שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

מקורות ל"עדיפות להיקבר בירושלים" (שו"ת)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

מקורות ל"עדיפות להיקבר בירושלים"- מאת הרב מרדכי ציון:

וראיתי בשו"ת עשה לך רב (ח"ד ס' ז'), שחשק אברהם אבינו במערת המכפלה, כיון שזה מקום קבורה היסטורי, בו נקברו לפני כן אדם וחוה (עירובין נ"ג, א'). ומבואר ביותר בדברי הזוהר, שאדם הראשון ראה אור בתכלית הדקות נכנס לשם מגן-עדן והתאוה ליקבר שם סמוך לפתחו של גן-עדן (בראשית נ"ז, ב'). אברהם אבינו הכיר אותה מערה, ראה אדם וחוה טמונים שם, ראה את האור הזוהר שבמערה ונתאווה להיקבר שם (פרשת חיי שרה דף קכ"ז, ב'). לפיכך כתב הרב בשו"ת עשה לך רב, שמערת המכפלה לא נתקדשה מפני שנקברו בה האבות, אלא להיפך: האבות רצו להיקבר שם מפני קדושת המקום. סניף לזה מופיע בפירוש העמק דבר על הפסוק (בראשית כד, יט) "ואחרי כן קבר אברהם את שרה אשתו אל מערת שדה המכפלה על פני ממרא הוא חברון בארץ כנען". מסביר הנצי"ב: כל זה מיותר, שהרי זה כבר נאמר בראש הפרשה!? אלא בא ללמד, דמכיון שלאותה מערה, הנקראת מערת המכפלה, יש סגולה מיוחדת למקום קבר, והנקבר בה הוא במעלה גבוהה ביותר (כמו שכתוב להלן מח, ז ו-מט, ל), כך חברון - יש בה ג"כ מעלה וסגולה לקבורה, ואם שאינו שווה למערה עצמה. והוסיף, שפירש הכתוב "בארץ כנען", ללמד שכלל הארץ יש לה ג"כ סגולת קבורה, ואם שאין לה ערך המערה.

ושאלתי את הגר"א נבנצל, והשיב לי: "היתה הזכות לאבות להיקבר עם אדם וחוה, ואין לנו את הזכות הזאת, לכן עדיף לנו בירושלים".