס מעל טבע (עיין ביאור הלכה ס' ריח). [כך גם כתב הרב חיים ג'קטר (דף שבועי 'קול תורה' – פ' שמיני תשע"ב), וכן כתב ששאל שאלה זו להג"ר צבי שכטר, והשיב שאין לברך ע"פ דברי המג"א (ריח סק"א והובא במ"ב ס"ק ז) שיש לברך דווקא שניכר הנס מתוך המקום (פירש המ"ב שבראותנו מעברות הים, נזכרים אנחנו שמים אלו נחצו לגזרים, וכן הירדן היה נס במים גופא וכו'), אבל בלאו הכי, כגון בבואנו סמוך לירושלים, שקרה שם נס בעת מלחמת סנחריב שיצא מלאך ד' והמית כל המחנה, אין מברכים על כגון זה שעשה נסים, שאין הנס ניכר מתוך המקום (ופירש המ"ב אף על גב שאפשר לכוון מקום שנעשה הנס אעפ"כ אין הנס ניכר, שהרי לא בגוף האדמה נעשה הנס). ומסיק הג"ר שכטר שכן התרחש נס בהצבעת האו"ם אבל לא ניכר הנס מתוך הבניין, והוסיף שיש להודות לד' במקום הזה על כל מה שעשה בהקמת המדינה – מ"צ].


ברכת שעשה לי נס שנעשה לו בהיותו גוי

ש: אם קרה לגר נס בהיותו גוי, האם יברך שעשה לי נס במקום הזה לאחר גיורו? וכן מה הדין לגבי צאצאיו?

ת: כן, כי לולי הנס לא היה חי (לשאלה זו, השיב הג"ר יוסף נסים קרליץ, חוטי שני – הלכות מזוזה, ברכות ומילי דנזיקין עמ' שצח: מסתברא שמברך, מפני שהודאה זו אינה על מה שהיה בעבר, אלא זוהי הודאה על המציאות של היום, שהיום יש לו נס, שהוא חי, ולכן ביום שמתגייר מברך המעביר שינה מעפעפי, וכן מברך על נס שנעשה לאביו מהאי טעמא – מ"צ).


מציב גבול אלמנה על קיבוץ חילוני

ש: אם אני מגיע לקיבוץ חילוני בו יש עבירות, האם לברך ברוך מציב גבול אלמנה?

ת: כן. ומסופר על הגאון ר' מרדכי גימפל יפה שהגיע למקום כזה ואמר: אמנם אלמנה חצופה, ובכל זאת, ברוך מציב גבול אלמנה (שו"ת שאילת שלמה ב נב. פניני הלכה ברכות 68. קום התהלך בארץ סי' מז – מ"צ).


ברכה על מזון מסוכן

ש: חולה שאוכל מזון מאוד לא בריא המסכן חייו, האם לא יברך ברכה אחרונה, כשם שאין מברכים על מזון אסור. שו"ע או"ח קצו א?

ת: יברך כי מנה זו היחידה אינה מסכנת אלא ההצטברות.

[דלא כהגרי"ש אלישיב שפסק שאין לברך ברכה אחרונה, כי המאכל מסכן חייו והוא איסור גמור עבורו, ואין זה מברך אלא מנאץ. קב ונקי סי' סב – רשם מ"צ.]


ברכה על סורגים

ש: האם מברכים על סורגים מדין עשיית מעקה?

ת: לא. מצוות מעקה זה רק על הגג, בסורגים זה מצוות לא תשים דמים בביתך, שזה לא מצות עשה אלא לאו ואין עליו ברכה.


כיבוד אב שאינו מברך

ש: אבי מבקש שאגיש לו אוכל, אך אינו נוטל ידיים ואינו מברך?

ת: אסור משום לפני עוור, אך לעניים מותר משום צדקה, וקל וחומר לאביו שזו מצוה המוטלת עליו (פסקי תשובות קסט אות ג).


הגשת אוכל למי שאינו מברך

ש: יש הלכה שאסור להגיש אוכל למי שאינו מברך מפני לפני עיוור לא תתן מכשול. שו"ע או"ח קסט ב. האם לעשות אם אני מארח אדם לא דתי בביתי?

ת: ברור הוא שאם אפשר לבקש בדרכי נועם שיברכו, ודאי יש לעשות כן. אבל מכיין שזה לא תמיד ניתן, התיר הגרש"ז אוירבך לכבד אורחים במאכל ומשקה אף כשידוע שלא יברכו, כיון שכל האיסור משום לפני עיוור, ואם לא תכבדם, אתה מכשילם באיסור יותר גדול, הוא איסור שנאה לתורה ולדתיים.

[שו"ת אגרות משה או"ח ה יג. שו"ת מנחת שלמה א לה. פס"ת קסט אות ג. שו"ת שאילת שלמה א תצח. והעיד הגר"ח קניבסקי שכן היתה דעתו של החזו"א. אגרות וכתבים דרך אמונה עמ' לב. ויש אומרים להפקיר את המזון לפני גישתו. ס' וזאת הברכה עמ' קנד. ובשו"ת רבבות אפרים (ח עד), סיפר הגר"א גרינבלט: "ונהג מטקסי שנסעתי במכונית שלו מתל אביב לירושלים בתמוז תשנ"ז הוציא בדרך בקבוק קולה ונתן לי כוס ואמרתי לו שיעצור המכונית ונתתי לו הכפה מהכיס שלי ואמרתי לו שאשתה אם הוא ישתה ויעשה ברכה ועשיתי עמו הברכה ודמעות ירדו מעיניו כי זה ארבעים שנה שלא עשה ברכה ואח"כ עשיתי ברכה והודה לי מאוד ובקשתיו שימשיך לעשות ברכות ורואים שאפשר להשפיע על אחרים שיעשו ברכה ואם כן יש להשתדל בזה הרבה".]


ש: אם עוברים דירה ויש לנו שכנים חדשים, האם להביא לכל אחד חלה מתוקה, או להימנע כי הם חילונים ולא יברכו?

ת: להימנע ולהביא להם פרח.


מכירת מזון לאינו מברך

ש: האם מותר למכור מזון מוכן כגון שתיה או עוגיות למי שאינו מברך?

ת: אמנם אין לתת במתנה. שו"ע או"ח קסט ב. אבל דרך מכירה מותר. וכן בית מלון, מסעדה, קייטרינט וכדומה. תורת חסד לגאון מלובלין או"ח ה. פס"ת קסט אות ד.

[ונשאל בשו"ת דברי חכמים עמ' רפא: בדין לפני עור לא תתן מכשול, האם אחד שיש לו מסעדה, מותר למכור ליהודי חילוני אוכל, וידוע שלא עושה ברכה עליו, האם זה לפני עור או לא? והשיב בשם הגרי"ש אלישיב והסטייפלר שהעולם סומכים על הרב מלובלין שהתיר ברוב אופנים – רשם מ"צ.]


להרגיע תינוק באמצע ברכה

ש: אם תינוק בוכה באמצע ברכה שלי, מותר לי לסמן לו ולחייך לו כדי להרגיעו, שהרי אסור לעשות שום דבר באמצע ברכה?

ת: דיעבד מותר, כי הרגעתו מסייעת לברך כיאות. פס"ת קצא ב.


ברכת שהכל

ש: ברכת שהכל בקמץ או צירי?

ת: שתי שיטות. כל אחד לפי מנהגו (עיין מג"א קסז ח. שערי תשובה רד כ).


ברכת האילנות על ערלה

ש: האם אפשר לברך ברכת האילנות על פירות ערלה?

ת: מחלוקת. לכן עדיף שלא. פסקי תשובות רכו ו.


נשים ומאה ברכות

ש: האם נשים חייבות במאה ברכות כל יום?

ת: לא. שבט הלוי ה, כג.

למקורות נוספים בענין לחץ כאן


"אשר יצר" לאדם עם קטטר

ש: מי שיש לו קטטר בנקב אברו והמי רגלים מטפטפים, מתי יאמר ברכת "אשר יצר"?

ת: כתב בשו"ת באר משה (ד, ז אות ח) שכשמסירים או כשמחליפים או כשנופל מעצמו, ועי"ז פוסק האבר מלטפטף מי רגלים, יברך ברכת "אשר יצר".


ברכה באושוויץ

ש: אבי ניצל אושוויץ. כשאגיע לשם במסע לפולין האם עליי לברך ברוך שעשה נס לאבי במקום הזה?

ת: לא. זו ברכה רק על נס מעל הטבע (ביאור הלכה ריח).


שילוח הקן

ש: מה היא ברכת שילוח הקן?

ת: מחלוקת ראשונים. לכן יברך בלי שם ומלכות "על שילוח הקן" (עיין נחל איתן מהגר"ח קניבסקי ס' ה ס"ג סק"א). אבל קודם ללמוד כל ההלכות כדי להיות בטוח שאכן יש כאן מצוה.


פח אשפה

ש: האם מותר לברך במטבח בו יש פח ללא מכסה?

ת: מותר, אם לא מסריח (שו"ע או"ח עט ד).


אבידת דבר יקר

ש: התקלקל לי דבר יקר בלא תקות תיקון. לברך דיין האמת?

ת: כן. על בשורות רעות. שו"ע רכב ב. כולל אבדן רכוש. ביה"ל.


בגד חדש

ש: אם אני לובש בגד חדש, האם עליי לברך ברכת "מלביש עררומים"?

ת: כן. לפני שהחיינו. אבל אם לובשים בבוקר, ממילא מברכים. שו"ע או"ח רכג ד.


מאה ברכות בכל יום

ש: דין מאה ברכות בכל יום מתחיל מהבוקר או מהלילה?

ת: מצאת הכוכבים. פס"ת מו י.


ש: מי תיקן תקנה זו?

ת: דוד המלך. ובכד הקמח כתוב שהוא החזיר תקנה קדומה שנשכחה. פס"ת שם ט.


ש: האם נשים חייבות במאה ברכות בכל יום?

ת: מחלוקת. שם.